Gå til innhold

Bunad i konfirmasjonsgave. Barnefar sier han ikke blir med å betaler.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har konfirmant neste år, og har sagt til henne at hun skal få bunad i gave fra meg. Det er en veldig dyr gave og jeg regnet med at faren hennes også skulle være med å betale, men det skal han visst ikke sier han.

Eldste vi har sammen fikk pentøy (ikke gave) til 6000kr han brukte i konfirmasjonen, så regnet med faren skulle legge i 3000kr i bunaden til yngste siden det var det han la i penklær til eldste.

Kjenner jeg blir frustrert. Det er gave fra meg sånn sett, men regner med at faren vil bidra likt økonomisk til begge barna, noe han ikke gjør.

Hvordan løse dette?

Anonymkode: 55980...f2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså han skal jo selvsagt bidra likt økonomisk som til det andre barnet med mindre det er veldig gode grunner for det 

Anonymkode: ed022...2e6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du burde nok ha snakket med han om dette i forkant. Ingen ting du kan gjøre med det, om han ikke vil. Invitert han på en møte ang konfirmasjon og bli enig med han om rammene. 

Anonymkode: dd739...640

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Gave fra deg skal ikke ar betale.

Anonymkode: b71f5...4e4

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan ikke forvente at han automatisk er med på å spytte inn penger i den gaven du ønsker å gi, men jeg synes det er rimelig å forvente at han gir like dyr gave til begge barn

• Liker 39
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ønsker å kjøpe bunad, du har lovet bunad, du betaler. Så enkelt. 

3000,- er en nokså ubetydelig sum når man kjøper bunad til 30-50.000,-. Har du råd til det så har du også råd til de ekstra tusenlappene. 

Anonymkode: 2d98e...50a

Det tenker jeg også.. Og regne med andre beløp uten å kommunisere først, det er også dumt. 

Anonymkode: ac756...9b4

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor bestemte du dette og lovet henne dette, før du pratet med faren? Det var dumt, dersom du forventet at han skulle være med å betale. Det kan hende han ønsket å gi noe annet.

• Liker 21
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Far må selv forklare datteren hvorfor hun ikke får 3000 kr til klær når sønnen gjorde det. 

Anonymkode: 7d157...1bf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Eldste betalte han 3000kr til penklær, men yngste skal ikke få noe sum til penklær fra faren fordi jeg ønsker å gi bunad? Er ikke det urettferdig fordeling?

Han sier han bare skal gi pengegave, og ikke engang det vil han legge i bunaden.

TS

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som ønsker å gi bunaden, du har lovt den og da får du betale den. Slike store summer bør avtales på forhånd og ikke bare trampes igjennom av en part. Og han vil tydeligvis at pengegaven skal gå til datteren sin på en annen måte enn bare spytte inn i mors nedbetaling av bunaden.

Du løser selvfølgelig hele bunadsspørsmålet med å betale den selv, og ligge unna pengene barnent får i gave for det (siden du synes at pengegaven skal gå til bunaden...)

Anonymkode: 72cf5...0bf

• Liker 14
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han betalte 3000 til klær + pengegave til eldstemann og så kun vil gi pengegave til datteren nå er det litt pussig, særlig om det ikke handler om egen privatøkonomi. Men du tok sjansen på dette da du lovet dette som gave fra deg, og det er helt uforståelig for meg at du ikke sjekket med far på forhånd og så reagerer slik i ettertid.

Anonymkode: a1aeb...de3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner han litt her. Skal han betale 10% av gaven? 

Ville du sagt at gaven/bunaden var fra dere begge? Selv om du har betalt mest? 

Anonymkode: 86b2e...ae5

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei! Jeg har konfirmant neste år, og har sagt til henne at hun skal få bunad i gave fra meg. Det er en veldig dyr gave og jeg regnet med at faren hennes også skulle være med å betale, men det skal han visst ikke sier han.

Eldste vi har sammen fikk pentøy (ikke gave) til 6000kr han brukte i konfirmasjonen, så regnet med faren skulle legge i 3000kr i bunaden til yngste siden det var det han la i penklær til eldste.

Kjenner jeg blir frustrert. Det er gave fra meg sånn sett, men regner med at faren vil bidra likt økonomisk til begge barna, noe han ikke gjør.

Hvordan løse dette?

Eldstesønnen fikk vell neppe pentøyet i konfirmasjonsgave. Forstår godt at far ikke ønsker å betale på en konfirmasjonsgave som er i fra deg.

Anonymkode: 458c2...5ba

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn at en bunad er et kjempedyrt klesplagg . 
Det kan variere mellom 20-50 00 kr , alt etter hva som er tilbehør. 
Vanligvis så begynner en på den investeringen mens konfirmanten fremdeles er i småskolen. 
Mange har noen i slekta som kan å brodere, og kanskje får noen proffe til å montere bunadene.  
Jeg synes det var drøyt å komme med et krav til barnefar om å deira i bunadspleis ÅRET  før konfirmasjonen. 
Du har livet datteren bunad, og da må du ta konsekvensene av det. 
Far har lov å bidra på egen måte , enten et mindre bidrag til bunaden eller en annen presang 

Anonymkode: bfb12...89d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Eldste betalte han 3000kr til penklær, men yngste skal ikke få noe sum til penklær fra faren fordi jeg ønsker å gi bunad? Er ikke det urettferdig fordeling?

Det er urettferdig hvis barna ikke får like summer til klær. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han sier han bare skal gi pengegave, og ikke engang det vil han legge i bunaden.

Men du kan ikke kreve at pengene fra ham skal brukes på en bunad. 

Du har lovet bunad, som gave fra deg. Det må du selv stå for.  

Anonymkode: 7d157...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk sønnen din gave fra deg som kostet like mye som bunad? Ellers blir det urettferdig.

Anonymkode: ef6e4...ab3

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS

Det bestemmer han jo selv!

Du kan furte så mye du gidder, han vil ikke dette og du tar feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

Han må få lov å gi sin egen gave

Anonymkode: 416e8...208

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS

Bunad er gave fra deg!

Skulle han ha betalt noe på denne, måtte det vært avtalt på forhånd og en felles gave fra dere begge. 

Anonymkode: dd739...640

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...