Gå til innhold

Få barn uten førerkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har et barn fra før, og tenker på å få en til. Men jeg har ikke førerkort, og lurer derfor på hvordan hverdagen blir med to små. Kan noen med erfaring svare?
Samboer har bil og det er godt kollektivtilbud her vi bor. Jeg håper at jeg kan ta lappen snart, så jeg slipper å tenke på å komme meg inn og ut av bussen med to små. Men inntil videre må jeg tenke på hvordan det blir når jeg skal på jobb, levere og hente i bhg osv. Det kommer til å bli tungvint, men kanskje ikke umulig? 

Jeg har alltid vært livredd for å kjøre bil (derfor utsatt og utsatt), men nå frykter jeg kanskje at vi må droppe å få en til hvis jeg ikke får førerkort. 

Anonymkode: e7c98...e19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og samboer har et barn fra før, og tenker på å få en til. Men jeg har ikke førerkort, og lurer derfor på hvordan hverdagen blir med to små. Kan noen med erfaring svare?
Samboer har bil og det er godt kollektivtilbud her vi bor. Jeg håper at jeg kan ta lappen snart, så jeg slipper å tenke på å komme meg inn og ut av bussen med to små. Men inntil videre må jeg tenke på hvordan det blir når jeg skal på jobb, levere og hente i bhg osv. Det kommer til å bli tungvint, men kanskje ikke umulig? 

Jeg har alltid vært livredd for å kjøre bil (derfor utsatt og utsatt), men nå frykter jeg kanskje at vi må droppe å få en til hvis jeg ikke får førerkort. 

Anonymkode: e7c98...e19

Dette er vanskelig å svare på uten å vite mer om din situasjon. Jeg har hatt småbarn uten å ha førerkort, det gikk fint. Hvordan løser du hverdagen nå, med én?

Anonymkode: 1ce0c...248

AnonymBruker
Skrevet

Det lar seg gjøre, men logistikken med to er betraktelig mer utfordrende. Det er stor fare for at man i praksis vil lene seg veldig mye på den med førerkort for alt, rett og slett fordi det gjør en mer krevende logstikk betydelig enklere. Det vil fort kunne bidra til en del (forståelig) misnøye hos ham. Det er i hvert fall ekstremt viktig at man ikke gir falske forhåpninger om hvor fort man får tatt lappen, og så ikke følger opp, eller at man lover å faktisk bruke kollektivtransport mye (for å unngå at han må kjøre barna overalt) og så ender med å overlate transport til ham mye mer enn han ventet. 

Sånn sett er jeg, når kollektivtilbudet er godt, mer bekymret for hva det kan gjøre med dynamikken dere imellom hvis ikke forventningene er klare. Det praktiske går opp.

Anonymkode: f55d2...9a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på livene deres, bosituasjon, barnehage, jobb, osv osv. 

Det er mange som ikke har bil i det hele tatt, som har barn. 

Her har vi begge førerkort, men altså, det er ikke nødvendig. 

Barnehagen er 1 km borti gaten, og jeg går for å hente/levere. Tar buss eller løper de 8 km det er til jobb. Samboeren må ha bil, for han jobber litt uti huttaheiti hvor det ikke er kollektivtilbud. 

Vi kunne klart oss uten bil, hadde det ikke vært for jobben til samboeren. 

Men henting og levering i bhg er enklere uten bil enn med, siden det er lite parkeringsplasser utenfor bhg, og natige parkeringsvakter. 

Om du allerede klarer deg med ett barn, uten å ha førerkort, ser jeg ikke helt hvorfor du skulle ha mer behov for det med to barn. 

Vi har to barn, og det har ikke gjort det å gå til bhg noe vanskeligere. Med buss hadde det heller ikke vært noe større problem. 

Anonymkode: 2e8ee...47b

AnonymBruker
Skrevet

Barn kan ikke ha førerkort... 

Anonymkode: f6693...22e

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men vet aldri veier livet tar. Jeg fikk en kronisk sykdom da eldste var liten,noe som gjør at jeg ikke kan kjøre bil. Jeg har allikevel fått to barn til, ingen problem. Men vi bor nært alt, butikk, bussholdeplass, barnehage/barne/ungdomskole og idrettsanlegg slik at barna kan gå og sykle og ikke er avhengig av å bli kjørt. Samme med meg med tanke på jobb og sentrum. 
Mannen min kjører og nå som vi har hatt noen runder med tenåringer så har det blitt en del kjøring på han, sånn et det bare. 

Anonymkode: f62f2...49b

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke førerkort for å få barn.

Anonymkode: 582f0...82f

Skrevet

Vi har to små i bhg, bil og lappen begge to. Kjører kanskje to-fire turer med bilen per mnd. Det er deilig å ha bilen tilgjengelig, men hverdagslogistikken løses vi helt fint uten.

Du vet jo allerede hvordan du legger opp dagen med ett barn. Et til krever en ekstra plass på sykkelen/i vogna. To på bussen er ikke så annerledes enn en.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt å la barna dine drive med fritidsaktiviteter mer enn sykkelavstand fra huset så skaffer du deg lappen. Etter 11 år med barn i idretten er jeg ganske lei foreldre som ikke gidder å ta lappen/få seg bil. Er ikke en uke jeg ikke må kjøre noen hjem, hente langt i gokk pga foreldrenes valg. 

Anonymkode: ffc8f...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du tenkt å la barna dine drive med fritidsaktiviteter mer enn sykkelavstand fra huset så skaffer du deg lappen. Etter 11 år med barn i idretten er jeg ganske lei foreldre som ikke gidder å ta lappen/få seg bil. Er ikke en uke jeg ikke må kjøre noen hjem, hente langt i gokk pga foreldrenes valg. 

Du MÅ ikke kjøre noen hjem, nei. Her er problemet at du ikke klarer sette grenser, ikke at foreldrene ikke har førerkortet. Om de spør, og du sier ja, så vet de ikke nødvendigvis at du misliker ordningen. 

• Liker 4
Skrevet

Kollegaen min er alenemor uten førerkort. Går fint.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke alle som bor i gokk som du skriver. Barna mine har bein, så vi har aldri hatt bil. 

Anonymkode: 274c9...a88

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller ikke førerkort. Vi fikk 3 barn og det er kun samboeren min som har førerkort.  Vi flyttet til et sted med et godt kollektivtilbud. Barnehagen var rett utenfor leiligheten vår. Barneskole og ungdomsskole var et steinkast unna i tillegg. Så vi bodde (bor på samme sted fremdeles) veldig sentralt i forhold til ting.  Kjøpesenteret, lege, tannlege m.m ligger 5 minutter unna i gåavstand. Det er ikke noe problem å få flere barn uten førerkort hvis man har tilgang til et godt kollektivtilbud og klarer å få kabalen til å gå opp ved hjelp av det. Ja, førerkort er greit å ha, men det er jo ikke et krav hvis man får flere barn...

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke førerkort og har 2 barn. Min samboer har lappen, men han bruker nesten ikke bilen. Her jeg bor (i by) går det helt fint uten lappen, da det meste er i gåavstand, og ellers er kollektivtilbudet veldig bra. Jeg tenker at det nok er vanskeligere hvis man bor mer landlig til. Så jeg tenker at det kommer an på hvor du bor. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan elsykkel være et alternativ? Enten cargosykkel med kasse til barna foran (med sikkerhetsbelter), sykkelhenger eller longtail-sykkel med plass til 2-3 barn på bagasjebrettet? Alle 3 har sine fordeler. Med cargosykkel har du barna foran deg, og det er god plass til sekker og handleposer (de fleste laster ca 100 kg). Sykkelhenger kan settes igjen i barnehagen, og du sykler videre til jobb uten å dra på noe ekstra. Longtail har flere forskjellige løsninger for barneseter og bagasje etter hvert som barna vokser.

Anonymkode: 73a47...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvordan man bor. Vi fikk barn uten å ha lappen, men hadde da bevisst valgt å bosette oss i gåavstand til barnehage, skole og mange fritidsaktiviteter+ med godt kollektivtilbud. Det går helt fint. 

Anonymkode: af8eb...6df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha en plan om å få førerkort før de blir tenåringer.. mye hente og bringe i den alderen. 

Anonymkode: 2ccd2...7e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du MÅ ikke kjøre noen hjem, nei. Her er problemet at du ikke klarer sette grenser, ikke at foreldrene ikke har førerkortet. Om de spør, og du sier ja, så vet de ikke nødvendigvis at du misliker ordningen. 

Jeg pleier ofte å dra tidlig og si vi skal noe først for å slippe, men når ungene selv kommer til bilen på vei hjem er det vanskeligere å si nei, selv om det alltid tar 10 min ekstra +

Spør samme foreldre åpent på Spond svarer jeg aldri ja mer.

AnonymBruker
Skrevet

😆 hvilken morsom overskift 

jeg vil påstå at ingen nyfødte allerede har et førerkort 😁

Anonymkode: 8703e...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hverdagen går fint uten lappen nå, gjør den nok det med et barn til. Men hvis du uansett har lyst til å ta lappen, er det jo bare å sette i gang? Du rekker å ta den på ni måneder. Er nok lettere å få tid til å ta lappen mens dere bare har ett barn. :)

Anonymkode: 43636...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...