Gå til innhold

Alenemor:jobbe 80% stilling eller ta 1 dag i uken permisjon uten lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg er aleneforsørger for sønnen min og jeg har en 100% stilling på sykehus. Vil videreutdanne meg og har fått plass på høyskole som er 1 dag i uken i 1 år. Sjefen min har nevnt at jeg kan søke 80% stilling. Men lønner egentlig det seg? Er det ikke bedre å ta permisjon uten lønn? 

Anonymkode: 7ff3d...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må ikke si i fra deg 20% av stillingen din. Da kan hen nekte deg å få den tilbake når du er ferdig utdannet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du det er bedre? 

Når du har barn under 12, har du rett på redusert stilling, og det er lett å avtale at du skal gå tilbake til 100% stilling igjen når du er ferdig med utdanningen. 

Anonymkode: 63c9e...682

AnonymBruker
Skrevet
Sariou skrev (Akkurat nå):

Ja, du må ikke si i fra deg 20% av stillingen din. Da kan hen nekte deg å få den tilbake når du er ferdig utdannet.

Nei, ikke om ts har barn under 12 år. Da har hun krav på å gå ned i stilling, og gå opp igjen til 100% stilling når hun selv ønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min er klar over at jeg skal studere. Er ikke regelen for redusert stilling når man har barn under 12 år at det er for å ha mere samvær med barnet? Da blir det jo på en måte helt feil siden hun vet at jeg skal studere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor mener du det er bedre? 

Når du har barn under 12, har du rett på redusert stilling, og det er lett å avtale at du skal gå tilbake til 100% stilling igjen når du er ferdig med utdanningen. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke om ts har barn under 12 år. Da har hun krav på å gå ned i stilling, og gå opp igjen til 100% stilling når hun selv ønsker. 

1) det er barn under 10 år hvor man annses å oppfylle inngangsvilkårene.

2) arbeidsgiver har fortsatt adgang til å avslå søknad om det er til vesentlig ulempe for bedriften/virksomheten.

Anonymkode: a593e...57d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjefen min er klar over at jeg skal studere. Er ikke regelen for redusert stilling når man har barn under 12 år at det er for å ha mere samvær med barnet? Da blir det jo på en måte helt feil siden hun vet at jeg skal studere. 

Nei, du har rett på det om du har barn, uansett hva den egentlige grunnen er. 

Skrevet

Spør din tillitsvalgte på jobb hva som er best. I utgangspunktet tenker jeg at 20% permisjon er best.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1) det er barn under 10 år hvor man annses å oppfylle inngangsvilkårene.

2) arbeidsgiver har fortsatt adgang til å avslå søknad om det er til vesentlig ulempe for bedriften/virksomheten.

Ja, men ikke om det IKKE er til vesentlig ulempe for bedriften. 

I og med at det i dette tilfellet er sjefen selv som foreslår at ts går ned til 80%, så er det jo tydelig ikke tilfellet ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, men ikke om det IKKE er til vesentlig ulempe for bedriften. 

I og med at det i dette tilfellet er sjefen selv som foreslår at ts går ned til 80%, så er det jo tydelig ikke tilfellet ;)

Dette er jo ikke grunnet barn da men videre utdanning. Blir jo noe annet og bruke permisjon grunnet barn og grunnet utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt permisjon med begrunnelse i utdanning. Da er det jo definert perioden du skal ned i stilling (ha permisjon), og du har fortsatt en 100% stilling du har krav på å fortsette i etter permisjonen. 

Det er rart å søke om redusert stilling basert på at du har barn, hvis behovet oppstår fordi du tar utdanning. 

Anonymkode: 7c8b9...e4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Tror jeg skal søke om redusert stilling. 🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for alle svar. Tror jeg skal søke om redusert stilling. 🙏🏻

Nei, søk om permisjon!

Anonymkode: 6247f...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...