ESFP Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Finnes det en eneste årsak til å få barn som ikke egentlig er egoistisk? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 At man planlegger å bruke barn nummer to som organdonor for barn nummer en. Utover det: nei. Anonymkode: 64b47...aef
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Tja… Samfunnet må jo gå rundt og da trenger man jo en neste generasjon for å bære børen. Anonymkode: 56d02...8b9 1
Sovushka Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Utelukkende egoistisk her... ingen barn har vel bedt om å bli til. 1
ESFP Skrevet 9. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At man planlegger å bruke barn nummer to som organdonor for barn nummer en. Utover det: nei. Anonymkode: 64b47...aef Gjør man det? Tenk å bli født inn i denne verden der motivet i hovedsak er at du skal være organdonor.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At man planlegger å bruke barn nummer to som organdonor for barn nummer en. Utover det: nei. Anonymkode: 64b47...aef Nå får vell de fleste barn nr. 2 for at barn nr. 1 ikke skal være ensom. Det er jo litt av en oppgave å gi noen. Tenk om de ikke passer sammen? Anonymkode: b66e5...050 1
Isambard Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Finnes det en eneste grunn som er egoistisk? Økonomisk sett er det rent tap, det er en belastning på samlivet og man må bruke nesten all fritid på et annet menneske. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 ESFP skrev (21 minutter siden): Finnes det en eneste årsak til å få barn som ikke egentlig er egoistisk? Det vet jeg ikke, men jeg skal garantere deg at når du har brukt 20 + år på å oppdra dette mennesket, nattevåk, stressing med henting i barnehage, fritidsaktiviteter, osv- Da føler du deg ikke som en egoist. Du er bare sliten med en utakknemlig ung voksen som synes du er en fjott i tillegg. Så jeg tenker at det ikke er så veldig egoistisk å få barn. Rent objektivt bruker du de beste årene i ditt liv på noen, enorme summer penger og innsats uten å få et takk fra verken livet du har født eller noen andre. Og det koster deg slit, tårer og stress. Du blir gammel av det. Så er det jo flott innimellom også. Anonymkode: 832af...9e8 1 2
Majer Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 (endret) Jeg tror det kan sammenlignes med en religiøs overbevisning eller dyrisk tankegang. Mange vil ikke gi masse penger til veldedighet, men å bruke det på barn kan de derimot gjøre. Mange vil også at barna skal arve mest mulig når de går bort- istedenfor å gi pengene til noen som hadde brukt de på bedre investeringer. Det er altså en primitiv ting som henger igjen. Litt som menn som vil ha sex med unge jenter. Endret 9. august 2023 av Majer 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå får vell de fleste barn nr. 2 for at barn nr. 1 ikke skal være ensom. Det er jo litt av en oppgave å gi noen. Tenk om de ikke passer sammen? Anonymkode: b66e5...050 Faktisk ja. Motivet bak å få nr2 er vel ofte mye mer «ugreit» enn motivet for nr 1. Jeg koser meg altså så fælt med vår lille! Skulle gjerne lullet han inn i all verdens kjærlighet og dullet bort bare han 🥰 men, jeg føler det er litt «min plikt» å gi han et søsken, et livsvitne og noen han kan ha som sin nærmeste når vi foreldre blir gamle og til slutt borte. Ergo, jeg har ikke egentlig lyst på nr 2, men jeg føler vi bør. Og selvfølgelig kommer vi til å elske det barnet like høyt… men sånn nå i forkant er ikke nr 2 i nærheten av like høyt ønsket som nr 1 😂 Anonymkode: 0d32f...57c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vet jeg ikke, men jeg skal garantere deg at når du har brukt 20 + år på å oppdra dette mennesket, nattevåk, stressing med henting i barnehage, fritidsaktiviteter, osv- Da føler du deg ikke som en egoist. Du er bare sliten med en utakknemlig ung voksen som synes du er en fjott i tillegg. Så jeg tenker at det ikke er så veldig egoistisk å få barn. Rent objektivt bruker du de beste årene i ditt liv på noen, enorme summer penger og innsats uten å få et takk fra verken livet du har født eller noen andre. Og det koster deg slit, tårer og stress. Du blir gammel av det. Så er det jo flott innimellom også. Anonymkode: 832af...9e8 Dette... Anonymkode: 47b64...84f
Gjest CamillaCollett Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 (endret) Er det viktig å ikke være egoistisk i dette tilfellet? Jeg mener at den aller beste grunnen til å få barn er at man har virkelig lyst på barn. Endret 9. august 2023 av CamillaCollett
ESFP Skrevet 9. august 2023 Forfatter #13 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det vet jeg ikke, men jeg skal garantere deg at når du har brukt 20 + år på å oppdra dette mennesket, nattevåk, stressing med henting i barnehage, fritidsaktiviteter, osv- Da føler du deg ikke som en egoist. Du er bare sliten med en utakknemlig ung voksen som synes du er en fjott i tillegg. Så jeg tenker at det ikke er så veldig egoistisk å få barn. Rent objektivt bruker du de beste årene i ditt liv på noen, enorme summer penger og innsats uten å få et takk fra verken livet du har født eller noen andre. Og det koster deg slit, tårer og stress. Du blir gammel av det. Så er det jo flott innimellom også. Anonymkode: 832af...9e8 Har man da kanskje hatt litt urealistiske forventninger før man valgte å få dette barnet? Har man fått barn fordi man tenker det skal være fantastisk med en liten som tilber en som forelder og sørger for at man limer sammen et forhold, og så blir man slått bakken av virkeligheten når dette barnet kommer?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 For mange skjer det helt uten bakenforliggende motiver. Noen har bare sex. Noen får barn uplanlagt og i utgangspunktet uønsket, det er da ikke egoistisk? Noen tror man må. Noen får barn fordi partneren ønsker det, og det er "samme for meg" (de som gjør det FOR partneren er egoistiske). Anonymkode: 14fc3...1aa
ESFP Skrevet 9. august 2023 Forfatter #15 Skrevet 9. august 2023 CamillaCollett skrev (2 minutter siden): Er det viktig å ikke være egoistisk i dette tilfellet. Jeg mener at den aller beste grunnen til å få barn er at man har virkelig lyst på barn. Nei, jeg mener ikke at det er vikitg å ikke være egoistisk. Jeg finner ikke et eneste motiv for å få barn som ikke er egoistisk og må innse at det gjelder meg selv. Har fått barn KUN av egoistiske årsaker.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 ESFP skrev (1 minutt siden): Har man da kanskje hatt litt urealistiske forventninger før man valgte å få dette barnet? Har man fått barn fordi man tenker det skal være fantastisk med en liten som tilber en som forelder og sørger for at man limer sammen et forhold, og så blir man slått bakken av virkeligheten når dette barnet kommer? Nei, alle vet da at det barn er et penge- og tidssluk? Anonymkode: 14fc3...1aa 1
ESFP Skrevet 9. august 2023 Forfatter #17 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, alle vet da at det barn er et penge- og tidssluk? Anonymkode: 14fc3...1aa Det glemte jeg å tenke på før jeg fikk barn😆
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Faktisk ja. Motivet bak å få nr2 er vel ofte mye mer «ugreit» enn motivet for nr 1. Jeg koser meg altså så fælt med vår lille! Skulle gjerne lullet han inn i all verdens kjærlighet og dullet bort bare han 🥰 men, jeg føler det er litt «min plikt» å gi han et søsken, et livsvitne og noen han kan ha som sin nærmeste når vi foreldre blir gamle og til slutt borte. Ergo, jeg har ikke egentlig lyst på nr 2, men jeg føler vi bør. Og selvfølgelig kommer vi til å elske det barnet like høyt… men sånn nå i forkant er ikke nr 2 i nærheten av like høyt ønsket som nr 1 😂 Anonymkode: 0d32f...57c For oss er det helt ok med bare ett barn 😊 Føler ikke på noen plikt til søsken. Har søsken selv som jeg ikke har noe særlig kontakt med. Har mange veldig gode venninner da ❤️ En selvvalgt familie. Anonymkode: b66e5...050
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #19 Skrevet 9. august 2023 Det å få barn er vel å gjøre samfunnet og menneskeheten en tjeneste, i bunn og grunn? Hvis alle hadde sluttet å få barn så hadde vi jo dødd ut innen 100 år. Anonymkode: 2194e...e94 1
Gjest Lurven Skrevet 9. august 2023 #20 Skrevet 9. august 2023 Isambard skrev (3 timer siden): Finnes det en eneste grunn som er egoistisk? Økonomisk sett er det rent tap, det er en belastning på samlivet og man må bruke nesten all fritid på et annet menneske. Nja man kan vel kanskje se på barn som en slags investering. Mye av det man ellers bruker penger på er jo også rent tap økonomisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå