AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Del Skrevet 9. august 2023 Hei! Jeg har veldig lyst til å jobbe med maskinlæring / kunstig intelligens. Hva er den «beste» veien å ta? Har forøvrig lyst til å jobbe med å for eksempel lage smartbriller som kan oversette tekst til morsmål, jobbe med VR/AR, innenfor helse som å lage hologram innenfor anatomi eller "spå" / oppdage kreft tidligere. Og listen går videre, men litt usikker på hva jeg nøyaktig bør studere. Anonymkode: a5aa5...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Del Skrevet 9. august 2023 Jeg tror kanskje du sikter litt høyt hvis ikke du klarer å finne ut hva du må kunne selv. Det er uhyre komplisert IT, med mindre du bare vil bruke ferdiglagde løsninger. Anonymkode: 81a36...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror kanskje du sikter litt høyt hvis ikke du klarer å finne ut hva du må kunne selv. Det er uhyre komplisert IT, med mindre du bare vil bruke ferdiglagde løsninger. Anonymkode: 81a36...fc2 Jau, helt forståelig. - Refererte til mest ettertraktet linje i Norge, ser du har mange forskjellige som datateknologi, informatikk, kyb og robotikk, informatikk med robotikk og intelligente systemer osv. Lurte på om det var noe som var mer rettet mot det enn andre ting. Ser at en del har blant annet mye matte i bunn med litt informatikk på si osv. Derfor jeg spør. Anonymkode: a5aa5...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. august 2023 #4 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Jeg har veldig lyst til å jobbe med maskinlæring / kunstig intelligens. Hva er den «beste» veien å ta? Har forøvrig lyst til å jobbe med å for eksempel lage smartbriller som kan oversette tekst til morsmål, jobbe med VR/AR, innenfor helse som å lage hologram innenfor anatomi eller "spå" / oppdage kreft tidligere. Og listen går videre, men litt usikker på hva jeg nøyaktig bør studere. Anonymkode: a5aa5...0fd Alt dette er relativt enkle andvendelsesområder , så fokus på programmering er kritisk. Ellers er NTNU og miljøet rundt Inga strumke der jeg hadde siktet meg inn. https://www.ntnu.no/ansatte/inga.strumke (vanskelig å være mer konkret når man ikke vet hvilket nivå du er på…) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Del Skrevet 9. august 2023 Har du holdt på med programmering siden barne- og ungdomsalder? Er du veldig flink i programmering? Anonymkode: bf618...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du holdt på med programmering siden barne- og ungdomsalder? Er du veldig flink i programmering? Anonymkode: bf618...c13 Nei, blir så å si fra bunn. Har drevet litt med phyton-kurs osv bare. Anonymkode: a5aa5...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Del Skrevet 10. august 2023 Maskinlæring og KI/Dyp læring er stort sett bare anvendt statistikk og lineær algebra. Det beste er nok å dra til NTNU og gå Fysikk og Matematikk (spesialisering i Industriell matematikk), Datateknologi (spesialisering i kunstig intelligens) eller Kybernetikk og Robotikk. Nyttige fag vil være TMA4268, TDT4173, IT3005 og IT3030 for å nevne noe (Inga Strumke underviser IT3030). Det krever også mye lineær algebra og statistikk, men dette kommer naturlig i løpene jeg nevnte. Om du derimot bare ønsker å anvende KI kan du nok komme nokså langt med å gå informatikk og spesialisere deg i KI. Ville da også vurdert NTNU, som har et veldig bra miljø for ML og KI. Anonymkode: abf67...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Del Skrevet 10. august 2023 Det høres ut som utlandet for deg. Du må nok ut før eller siden. I Norge finnes det ikke noe for deg. Til nød kan du kanskje ta en bachelor i Norge på veien. Velg noe veldig generelt, som dataingeniør. Men kom deg til utlandet så fort bacheloren er gjennomført Anonymkode: d7edf...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Del Skrevet 10. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Maskinlæring og KI/Dyp læring er stort sett bare anvendt statistikk og lineær algebra. Det beste er nok å dra til NTNU og gå Fysikk og Matematikk (spesialisering i Industriell matematikk), Datateknologi (spesialisering i kunstig intelligens) eller Kybernetikk og Robotikk. Nyttige fag vil være TMA4268, TDT4173, IT3005 og IT3030 for å nevne noe (Inga Strumke underviser IT3030). Det krever også mye lineær algebra og statistikk, men dette kommer naturlig i løpene jeg nevnte. Om du derimot bare ønsker å anvende KI kan du nok komme nokså langt med å gå informatikk og spesialisere deg i KI. Ville da også vurdert NTNU, som har et veldig bra miljø for ML og KI. Anonymkode: abf67...0c2 De har data science program på UiO og UiB med tilsvarende fag som på NTNU. På UiO og UiB tror jeg også man kan spisse seg mer mot maskinlæring og kunstig intelligens enn det man kan på FysMat på NTNU. Ikke at FysMat er et dårlig program, det er det ikke. Men tror ikke det er noe bedre enn på UiO og UiB. Mulig FysMat har mer prestisje siden det har høyere opptakskrav, men UiO har Honors-programmet på UiO har jo høyere snitt enn FysMat om det er det man er opptatt av. Sjekket litt på de ulike programmene og virker som om de bruker de samme lærebøkene på UiO, UiB og NTNU. Anonymkode: 8fd65...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Del Skrevet 10. august 2023 Just now, AnonymBruker said: De har data science program på UiO og UiB med tilsvarende fag som på NTNU. På UiO og UiB tror jeg også man kan spisse seg mer mot maskinlæring og kunstig intelligens enn det man kan på FysMat på NTNU. Ikke at FysMat er et dårlig program, det er det ikke. Men tror ikke det er noe bedre enn på UiO og UiB. Mulig FysMat har mer prestisje siden det har høyere opptakskrav, men UiO har Honors-programmet på UiO har jo høyere snitt enn FysMat om det er det man er opptatt av. Sjekket litt på de ulike programmene og virker som om de bruker de samme lærebøkene på UiO, UiB og NTNU. Anonymkode: 8fd65...086 Edit: Jeg var ferdig med å studere for over 10 år siden så skal ikke si noe for sikkert angående studieprogrammene. Anonymkode: 8fd65...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #11 Del Skrevet 10. august 2023 . Anonymkode: ced2b...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg har master mot maskinlæring (fysikk og matematikk, ML spesialisering) De fleste skoler som tilbyr dette gjør det enten via informatikk/computer science, datavitenskap, eller matte/fysikk/statistikk. Du bør ha solide kunnskaper innen matematikk, statistikk, og programmering. Anonymkode: 62ff2...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #13 Del Skrevet 11. august 2023 Her er det nok flere mulige veier, men jeg vil påstå at en grad innen fysikk/matematikk vil være den lureste veien, da maskinlæring i stor grad baserer seg på mye statistikk og forståelse av lineær algebra, med stort innslag av informatikk. Om du ikke finner et studieprogram som eksplisitt handler om maskinlæring, så ville jeg valgt en bachelor/master rettet mot matematikk/fysikk(og valgt valgfag innen informatikk/maskinlæring) enn å gå informatikk. Dette er fordi det erfaringsmessig er enklere å gå fra solid matematikk/statistikk-bakgrunn til maskinlæring, enn det er for en informatiker å lære seg tung matematikk(finnes alltid unntak, så klart). Studiesteder vil jeg påstå ikke har så veeeldig mye å si, i alle fall ikke på bachelor-nivå. På masternivå ville jeg satset meg innpå de "tre store", dvs UiB, UiO og NTNU. Inga Strumke har skapt mye oppmerksomhet rundt KI, så NTNU er sikkert ikke dumt, men vet også at UiO fra høsten oppretter 36(!) nye doktorgradstillinger innen KI. I fjor ble 5 av 9 sentre for fremragende forskning tildelt UiO, hvor ett av de sentrene var KI på UiO. UiB kan jeg ikke så mye om, men de er sikkert ikke noe dårligere. https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2022/09/uio-far-fem-av--ni-nye-sentre-for-fremragende-fors.html Anonymkode: 664fa...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #14 Del Skrevet 11. august 2023 Ser tre brukere har nevnt Inga Strumke. Hun har master og doktorgrad i fysikk. Så godt eksempel på at man kan jobbe med maskinlæring og kunstig intelligens selv om man har studert fysikk. Vet om flere fysikere som jobber med maskinlæring. Det handler sikkert også litt om at det først nylig har blitt egne data science-linjer som spesialiserer seg på kunstig intelligens og maskinlæring. Disse data science utdanningene er mer spisset mot kunstig maskinlæring og kunstig intelligens. Anonymkode: 8fd65...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå