Gå til innhold

Sprøyteskrekk - erfaring med behandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår snart 3. klassing, tok ikke vaksine i 2.klasse. alt låste seg, forsøkte tre ganger. To ganger nektet hen å gå ut av bilen. Så hva gjør man? Har snakket med helsesøster som ikke gjør adferdsterapi men kanskje et team i kommunen kan. snakke med oss om det. Ikke med barnet 🤷Men de har jeg dessverre liten tro på da vi har hatt kontakt med de tidligere. 
Er det noen der ute med erfaring med slikt, hjelp fra sykehus eller lege f.eks? 

Anonymkode: 55008...7de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her holdt vi faktisk fast for vaksiner og blodprøver. Tok ikke den i 7 klasse da han var for stor for til å holdes fast. Tok frivillig covidvaksina som 18 åring, så her gikk det over.

Anonymkode: 56885...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her holdes de fast til de er for store desverre. 

Noen ting må barna gjøre. Hva skjer den dagen det er snakk om liv eller død? 

Så her må dere bare få ungen til å gjøre det. 

Anonymkode: 32ad1...5f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oi, holde fast ja. Det er jo ikke anbefalt over alt jeg leser og de jeg snakker med. Jeg tror min vil få traume av slikt. Har allerede en dårlig opplevelse på sykehus i fbm en mindre operasjon, hvor vi holdt hen til hen sovna til narkose. 

Vel, holde er ikke alternativ. Noen med andre erfaring med terapi??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

er det snakk om liv og død vil hen bli holdt ja. Men her er det snakk om f.eks. vaksine eller ved tannlegebesøk hvor sprøyte settes ved f.eks trekking av tann. Kan ikke gjøre det når hen ikke vil gå ut av bilen en gang. Da blir det tvang derfra og inn og holde hele veien. Blir et helvete. Nei, såpass inngripen gjør vi ikke da. Jeg spør etter erfaring med evt terapi o.l. TS

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har også sprøyteskrekk, og selv om han VET at den sprøyta må han ta, så må det 2 sykepleiere som omtrent sitter på ham til for å holde ham rolig nok fysisk. I tillegg har han på headset med musikk/podkast for å distrahere seg, og tar på lokalbedøvende krem så han ikke kjenner stikket, dersom han får tid til å forberede seg. Men da han ble lagt inn akutt og MÅTTE ta blodprøve, så satt lå det én sykepleier over brystet hans og én hadde omtrent hele kroppsvekten sin på armen hans for å holde den rolig.

Sprøyter må man ta noen ganger, både voksne og barn. Barnet ditt er stort nok til å skjønne at dette er viktig, og at dere ikke holder ham fast for å være slemme. Så bær ham inn og få tatt den vaksina. Men ta på lokalbedøvende krem så han i det minste ikke kjenner noe. 

Anonymkode: 6e736...04c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen min har også sprøyteskrekk, og selv om han VET at den sprøyta må han ta, så må det 2 sykepleiere som omtrent sitter på ham til for å holde ham rolig nok fysisk. I tillegg har han på headset med musikk/podkast for å distrahere seg, og tar på lokalbedøvende krem så han ikke kjenner stikket, dersom han får tid til å forberede seg. Men da han ble lagt inn akutt og MÅTTE ta blodprøve, så satt lå det én sykepleier over brystet hans og én hadde omtrent hele kroppsvekten sin på armen hans for å holde den rolig.

Sprøyter må man ta noen ganger, både voksne og barn. Barnet ditt er stort nok til å skjønne at dette er viktig, og at dere ikke holder ham fast for å være slemme. Så bær ham inn og få tatt den vaksina. Men ta på lokalbedøvende krem så han i det minste ikke kjenner noe. 

Selv lokal bedøvende krem har det heller ikke gått. 

Tenker også at headsett kan være en mulighet, men det er et stykke dit også når hen ikke vil ut av bilen en gang. Vi har snakket (følelser, alle råd man får..) med hen og hen liker heller ikke å snakke om med det. Samt forbinder bare helsesøster med sprøyta. 

Jeg er mest ute etter å høre om noen har erfaringer ifht behandling for å kurere skrekken, få det gjennomført. Men hvis det er kun folk erfaring med tvang, så får jeg bare la det ligge herfra…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tvert i mot anbefales ikke dette ovenfor barn som har sprøyteskrekk, det vil bare gi dem enda mer skrekken.

Tviler på at noen skoler i dag har en slik praksis ved vaksine, her er ihvertfall helsesykepleier helt tydelig på at barnet må klare å sitte i ro selv eller på fanget, sprøyte settes ikke under tvang. Så må jobbes med barnet.

Jeg har et barn jeg også ts med akkurat samme problemet, et år eldre enn din og vi har enda ikke fått satt vaksinen. Skal gjøre et nytt forsøk nå i løpet av høsten. Ikke funnet noe tilbud her utover samtaler med helsesykepleier på skolen..

Anonymkode: 9a2c3...638

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tvert i mot anbefales ikke dette ovenfor barn som har sprøyteskrekk, det vil bare gi dem enda mer skrekken.

Tviler på at noen skoler i dag har en slik praksis ved vaksine, her er ihvertfall helsesykepleier helt tydelig på at barnet må klare å sitte i ro selv eller på fanget, sprøyte settes ikke under tvang. Så må jobbes med barnet.

Jeg har et barn jeg også ts med akkurat samme problemet, et år eldre enn din og vi har enda ikke fått satt vaksinen. Skal gjøre et nytt forsøk nå i løpet av høsten. Ikke funnet noe tilbud her utover samtaler med helsesykepleier på skolen..

Anonymkode: 9a2c3...638

Har hen vært i samtaler med helsesylepleier? Hvordan har det gått? Jeg leste en nyhetssak før sommeren der St.Olavs hospital tilbyr en type hjelp, men det er i samarbeid med en dps og det ligger i Tr.heim hvor vi ikke bor. Vurderer likevel nesten å ta kontakt med avdelingen der. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her på legevakten og legekontor blir du meldt til barnevernet og får  skikkelig kjeft om du holder barna fast. Sånn gjør vi ikke  det er ikke lov. Det er imot barnets vilje.. Flere som har prøvd og de gjør ikke det da!

Det rare er at helsesøster denger på med vaksinen, og da er det greit!

Forstå det den som kan. 

Syns IKKE det er ok å holde barna fast og tvinge de.. Men at legepersonellet kan være litt mer streng hadde nok hjulpet mange!

Anonymkode: 7fda5...65b

AnonymBruker
Skrevet

Vet enkelte sykehus nå gir lystgass til barn ved blodprøvetaking, men usikker på om vaksine er «vitkig» nok eller blir prioritert. 

Ellers er det vel BUP som jobber med type angst/traumer, men han er nok for ung enda til den type behandling iforhold til at det er samtaleterapi, og BUP har lange ventelister og barnet deres blir nok ikke prioritert da det «kun» er snakk om sprøyteskrekk.

Anonymkode: 5ceaa...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet enkelte sykehus nå gir lystgass til barn ved blodprøvetaking, men usikker på om vaksine er «vitkig» nok eller blir prioritert. 

Ellers er det vel BUP som jobber med type angst/traumer, men han er nok for ung enda til den type behandling iforhold til at det er samtaleterapi, og BUP har lange ventelister og barnet deres blir nok ikke prioritert da det «kun» er snakk om sprøyteskrekk.

Jeg er også veldig spent på min gutt som nå begynner i 2.klasse og vaksine mot våren. Her har han helt fått skrekken etter x antall forsøk med blodprøve for ett år siden. 

Skrevet

Eksponeringsterapi virket på meg. Og i voksen alder fikk jeg resept på sobril som jeg har tatt i forbindelse med de 3 covid-vaksinene jeg har tatt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var dette barnet og det var grusomt. Ble holdt fast med makt og behandlet ganske brutalt på sykehus (dette er over 30 år siden). Frykten var enorm og hver eneste vaksine ble gjennomført med tvang, begge mine foreldre holdt meg fast. For min del løsnet det ikke før jeg fikk kreft i 20 årene og ble eksponert for sprøyter i dagesvis. 

- Forberedelse og kommunikasjon: Snakk med barnet ditt om vaksinasjoner på en enkel og ærlig måte. Forklar hvorfor vaksiner er viktige og hvordan de hjelper kroppen. Bruk en positiv tone og forsøk å berolige eventuelle bekymringer. 

- Avdramatiser situasjonen: Unngå å overdrive vaksinasjonens betydning. Poengter at det vil være over på kort tid og at det er en del av å holde seg frisk.

- Valgmuligheter: Gi barnet en følelse av kontroll ved å la dem ta noen små valg, som for eksempel å velge hvilken arm de ønsker vaksinen i eller hva de vil gjøre etterpå.

- Positiv forsterkning: Lovnader om en liten belønning eller noe spesielt etter vaksinasjonen kan hjelpe med å motivere barnet.

- Støttende atmosfære: Skap en trygg og støttende atmosfære før, under og etter vaksinasjonen. Vis forståelse for barnets følelser og gi dem oppmuntring.

La barnet være med dere foreldre til vaksinering og blodprøver. 

Anonymkode: 65cb0...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...