AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Hei! Hvordan gjør vi dette mest rettferdig? Jeg eier og har to barn boende her. Ikke snakk om at han skal kjøpe seg inn enda. Han eier også, men skal leie ut sin bolig. Han har barn som skal være her på helge og feriesamvær. Anonymkode: 3c281...c3d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Han har utgiftene på sin bolig, du har utgiftene på din bolig, dere bor i det ene huset og deler det som fås inn i leie på det andre. Strøm, mat etc. deles likt - eventuelt knusles inn i et regnestykke på enkeltpersoner (men barn før tenårene spiser virkelig ikke all verdens og dere har jo to hver selv om noen av dem er der noe mer). Anonymkode: 6dfb8...fb9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Skal man være helt rettferdig så en fjerdedel av alle faste utgifter. Men i mitt hode så skal jeg tjene litt på samboerskap, ergo betaler den som flytter inn halvparten av gjengs leie. Anonymkode: b09f7...965
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Man deler på det meste. Alle løpende utgifter hos deg (som han ikke betaler i egen leilighet) deler dere. Om det er 50/50 avhenger om dere tjener noenlunde likt. Hans reelle utgift på sin leilighet (altså lån minus husleie han får inn) vurderes for å se hvor mye han skal betale i leie hos deg. Går han i pluss på sin leilighet skal han betale mer enn om han går i minus (kommer an på hvordan leiemarkedet er der, om han har delvis nedbetalt leiligheten sin osv). Anonymkode: 32e90...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Gevinsten deres på at han flytter inn er hans leieinntekt etter skatt, den bør dere dele. Ut over det betaler dere utgifter på egen bolig. Anonymkode: 9c661...209
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Han tjener rundt 3000 i mnd på å leie ut etter skatt. Vi har nesten like stort lån, min leilighet er verdt en mill mer enn hans. Skal han betale av rentene eller hele lånet med avdrag? Anonymkode: 3c281...c3d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Dere bør ikke blande lån, renter og avdrag inn i regnestykket. Dere betaler begge utgiftene knyttet til å eie egen bolig. Dere deler leieinntektene han får, korrigert for hva han betaler i skatt på utleie. På denne måten kommer Dere begge bedre ut enn om dere bor alene. Strømutgifter hos deg deles. Mat etc deles selvsagt. Anonymkode: 4b7e6...8d3
Gjest Mordina Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Kan du bare ta det det koster å ha han der, 2-5000, - i mnd alt etter hvor sårbar boligen er for slitasje?
Brunello Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han tjener rundt 3000 i mnd på å leie ut etter skatt. Vi har nesten like stort lån, min leilighet er verdt en mill mer enn hans. Skal han betale av rentene eller hele lånet med avdrag? Anonymkode: 3c281...c3d Dette betyr i realiteten at utleien går med tap, såfremt ikke fremtidig vedlikehold er med i regnestykket. Etter min mening vil en ok leie være halvparten av det han leier ut sin bolig for.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Han betaler halvparten av vanlig leie for å bo sammen med deg. Om han tjener eller taper på egen leilighet har du ingen ting med. Om du betaler avdrag på leiligheten dere bor i så har han heller ikke noe med å gjøre. Han leier halve leiligheten og det er det. Anonymkode: 33fda...426
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal man være helt rettferdig så en fjerdedel av alle faste utgifter. Men i mitt hode så skal jeg tjene litt på samboerskap, ergo betaler den som flytter inn halvparten av gjengs leie. Anonymkode: b09f7...965 Så du skal tjene, mens den andre parten ikke? Er det rettferdig? Anonymkode: 68251...ad1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 Normalt sett skal mannen bidra med mer ressurser og stabilitet enn kvinnen. Kvinnen bidrar mer med skjønnhet, ungdommelighet og barn enn mannen. Anonymkode: 85dae...48b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Normalt sett skal mannen bidra med mer ressurser og stabilitet enn kvinnen. Kvinnen bidrar mer med skjønnhet, ungdommelighet og barn enn mannen. Anonymkode: 85dae...48b Bidrar ikke menn med barn i forhold? Hvordan blir barna til da, egentlig? Anonymkode: dea60...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå