AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Jeg har en baby på nå 6 1/2 måned, og har nylig begynt å introdusere fast føde. Han har vært fullammet til nå, og har hele tiden vært veldig sulten. Han var 4,2 kg da han ble født og er 9,5 kg nå, så han er en stor gutt. Jeg hadde håpet at jeg kanskje kunne få litt avlastning på spisefronten med fast føde, men han virker ikke veldig interessert...Jeg har laget grøt på havremel, grøt på hirse, most potet, most søtpotet og most gulrot. Jeg har forsøkt å blande litt morsmelk inn for gjenkjennelig smak, uten at det ser ut til å gjøre store forskjellen. Jeg har også blandet litt eggeplomme inn med grønnsaker for å få med litt jern, men også prøvd uten. Jeg hadde kanskje for store forventninger, da et par venninner med sultne babyer opplevde at de 'slukte' maten så snart de fikk muligheten. Hvor lang tid tok det før deres babyer "omfavnet" vanlig mat? Introduserte dere flere ganger om dagen, eller kun ett måltid? Når begynte dere å oppleve at fast føde mettet litt og dere ikke måtte amme hele tiden? Anonymkode: a5781...56c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Vi bruker mme, så vi startet med smaksprøver ved 4 mnd. Men det tok faktisk 2 mnd før hu ble interessert i mat. Ville ikke åpne munnen for mat, ville ikke ta selv (selv om hun puttet absolutt alt annet i munnen). Så mitt råd er å bare være tålmodig, her løsnet det plutselig en dag, å nå spiser hun alt mulig egentlig (8 mnd) selv om noe av det kommer ut igjen på grunn av konsistens hun ikke er helt komfortabel med enda. Anonymkode: f8207...ebb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Startet å gi små smaksprøver av grøt, most frukt og grønnsaker fra 4 mnd alder selv om jeg fullammet. Bare for å la han smake forskjellig ting. Ikke for å spise det som måltid. Da han var 6 mnd spiste han små måltider med grøt og lignende. Så tok 2 måneder før det ble et måltid, og ikke bare smak. Det tar nok litt lenger tid å venne de til fast føde enn du kanskje så for deg 🙂 du må nok tenke at det nå i starten handler om å smake. Og barn må ofte få servert den samme maten maaaaange ganger før de kanskje liker det. Anonymkode: 37d41...bae
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Startet å gi små smaksprøver av grøt, most frukt og grønnsaker fra 4 mnd alder selv om jeg fullammet. Bare for å la han smake forskjellig ting. Ikke for å spise det som måltid. Da han var 6 mnd spiste han små måltider med grøt og lignende. Så tok 2 måneder før det ble et måltid, og ikke bare smak. Det tar nok litt lenger tid å venne de til fast føde enn du kanskje så for deg 🙂 du må nok tenke at det nå i starten handler om å smake. Og barn må ofte få servert den samme maten maaaaange ganger før de kanskje liker det. Anonymkode: 37d41...bae Jepp, mange ganger. Og noen ganger hender det at det som var kjempegodt sist uke er uspiselig denne uka😅 Anonymkode: c7a4c...2ad
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Har du prøvd matvarer med mer smak og konsistens? Feks fisk, gulrotstaver, avokadomos med nøtter/peanøtter, leverpostei, blomkålbuketter, pærestaver, banan? Min syntes mos var fryktelig kjedelig, hvertfall blandet med melk. Det han likte best var vanlig mat som han fikk "spise" selv og utforske med hele seg. Anonymkode: 87a18...bce
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Har du bare matet, eller latt babyen prøve å spise selv? Ville prøvd med annen type fast føde enn grøt og mos, og latt babyen utforske selv. Sjekk solid starts sin instagram / app / nettside for info og inspo. Anonymkode: f1994...a69
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Les om BLW. Vi startet ved 6mnd. Før det var det smaksprøver på f.eks grøt. Merker at baby syns det er mer interessant å holde, undersøke, kjenne og smake på ulike konsistenser (ikke bare mos). Anonymkode: a9ec4...152
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #8 Skrevet 11. august 2023 Ga aldri ungen most mat etter 6 mnd. Serverte vanlig mat som vi spiste, men tilpasset bitene og pålegget. F. Eks brødskiver i staver med smørepålegg , kaviar, leverpostei, avokado, eggesalat, majones, makrell, peanøttsmør, nøttesmør av hasselnøtter, servelat osv. Melkefri yoghurt med havregryn, eggerøre og avokado , omelett, fiskekaker, bananlapper. Til middag serverte vi vanlig middag. Fisk/kjøtt med kokte grønnsaker (ga hele blomkål eller brokkoli biter), kokt potet/ potetmos, ris, pasta. Pizza og taco på helg Oppskåret oliven, mango (fint å gi en hel så de kan sitte å gnage på🫢), eple, pære, banan, blåbær, bringebær, melon, agurk, paprika, druer (pass på å del de opp), rosiner. Mat med smak😃 Grøt droppet vi helt her, barnet fikk vondt i magen😬 Og vi lot barnet spise og styre selv. Anonymkode: 2cf2f...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #9 Skrevet 11. august 2023 Det tok over en måned før hun begynte å spise noe som helst, før vridde hun seg med en gang eller nektet smake. Ørlite gikk inn. Det begynte løsne rundt 4-6 uker etter første intro av mat. Men sånn spise ordentlig gjorde hun ikke før rundt 9 måneder,at hun spiste faste måltider. Anonymkode: 83c01...e04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå