AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Jeg har alltid jobbet en del med skolen, men fikk aldri gode karakterer. Under studiene gikk jeg til en privat psykiater, fikk diagnosen adhd og gikk på medisiner i noen måneder. Nå får jeg plutselig gode karakterer uten medisiner. Jeg har ikke tatt de på fire år. Forstår ingenting Anonymkode: 3d654...2aa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Rettelse. Jeg har fått gode karakterer de fire årene uten medisiner Anonymkode: 3d654...2aa
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Du kan ha blitt mer voksen og moden kanskje? Ikke sikkert at diagnosen stemmer. Siden du nesten ikke har brukt medisiner. Jeg fikk ting bedre til på skolen ved høyere alder. Anonymkode: 17c7b...f46 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Ritalin i noen måneder gir ikke varige, strukturelle endringer i hjernen, nei. Virkningen der og da går også fort over, som du vet, det er snakk om noen timer enten det er vanlig Ritalin eller kapsler. Det mange likevel kan oppleve er at de får en ro og gjennomføringsevne som gir nok "pusterom" til å etablere gode rutiner og vaner. Du tenker det kanskje ikke selv, men sannsynligheten er stor for at du jobber på en annen måte enn før, også uten medisin, og at du i større grad har funnet ut hva som fungerer for deg. Litt som at antidepressiva, tross alle kontroverser, for en del kan gi nok pusterom og overskudd til at man klarer å plukke bort en del faktorer som har forverret depresjoner eller angst. Så har du også blitt eldre. Man vokser ikke av seg ADHD, men det er heller ikke sånn at folk med ADHD er unntatt den modningen og tilpasningen til egne forutsetninger som alle kan oppleve i løpet av 20-årene. Anonymkode: 42114...498 2
lillevill Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Ja, medisinen åpner nye "baner" i hjernen som var stengt før, mener jeg å ha lest.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 lillevill skrev (23 minutter siden): Ja, medisinen åpner nye "baner" i hjernen som var stengt før, mener jeg å ha lest. Nei medisinen lager ikke nye baner i hjernen. Den hjelper bare personen til å konsentrere seg. Medisinen virker bare når man tar den. Den går veldig fort ut av blodet. Hvis en frisk person tar den, kan den virke sånn at man får et veldig høyt energinivå. Mange tar sånne medisiner for å prestere bedre, selv om de ikke har adhd. Anonymkode: 17c7b...f46
Aksel28 Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Har selv ADHD og har brukt ritalin men føler bi virkningene er verre en fordelene, endte opp med masse angst og depresjon etter jeg brukte ritalin i eksamensperioden. Har begynt å bruke såkalte nootropics eller ''smart drugs'' istede da dette ikke har noe bi effekter såvidt jeg kan merke. Den jeg tar nå heter ''smooth mind'' som jeg har kjøpt på vigur.no. Og den virker som en mild ritalin og den gjør meg rolig, pleier kun å ta det når det er noe viktig jeg skal gjøre på jobb osv. Håper dette kan hjelpe andre også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå