AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Vi har en valp på 18 uker (fikk henne for 10 dager siden)… men sliter med at hun ikke tisser og bæsjer ute. Vi går turer og leker i hagen, men hun holder seg og gjør fra seg mår hun kommer inn. Har forsøkt å ta med ut rett etter at hun har tisset/bæsjet, men virker ikke som hun forstår det. Leser stort sett tegnene på når hun skal tisse/bæsje, men selv om bi får ut da, så kliper hun igjen til hun er inne igjen. Har fått til at hun tisser ute om morgningen. Men det er det eneste. nå skal hun snart begynner å være mer alene hjemme, og jeg er redd hun skal gjøre fra seg i buret. tips? Anonymkode: 6300d...1a3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Vi slet med det samme da oppdretter hadde hatt hundene så mye ute at de var vandt med å gjøre fra seg akkurat når de måtte og ikke når de ble tatt med ut. Vi bar valpen ut hver gang det var uhell inne og roset masse når han gjorde fra seg ute. Sa "gå på do" akkurat i det det skjedde noe og roste masse med godbit. Sluttet fort med uhell inne, men hadde dager det kunne ta evigheter før han faktisk gjorde fra seg når vi var ute. Hjalp også å gå med andre hunder som tisset/bæsjet. + vent med lek til han har gjort fra seg. Anonymkode: 7dea9...5e5 1
Baktus2024 Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 hvis det er valp så er det vel bare å slippe den løs, så får den roen...hvis den gjør fra seg inne så blir det straff...å gjøre hunder husrene bør være et kriteria..belønne den når den gjør fra seg ute da..
Myrmica Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Den vil helst gjøre fra seg inne hvor den er trygg og komfortabel, det er ikke så uvanlig 😊 For noen hjelper det å ta de med ut med en gang når de har gjort fra seg, men slett ikke alle kobler dette til at de skal gjøre fra seg ute - når de kommer ut har de jo allerede gjort fra seg inne... Når du er ute med valpen og den ikke gjør fra seg, så vet du at det kommer inne når dere går inn. Da slapper den av, og jeg regner med at den gjør fra seg relativt fort om dere har vært ute en stund? Da vet du at det kommer, så gå inn med valpen, og ta den umiddelbart ut igjen. Skjer det ingen ting, gå inn igjen, og så rett ut. Helt til valpen faktisk gjør fra seg ute. Ros masse, og så kan valpen få komme inn. Etabler en "do" ute, et sted hvor den har tisset noen ganger, og la det ligge en bæsj eller to der. Da lukter det "do", og valpen kan lettere koble at her skal den gjøre fra seg. Lykke til, for de fleste løsner det til slutt! 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 kan ta tid før de føler seg trygge ute. Ungå trafikkerte områder til å begynne med. La henne snuse rundt i hage eller skog etc. Anonymkode: 9696f...2a0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Det ligger i instinktet til valpen å ikke gjøre fra seg langt fra «redet», da de er sårbare for større rovdyr. Ellers gjelder det å ta de ut når de har sovet og spist, begynne å kjenne igjen valpens signaler. Når de da gjør fra seg ute roser du godt. Etterhvert når du kjenner valpen litt kan du begynne å si «tisse» hver gang du tar valpen ut på do, etterhvert blir det litt som en kommando, så hunden forstår formålet med turen ut. Lykke til. Anonymkode: 288e7...6e0
Månestråla Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Jeg ville smurt litt tiss/avføring på en viss plass i Hagen der du vil valpen skal gjøre fra seg og så ville jeg gått tur med henne feks og hvis hun ikke gjør fra seg så ville jeg stått rundt den plassen med valpen i bånd helt til den har tisset. Vær skikkelig kjedelig og bare stå der. Og ros maaaaase hvis det endelig kommer noe😁 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå