Gjest Gjest_Spent_* Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 Jeg ser dette har vært påstått her på KG, men har aldri lest/hørt noe om at det er tilfelle. Er dette noe bare enkelte som jobber i klesforretninger sier? Jeg hadde satt pris på linker til dokumentasjon. Sånn "Har hørt at det ødelegger" har jeg allerede sett her. Men altså; kan noen henvise til reell dokumentasjon?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Hva som påstås her på KG er iallefall ikke noe å bry seg om. Har blitt helt håpløst her. Jeg har aldri hørt at skyllemiddel ødelegger stretch. Derimot har jeg lest at man ikke bør bruke det på tøy av microfiber hvis man vil opprettholde effekten i tøyet. Dette skyldtes visstnok at skyllemiddelet etterlater en hinne på tøyet som gjør at de små hullene, som virker pustende, tetter seg igjen.
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 Etter at jeg hørte dette har jeg sluttet å bruke det på jeans med stretch, og jeg synes det virker som de holder seg bedre. Altså, at de er penere på. Vet også at håndklær suger mindre fuktighet om man bruker skyllemiddel på dem, det har jeg lært av egen erfaring.
Leo Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har ingen linker til dokumentasjon (Det er mulig det har vært gjennomført lite seriøs forskning på området ), men jeg har kun brukt stretchbukser i mange år og lurte på det samme. Faktum er at jeg merker godt at mine strechjeans slites mindre når jeg lar være å bruke skyllemiddel. Siden min vaskemaskin tømmes i badekaret, kan jeg også tydelig se forskjell siden det kommer ut langt mindre "lo" når jeg ikke bruker skyllemiddel enn når jeg gjør det. Mulig det ikke er godt nok, men jeg våger å påstå at min påstand er basert på mer en synsing og løse antakelser
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 Men har ikke det mer med kvalitet på tøyet å gjøre, Leo? Jeg kan godt se for meg at dagens jeans som er behandlet kjemisk eller mekanisk for å oppnå "slitt" effekt, er mere vare og "røyter mer" enn annet tøy?
Leo Skrevet 18. januar 2006 #6 Skrevet 18. januar 2006 Men har ikke det mer med kvalitet på tøyet å gjøre, Leo? Jeg kan godt se for meg at dagens jeans som er behandlet kjemisk eller mekanisk for å oppnå "slitt" effekt, er mere vare og "røyter mer" enn annet tøy? ← Ingen tvil om at jeans som er behandlet for å oppnå en eller annen effekt slites fortere enn annet tøy, men jeg har eksperimentert litt; Jeg har flere så og si identiske jeans (Så like at ingen andre enn jeg selv kan se og merke forskjell...) og noen av dem har jeg regelmessig vasket sammen med samboerens (Som er uten stretch ) med skyllemiddel. De andre har jeg vasket for seg selv uten skyllemiddel. Etter en del vasker kan jeg faktisk tydelig se forskjell på slitasjen! De som er vasket med skyllemiddel begynner å få noe som ligner på nupper og da vet jeg av erfaring at det ikke går så alt for lang tid før det går hull. De som er vasket uten, er like fine. Jeg lurer faktisk på om jeg ikke har en slags forklaring på fenomenet også; Tøymykner gjør "stretchen" (Vanligvis lycra) enda mer "seige" og tøyelige (Prøv f.eks. et par strømpebukser som er skylt i vann tilsatt tøymykner kontra et par tatt rett ut av pakken) og når stretch-fiberene ved bruk strekker seg for langt, klarer de andre fibrene på en måte ikke lenger "holde følge" og slites fra hverandre. Når tøyet vaskes, løsner de avslitte fibrene og vises bl.a. som "lo" i badekaret mitt. Ikke akkurat noe vitenskapelig bevis, men som du sikkert forstår, har jeg vært rimelig opptatt av fenomenet
Gjest Isabellas Skrevet 18. januar 2006 #7 Skrevet 18. januar 2006 Har selv opplevd å fått ødelagt klær med stretch i av skyllemiddel, og fikk også høre det i klesbutikk at det måtte jeg ikke bruke på bl a jeans. Før brukte jeg skyllemiddel på nesten alt, men nå på bare enkelte klær o.l.
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #8 Skrevet 18. januar 2006 Min erfaring er at skyllemiddel ødelegger elastisiteten i klæren f.esk BHer og truser. Hjemme bruker vi ikke skyllemiddel og jeg har noen dyre BHer som jeg har hatt i årevis som var like fine og gode. Helt til i høst da jeg for en måned ikke hadde ansvar for min egen vask. Personen som vasket klærne mine brukte skyllemiddel og mine dyre og gode BHer er nå helt ubrukelige de er blitt slasne og støtter ikke så godt (er avhengig av gode BHer pga bystens størrelse, så ikke ryggen ryker) som de gjorde før de ble vasket med skyllemiddel. Nå er dette mine høyst personlige erfaringer, men jeg kommer ikke til å bruke skyllemiddel på noen av mine klær som jeg vil beholde elastiske.
Søtpotita Skrevet 18. januar 2006 #9 Skrevet 18. januar 2006 Æsj...kva er eigentleg skyllemiddel godt for? Verkar som det øydelegg det meste ein vaskar
Pauline Skrevet 19. januar 2006 #10 Skrevet 19. januar 2006 Har hørt at det er tørketrommel som er den verste synderen når det gjelder stretch jeans. Etterpå har jeg slutta å bruke den på slike jeans. Men det handler nok om kvalitet her og. Dessuten er det jo stor forskjell på jeans som har 1% stretch og de som har 4%. De siste blir mye fortere stygge. Kjøper aldri bukser med så mye stretch lenger. Synes de med mindre stretch sitter finere og holder fasongen bedre.
Gjest christineemily Skrevet 20. januar 2006 #11 Skrevet 20. januar 2006 Hm! Da vet jeg det! Skal slutte å bruke tøymykner på jeans og undetøy jeg nå.
Gjest Isabellas Skrevet 20. januar 2006 #12 Skrevet 20. januar 2006 Ojsann, jeg brukte på BH-er også, kanskje det er derfor de ikke er så holdbare lengre, og noen er ødelagte og "bulkete" i cup-en. vel, da får jeg slutte med det på undertøy også. Enda mindre skyllemiddel-bruk!
Gjest gjest1 Skrevet 21. januar 2006 #13 Skrevet 21. januar 2006 Den enkleste "dokumentasjonen" er vel at det står på vaskeanvisningen til strecthklær (i hvert fall de med lycra) at man ikke skal bruke tøymykner.. Si i fra om du finner forskning om emnet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå