Gå til innhold

Kuttet kontakt, nå sliter de av ulike andre årsaker. Vet ikke hva jeg føler.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal forsøke å gjøre en komplisert historie kort og ønsker gjerne ord fra noen som har vært i lignende situasjon :

Har hatt «stor» familie grunnet skilsmisse og nye partnere til foreldre som medførte en del halv og stesøsken. Føler vi alle hadde ganske god kontakt: påske, sommer og diverse høytid ble feiret sammen. Reiste på ferier sammen osv. Et «traume» i familien skapte ustabilitet og jeg opplevde at flere begynte å behandle meg ganske dårlig. Det var både med ord og handlinger. Til slutt valgte jeg å kutte kontakt med flere av dem. Noen er jeg på talefot med og andre ser jeg av og til mer av «plikt». Opplever ikke relasjonen som særlig god og kunne egentlig tenkt meg å kutte kontakt, går vel mot at vi «faser» hverandre ut. Dette medfører at jeg mistet mye av «familien» og nettverket mitt.

Jeg mener selv at jeg hadde blitt syk hvis jeg ikke gjorde dette, tenker da min mentale helse og risiko for psykosomatiske sykdommer (angst, utmattelse osv) «traumet» er ca 5-10 år tilbake i tid, og det gikk veldig bra med meg og mine. Jeg ser nå at noen av de jeg valgte å kutte kontakt med (for å ta vare på meg selv) - har slitt mye med sykdom etter denne hendelsen og rundt tiden jeg valgte å bryte ut. Flere andre har fått andre ulike utfordringer i familien jeg «så komme» som de selv har vært blind for, som har vært medvirkende til at jeg har trekt meg unna.

Jeg har tenkt veldig mye på dette de seneste dagene da jeg har fått vite via-via at det er helseutfordringer med store plager (psykosomatiske) som «familiemedlemmene» fikk like etter hendelsen og som jeg mener like gjerne jeg kunne fått om ikke jeg brøt kontakt. Enkelte deler fortsatt «familiebilder» i sosiale media hvor jeg og mine er med på bildene og får kommentarer og likes om hvor fin «storfamilien» er, noe jeg synes er merkelig når vi har brutt kontakt for flere år siden.

Sliter med å kjenne på hva jeg føler om det hele. Begynte å lese gamle meldinger de siste dagene og ser selv at jeg forsøkte mange ganger å strekke ut hender og bygge bro men ble overkjørt og fikk grensene mine tråkket over gang på gang. Nå sliter altså flere i denne gjengen selv. 

Noen som har vært i lignende situasjon selv og kan si noe om hvorfor jeg tenker så mye på dette nå i ettertid? Jeg føler ingen glede over at de sliter men en del av meg tenker «karma» og at ja.. jeg er overrasket men likevel ikke. 

Anonymkode: 949ed...727

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

litt vanskelig å si når vi ikke vet mer om hva som er skjedd, om du er blitt en syndebukk i familien i og med de alle begynte å behandle deg dårlig. Hvorfor gjorde de det? Var det noen grunn, og ser de på deg som en årsak til at familietraumet skjedde?

Uansett virker det som du har tatt et riktig valg mtp å bryte relasjonen med familien.

Endret av Kaisada
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (2 minutter siden):

litt vanskelig å si når vi ikke vet mer om hva som er skjedd, om du er blitt en syndebukk i familien i og med de alle begynte å behandle deg dårlig. Hvorfor gjorde de det? Var det noen grunn, og ser de på deg som en årsak til at familietraumet skjedde?

Uansett virker det som du har tatt et riktig valg mtp å bryte relasjonen med familien.

Nei, det var ikke min skyld. Jeg har forsøkt å anonymisere derfor beskriver jeg det som et «traume» men det skjedde noe «eksternt» i familien som påvirket alle negativt, ingen av oss hadde påvirkning på det. De ser ikke på meg som årsaken. Men jeg opplevde at de overkjørte meg og behandlet meg veldig dårlig i denne perioden. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det var ikke min skyld. Jeg har forsøkt å anonymisere derfor beskriver jeg det som et «traume» men det skjedde noe «eksternt» i familien som påvirket alle negativt, ingen av oss hadde påvirkning på det. De ser ikke på meg som årsaken. Men jeg opplevde at de overkjørte meg og behandlet meg veldig dårlig i denne perioden. 

skjønner. Vil tro at alle i familien sørger over dette på hver sin måte og alle står med sin sorg som overlapper i hverandre og går over den andres grenser, hvor hver enkelt ikke er istand til å ivareta den andres sorg. Og det virker joike som de har fått bearbeidet det som skjedde i og med det du skriver om psykosomatiske-plager mm. Når man fjerner «Hakkestabben» fra familien, rokker det ved alle gamle mønstre og de må utvikle nye, (ofte destruktive) roller til hver enkelt.

Savner du de eller er du glad for at kontakten er brutt? Legger de du har fjernet deg fra skylden for deres plager i nåtid på at du har brutt kontakten? som f.eks «ikke nok med det som skjedde så vil ikke x ha noe med oss å gjøre, dobbelt traume, stakkars oss» som dessverre mange gjør...

Endret av Kaisada
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (7 minutter siden):

skjønner. Vil tro at alle i familien sørger over dette på hver sin måte og alle står med sin sorg som overlapper i hverandre og går over den andres grenser, hvor hver enkelt ikke er istand til å ivareta den andres sorg. Og det virker joike som de har fått bearbeidet det som skjedde i og med det du skriver om psykosomatiske-plager mm.

Det første du sier har jeg tenkt mye på, at de står i sin egen sorg og dermed har de ingen omsorg å gi til andre. Det kan jeg forstå, og det kunne jeg ha akseptert. Men det gikk lenger enn det: de behandlet meg rett og slett dårlig på flere måter, noe jeg ikke kan akseptere.

I ettertid ser jeg at det er en del destruktive relasjoner dem i mellom også, spesielt en som da styrer de andre. (Kaller dette for Anne) Det var denne personen jeg ble virkelig hoggstabben til, som jeg startet med å ta full avstand til. Den som ble syk (Kaller henne for Bente) tok en slags «lakei» rolle for Anne og hoppet når Anne sa hopp. Jeg tror Bente ble syk grunnet dette, og tror ikke hun har bearbeidet eller skjønner det selv.

Jeg har vært å sett litt på sosiale media til Bente som er syk og legger ut mye om sykdommen sin. Ser ingen synlig støtte fra Anne til Bente, men Anne gir «likes» til andre ting som er mer overfladisk.

Kaisada skrev (16 minutter siden):

Når man fjerner «Hakkestabben» fra familien, rokker det ved alle gamle mønstre og de må utvikle nye, (ofte destruktive) roller til hver enkelt.

Dette er faktisk veldig tankevekkende og jeg har ikke tenkt på det selv. 
Jeg tror kanskje Bente har «tatt over» plassen min, hun var sånn sett «nest nederst på rangstigen» uansett. Hun var forøvrig ikke noe snill mot meg og etter jeg kuttet kontakt med Anne ble Bente nummer to som jeg kuttet kontakt med, fordi hun gjorde ting «under instrukser» fra Anne. Jeg tror kanskje akkurat derfor påvirker det meg så mye at Bente er blitt så syk. Jeg tror det virkelig kunne vært meg, hvis jeg ikke kom meg unna.

Kaisada skrev (19 minutter siden):

Savner du de eller er du glad for at kontakten er brutt?

Dette er vanskelig å svare på. Jeg savner relasjonen slik den var før «traumet» men jeg visste da også at det var ett usynlig hierarki og en «rang» i familien. Og det var flere ting som skjedde da også som ikke var helt greit, men alt i alt var det mange gode stunder sammen og glede, omsorg osv. Jeg gjør vel begge deler; savner dem og er glad for at kontakten er brutt. Jeg føler vel at jeg ville vært Bente i et alternativt univers hvor jeg ikke hadde klart å bryte ut. Det vanskeligste med å bryte er å virkelig slutte å bry seg om dem. Det er først da du klarer å bryte. Når deres mening ikke betyr noe for en, mer.

Kaisada skrev (22 minutter siden):

Legger de du har fjernet deg fra skylden for deres plager i nåtid på at du har brutt kontakten? som f.eks «ikke nok med det som skjedde så vil ikke x ha noe med oss å gjøre, dobbelt traume, stakkars oss» som dessverre mange gjør...

Jeg tror ikke de holder meg ansvarlig, jeg var så uviktig og ubetydelig at hva jeg gjorde/ikke gjorde betydde ingenting fra eller til.  Jeg ble til slutt sint mot Bente (før jeg kuttet kontakt) men åpnet også opp for å kunne reparere relasjonen. Det gadd hun ikke svare på. 

• Hjerte 2
Skrevet

Skjønner dynamikken og ser absolutt det destruktive i forholdet mellom Anne og Bente og at det ville vært du som stod i Bentes sted. Det er veldig interessant å se relasjonsmønstre litt utenfra og det virker som du ser det dysfunksjonelle i relasjonene, og hvorfor du måtte reagere som du gjorde. 

Anne trenger en «håndlanger» eller lake som du beskriver det som, og får dette i Bente som blir syk av relasjonen. Du var betydningsfull i den mening at du næret Annes ego, om jeg leser riktig. Men her er det ikke plass til egne meninger og synspunkt, og man går på akkord med hvem man er. Når du må bryte blir det et sår i egoet på Anne som må repareres ved en ny destruktiv relasjon, som til Bente som inntar den nye «flyvende ape»-rollen som det også kalles. Samtidig som du nedgraderes i verdi for henne. 

Og Bente er egentlig bare Annes forlengende arm, og kan ikke ha noen kontakt med noen som ikke Anne godtar. Vil jeg anta.

Kan anbefale Uelskbar av Harald V Kirsebom.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det første du sier har jeg tenkt mye på, at de står i sin egen sorg og dermed har de ingen omsorg å gi til andre. Det kan jeg forstå, og det kunne jeg ha akseptert. Men det gikk lenger enn det: de behandlet meg rett og slett dårlig på flere måter, noe jeg ikke kan akseptere.

I ettertid ser jeg at det er en del destruktive relasjoner dem i mellom også, spesielt en som da styrer de andre. (Kaller dette for Anne) Det var denne personen jeg ble virkelig hoggstabben til, som jeg startet med å ta full avstand til. Den som ble syk (Kaller henne for Bente) tok en slags «lakei» rolle for Anne og hoppet når Anne sa hopp. Jeg tror Bente ble syk grunnet dette, og tror ikke hun har bearbeidet eller skjønner det selv.

Jeg har vært å sett litt på sosiale media til Bente som er syk og legger ut mye om sykdommen sin. Ser ingen synlig støtte fra Anne til Bente, men Anne gir «likes» til andre ting som er mer overfladisk.

Dette er faktisk veldig tankevekkende og jeg har ikke tenkt på det selv. 
Jeg tror kanskje Bente har «tatt over» plassen min, hun var sånn sett «nest nederst på rangstigen» uansett. Hun var forøvrig ikke noe snill mot meg og etter jeg kuttet kontakt med Anne ble Bente nummer to som jeg kuttet kontakt med, fordi hun gjorde ting «under instrukser» fra Anne. Jeg tror kanskje akkurat derfor påvirker det meg så mye at Bente er blitt så syk. Jeg tror det virkelig kunne vært meg, hvis jeg ikke kom meg unna.

Dette er vanskelig å svare på. Jeg savner relasjonen slik den var før «traumet» men jeg visste da også at det var ett usynlig hierarki og en «rang» i familien. Og det var flere ting som skjedde da også som ikke var helt greit, men alt i alt var det mange gode stunder sammen og glede, omsorg osv. Jeg gjør vel begge deler; savner dem og er glad for at kontakten er brutt. Jeg føler vel at jeg ville vært Bente i et alternativt univers hvor jeg ikke hadde klart å bryte ut. Det vanskeligste med å bryte er å virkelig slutte å bry seg om dem. Det er først da du klarer å bryte. Når deres mening ikke betyr noe for en, mer.

Jeg tror ikke de holder meg ansvarlig, jeg var så uviktig og ubetydelig at hva jeg gjorde/ikke gjorde betydde ingenting fra eller til.  Jeg ble til slutt sint mot Bente (før jeg kuttet kontakt) men åpnet også opp for å kunne reparere relasjonen. Det gadd hun ikke svare på. 

Skjønner dynamikken og ser absolutt det destruktive i forholdet mellom Anne og Bente og at det ville vært du som stod i Bentes sted. Det er veldig interessant å se relasjonsmønstre litt utenfra og det virker som du ser det dysfunksjonelle i relasjonene, og hvorfor du måtte reagere som du gjorde. 

Anne trenger en «håndlanger» eller lake som du beskriver det som, og får dette i Bente som blir syk av relasjonen. Du var betydningsfull i den mening at du næret Annes ego, om jeg leser riktig. Men her er det ikke plass til egne meninger og synspunkt, og man går på akkord med hvem man er. Når du må bryte blir det et sår i egoet på Anne som må repareres ved en ny destruktiv relasjon, som til Bente som inntar den nye «flyvende ape»-rollen som det også kalles. Samtidig som du nedgraderes i verdi for henne. 

Og Bente er egentlig bare Annes forlengende arm, og kan ikke ha noen kontakt med noen som ikke Anne godtar. Vil jeg anta.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese og gi så gode, gjennomførte svar. Du ga meg noe å reflektere over og det hjalp mye å bare få dele tankene med noen som er villig til å ta imot, tusen takk! Jeg skal definitivt sjekke ut boka ❤️

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese og gi så gode, gjennomførte svar. Du ga meg noe å reflektere over og det hjalp mye å bare få dele tankene med noen som er villig til å ta imot, tusen takk! Jeg skal definitivt sjekke ut boka ❤️

Så hyggelig. Tusen takk. Lykke lykke til. Vet at det er en vanskelig situasjon å stå i 🥰

Endret av Kaisada
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

(...) Det vanskeligste med å bryte er å virkelig slutte å bry seg om dem. Det er først da du klarer å bryte. Når deres mening ikke betyr noe for en, mer. 

Du skal slutte å følge Bente og de andre på sosiale medier, ellers blir du aldri fri. Det er et valg du kan ta, at du for ditt psykiske helses beste ikke aktivt vil oppsøke informasjon om dem.

Hvis du ikke klarer å gjøre det med ett, så lag en regel om at du kun må sjekke en gang i uken. Det er en stor forbedring i forhold til å gjøre det daglig. 

Anonymkode: c42ae...dc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal slutte å følge Bente og de andre på sosiale medier, ellers blir du aldri fri. Det er et valg du kan ta, at du for ditt psykiske helses beste ikke aktivt vil oppsøke informasjon om dem.

Hvis du ikke klarer å gjøre det med ett, så lag en regel om at du kun må sjekke en gang i uken. Det er en stor forbedring i forhold til å gjøre det daglig. 

Jeg følger ikke Bente på sosiale media. Jeg så på profilen hennes denne uka for første gang på sikkert 4 år. Da ser jeg at hun har store helseproblemer som hun selv hevder dateres tilbake i tid til like etter traumet jeg nevner i HI. På sosiale media gir Bente selv helt andre forklaringer/«skyld» overhodet ikke knyttet til hendelsen. Jeg fikk se på profilen hennes via noen andre, jeg har blokkert henne for lengst. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg følger ikke Bente på sosiale media. Jeg så på profilen hennes denne uka for første gang på sikkert 4 år. Da ser jeg at hun har store helseproblemer som hun selv hevder dateres tilbake i tid til like etter traumet jeg nevner i HI. På sosiale media gir Bente selv helt andre forklaringer/«skyld» overhodet ikke knyttet til hendelsen. Jeg fikk se på profilen hennes via noen andre, jeg har blokkert henne for lengst. 

Ok. Så fortsett med å «unngå» informasjon om dem så godt det lar seg gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...