Gå til innhold

En ukultur som eksisterer i enkelte barnehager…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt har nettopp byttet barnehage fordi vi flyttet for noen måneder tilbake. Jeg merker stor forskjell mellom de to barnehagene allerede. I den gamle barnehagen eksisterte det en «ukultur» der de voksne alltid stod eller satt sammen i klynger og pratet sammen. Det gjaldt uavhengig av de var ute på lekeområde eller inne på avdelingen. Jeg bodde i nærområdet og gikk ofte forbi der, så nesten uten unntak at de voksne stod i klynger eller satt på benkene sammen, mens barna lekte for seg. Barna lekte for seg selv og de henvendte seg kun til unga hvis noen skadet seg eller gråt. Jeg opplevde også at det var sure miner og kommentarer fra ansatte hvis vi hentet etter kl.16.00 eller om vi snakket om å kutte ned på sovetiden til barnet vårt. Barnet kan lett sove i 2-3 timer hvis han fikk lov. Vi fikk omtrent ingen informasjon om barnets dag ved henting, hvis vi spurte svarte de kort og unnvikende, av typen «hun har hatt det fint», «har lekt ute». Hvis vi ikke spurte sa de ingenting. I tillegg til dette opplevde jeg at det var få fellesopplegg og aktiviteter annet enn frilek, barnehagen gikk sjeldent turer i nærområde, til tross for helt fantastiske turmuligheter. Vi opplevde også at barna var lite ute på lekeområde når det var kaldt og at de få turene som var ble avlyst lett. Du kan egentlig ikke klage på bemanningen der heller, det var småbarns avdeling med 15 barn og 5 faste ansatte. Selv når vi hentet kl.16.00 ish så var det alltid minst 2 voksne inne på avdelingen. 

I den nye barnehagen er bemanningen lavere, riktignok fordi barnet nå går på storbarnsavdeling. Barnehagen gir detaljert dagsrapport på egen app, i tillegg til god info ved henting om hvordan dagen til barnet vårt har vært. Dette er kjempeviktig for oss da barnet vårt ikke er så flink til å snakke selv enda. Vi opplever heller aldri sure miner hvis vi henter kl.16.15 pga jobbene våre. Det beste med barnehagen er likevel at de ansatte ALLTID er sammen med barna og prater/leker eller sitter med dem både i utetiden og inne. Har ikke sett at de ansatte prate med hverandre i klynger lenge. Selvsagt gir de hverandre beskjeder og lignende, men aldri lange samtaler om løst og fast. Som forelder er det betryggende å se at de ansatte har fokus på ungene og gir dem den oppmerksomheten de trenger. De er også ute i all slags vær, noe barna trives med.

Jeg opprettet vare innlegget for å si at noen bør ta tak i den ukulturen som eksisterer i enkelte barnehager. I gamle barnehagen var det som om det var kollektiv enighet om å «gjøre minst mulig». Og de ansatte så «brydd» på deg om du henvendte deg til dem. Det var en kommunal barnehage og vi ser nå at den enda ikke har fylt opp alle plassene sine. Det er forøvrig kjemperart siden vi bor i Oslo-området og her er det alltid rift om plassene. Den gamle barnehagen har gjort det dårlig på foreldreundersøkelsen også. De negative tingene jeg nevner ble tatt opp av FAU mange ganger. Men ingen ser ut til å bry seg, det virker som adferden er internalisert hos de ansatte, holdningene er en del av kulturen på arbeidsplassen. Og ukultur er så vanskelig å snu… Dessuten er det en kommunal barnehage så de ansatte der er vel sikret jobb uansett hvordan de oppfører seg. 

Jeg håper ikke noen tolker innlegget mitt til å være en kritikk til barnehageansatte generelt. For det er det ikke, men jeg håper foreldre som kjenner seg igjen i den gamle barnehagen jeg beskriver, tar tak i situasjonen. Ikke nøl med å snakke med FAU og styrer, hvis ingenting endrer seg så bytt barnehage. Jeg merker klar endring hos barnet mitt etter bytte av barnehage, opplever en blidere og mindre frustrert unge ved henting. Til tross for at han nå ikke sover på dagtid. Jeg angrer veldig på at jeg ikke byttet barnehage tidligere, selvom jeg har tenkt tanken mange ganger. 

Anonymkode: cace6...627

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som vikar har jeg opplevd de gode og de dårlige barnehagene. 

I de dårlige er det ikke fordi ansatte er dårlige i jobben sin, men det er så dårlig miljø dom allerede starter med styrer i barnehagen. Som forplanter seg videre nedover. I de voksne står i klynger for å få unna dagens arbeid fordi de ikke har tid til plantid, pauser eller de må ta møtene når barna leker. Dette fører til ukultur på arbeidsplassen og til slutt er de ansatte egentlig utbrente og klarer ikke å følge opp jobben sin skikkelig. 

Det er hvertfall min erfaring. Som assistent har jeg hvert den som har hvert enpåen person på barn som egentlig trenger hjelp fra noen som faktisk  er utdannet. Det har skjedd selv i de beste barnehagene.

Jeg har vel lest lile mange fagbøker om barn som pedagoggene fordi jeg hadde null utdanning til usle 165 kr i timen. 

Jeg har hvert alene med 12 unger ute der 4 av de var kjent for å stikke av. Kan tenke deg resultatet 🤦🏽‍♀️

Desverre var dette tilfeller der styrer latet som hun/han skulle hjelpe til, men stakk heller hjem for dagen eller fant på amdre ting å gjøre. 

En engasjert styrer er ddt jeg opplever i de gode barnehagene og de er det heldigvis mange av. 

Anonymkode: baede...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som vikar har jeg opplevd de gode og de dårlige barnehagene. 

I de dårlige er det ikke fordi ansatte er dårlige i jobben sin, men det er så dårlig miljø dom allerede starter med styrer i barnehagen. Som forplanter seg videre nedover. I de voksne står i klynger for å få unna dagens arbeid fordi de ikke har tid til plantid, pauser eller de må ta møtene når barna leker. Dette fører til ukultur på arbeidsplassen og til slutt er de ansatte egentlig utbrente og klarer ikke å følge opp jobben sin skikkelig. 

Det er hvertfall min erfaring. Som assistent har jeg hvert den som har hvert enpåen person på barn som egentlig trenger hjelp fra noen som faktisk  er utdannet. Det har skjedd selv i de beste barnehagene.

Jeg har vel lest lile mange fagbøker om barn som pedagoggene fordi jeg hadde null utdanning til usle 165 kr i timen. 

Jeg har hvert alene med 12 unger ute der 4 av de var kjent for å stikke av. Kan tenke deg resultatet 🤦🏽‍♀️

Desverre var dette tilfeller der styrer latet som hun/han skulle hjelpe til, men stakk heller hjem for dagen eller fant på amdre ting å gjøre. 

En engasjert styrer er ddt jeg opplever i de gode barnehagene og de er det heldigvis mange av. 

Anonymkode: baede...5af

I den gamle barnehagen til barnet vårt så holdt en styrer maks 6 måneder før vedkommende ble langtidssykemeldt eller sa opp jobben sin. Dette var tilfellet i de to årene barnet vårt gikk der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I den gamle barnehagen til barnet vårt så holdt en styrer maks 6 måneder før vedkommende ble langtidssykemeldt eller sa opp jobben sin. Dette var tilfellet i de to årene barnet vårt gikk der.

Hva med å gi tilbakemelding til bydelen? Med direktøren i kopi? :) 

At man ikke får dagsrapporter kan være en positiv ting - mindre ressursbruk på administrasjon og mer på barna.

Men når personalet kun tjaser for seg selv….🤷‍♀️

Sånn var det aldri hos oss (Oslo her og, men her scoret alltid bhg godt på undersøkelser). 

Anonymkode: 53ba8...21c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig enig i at dette ofte er et tegn på gode og mindre gode barnehager - at de voksne er sammen med barna vs at de voksne mest prater med hverandre /sitter med en kaffekopp og ikke vil forstyrres..

Der de som jobber der er glade i jobben sin og ønsker å gjøre en god pedagogisk jobb, viser det seg ofte ved at de faktisk er sammen med barna, tilrettelegger for lek og aktiviteter og hjelper de som trenger det inn i lek og samvær med de andre barna. Det er jeg helt enig i.

Men min erfaring stemmer ikke med din i at dette følger skillet private / kommunale barnehager. Jeg tror det følger styrer/leder i barnehagen, som rekrutterer riktige personer og som motiverer de ansatte til å jobbe riktig. Uavhengig at privat / kommunal drift. Jeg har veldig god erfaring med kommunale barnehager. Og det er ikke lettere å kvitte seg med dårlige medarbeidere i det private enn det offentlige, det følger like strenge regler. Så man er ikke mer «sikret jobb for alltid» i det offentlige. 

Anonymkode: 02509...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flott at barn får leke i fred og uforstyrret! Det er så mye mer innblanding fra voksne i dag enn tidligere. Jeg gikk selv i barnehage på slutten av 1990-tallet og starten av 2000-tallet, da fikk vi leke med andre barn alene. Det ble kanskje litt mer rot og skitne klær, men det er vel verd det? :) 

Er helt enig i at det er en uting når de ansatte blir sure for sen henting. Det er en ukultur.

Anonymkode: 85835...7bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobbet som vikar i barnehage når jeg var yngre. Den første barnehagen jeg jobbet i, var en gjeng som elsket jobben sin. Jeg var bare 19 år og fikk tett oppfølging av styrer. Jeg husker godt det første hun sa til meg; her i barnehagen har vi en tydelig voksen-rolle. Vi passer på at alle barn er med i lek, ser du noen som ikke er det så må du ta med barnet inn i lek og delta selv slik at du er sikker på at barnet er med i leken. Da kan du trekke deg ut av leken.

Dette fulgte meg videre. Så skulle jeg vikariere i en annen barnehage og kjørte samme opplegget. Et barn var alene, jeg dro i gang sangleker i utetiden. Dette ble svært populært, sikkert uvant. Men i den barnehagen fikk jeg følgende beskjed; det holder at du teller dem...

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er en grunn til at store barnehager med kjente navn ble rike. Eierene tok ut millioner i utbytte og bygde seg svære hus, hytter og leiligheter i syden. Bak fasaden sparte og spinket barnehagen både på bemanning, apparater, vedlikehold og mat. 

Forkastelig ukultur i de private barnehagene. 

Anonymkode: 83cb9...ccc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har opplevd det samme. En god og en dårlig barnehage. Vi prøvde å gjøre noe med den dårlige barnehagen, men når vi snakket med styrer så tok hun parti med de ansatte.Så jeg vil faktisk være enig i hva noen skriver over her, at en god barnehage bunner mye ut i en god styrer.

Vi byttet barnehage og for en drøm det var. Det var virkelig det riktige valget. Den nye barnehagen har engasjerte voksne som følger opp barna på en helt annen måte enn den første barnehagen.

Anonymkode: 7b584...b4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg synes det er flott at barn får leke i fred og uforstyrret! Det er så mye mer innblanding fra voksne i dag enn tidligere. Jeg gikk selv i barnehage på slutten av 1990-tallet og starten av 2000-tallet, da fikk vi leke med andre barn alene. Det ble kanskje litt mer rot og skitne klær, men det er vel verd det? :) 

Er helt enig i at det er en uting når de ansatte blir sure for sen henting. Det er en ukultur.

Dette er jeg så enig i! Jeg er pedleder og mener at det er ikke vi i personalet som skal leke oss, det er det barna som skal gjøre. Vi skal være der som et støttende stillas og støtte de i leken, ofte, særlig med de minste barna er vi jo med å leker, men med de eldre barna som er drevne lekere må de få leke uforstyrret. Vi må være der og observere, men ikke overta. 

Mange barnehager har dessverre en ukultur med klynging, men husk også på at det er i utetida vi ofte får gitt beskjeder og drøftet ting og tang. Møtetiden vår er veldig begrenset, om vi i det hele tatt har møtetid.  

Anonymkode: 4fd07...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

15 barn og 5 voksne er jo det de skal være da på småbarn. 1 voksen pr 3 barn.

Jeg sier son hun over, frilek uten voksnes innblanding er også viktig

Anonymkode: 881bb...2e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har opplevd det samme. En god og en dårlig barnehage. Vi prøvde å gjøre noe med den dårlige barnehagen, men når vi snakket med styrer så tok hun parti med de ansatte.Så jeg vil faktisk være enig i hva noen skriver over her, at en god barnehage bunner mye ut i en god styrer.

Vi byttet barnehage og for en drøm det var. Det var virkelig det riktige valget. Den nye barnehagen har engasjerte voksne som følger opp barna på en helt annen måte enn den første barnehagen.

Anonymkode: 7b584...b4b

Så det falt deg ikke inn at de ansatte og styrer argumenterte i mot deg fordi du har feil? 

Anonymkode: 13602...041

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig! Er veldig glad for at barnehagen til barnet mitt setter av store deler av dagen til frilek, og kun har en kort bolk på formiddagen med voksenstyrte aktiviteter. Aktivitetene de holder på med da er strengt tatt ganske fri de og, det er mer "på tirsdag skal vi male" også får barna male akkurat det de vil. Barnehagen barna til broren min går i har kjempedetaljerte ukeplaner og er det f.eks. maling så skal de male noe de voksne har bestemt på forhånd. Det virker bare slitsomt. 🙈

Anonymkode: 0dfdd...cc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror kanskje vi snakker om ulike aldersgrupper på barna. For de større barna er jeg enig i at mye fri og uforstyrret lek som oftest er av det gode!

Men de minste barna blir gjerne veldig passive hvis de ikke får hjelp til å komme igang med lek, og de har veldig godt av voksne som setter ord på det de holder på med og som hjelper til med å leke sammen med andre barn etterhvert som de klarer det. 

Så i en avdeling med de yngste årskullene vil jeg gjerne se en voksen i sandkassen sammen med 1-3 barn, i stedet for at de voksne sitter sammen og prater.

Anonymkode: 02509...173

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen barnehager der det får lov til å utvikle seg en ukultur blant de ansatte. 

Jeg har hatt barn i en barnehage i Oslo (Denne eksisterer ikke lenger, så det er ingen fare for at noen har barn der.) 
I denne barnehagen (Som var en ren småbarnsbarnehage) hadde de ansatte lenestoler inne på lekeområdet til barna, som de satt i. Barna lekte på gulvet. 
Barn som utagerte/måtte holdes under oppsyn fordi de kunne slå/bite andre barn, ble separert helt fra de andre barna, og måtte ofte leke/oppholde seg i andre rom enn resten. 

De ansatte valgte temaer for perioder. Noen ganger var tema "eventyr" (Da leste de voksne eventyr, og det ble spilt lydbøker med eventyr for barna inne.) Andre perioder var tema "støy". Da snakket de ansatte ekstra mye med barna (igjen, småbarnsavdeling, ingen barn over 3 år) om støy. (Hva er støy, hva kan barna gjøre for å ikke støye, mye hysjing og generelt fokus på å være mye stille.) 

Barnehagen hadde potter til alle barn, OG de hadde små barnedoer som de største småbarna kunne bruke. Men om foreldre skulle finne på å høre om barnet kunne settes på potte etter måltider, eller tilbys å gå på do/potte før man gikk ut.... Nei, uff, det ble så mye ekstraarbeid. Dessuten hadde de ERFARING med at 2-åringer ikke var klare for å tisse på do eller slutte med bleier. Så det ble bare mas å tilrettelegge for at barna skulle gjøre noe annet enn å gjøre fra seg i bleier.

Generelt sett virket det som om barnehagen var til for at de ansatte skulle ha et sted å møtes for å snakke og drikke kaffe. 
Det skal sies at de ansatte var godt voksne, og nok stort sett talte ned til de kunne pensjonere seg.  

Anonymkode: a6aa1...31a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...