AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Hei! Noe gnager veldig på meg.😐 Jeg og min kone har i et par år nå reagert på enkelte sexifiserte spøker og kommentarer fra min far, mot henne. Altså fra svigerfar mot svigerdatter. (Relasjoner mellom alle her er i utgangspunktet gode/helt normale, og han er en skøyer, og det er alltid tydelig ment som lek og morro og ikke noe noe mer). Men nå nylig så sa vi i fra at det oppleves upassende, spesielt for henne selvfølgelig, og at.. ja, vi ønsker mindre av det. Hun har sagt i fra et par ganger før, men "fort å gæli", og uten endring fra hans side. Jeg tok nå en mer seriøs prat, og ber om at han tilpasser seg litt. Her reagerer far litt nå og mener dette ikke burde vært noe å ta opp, og sånn sett avfeier det litt. Han mener jo ikke noe vondt med noen ting (og det vet vi også for øvrig). Men han mener hun og vi kanskje er litt overfølsomme her og sånt må hun tåle, og jeg blir usikker. Jeg tenker jo de aller fleste ville synes det er litt upassende når relasjonen er det den er. Men hvorfor lure når jeg kan spørre internett 🙂 Jeg er veldig nysgjerrig på å høre fra andre folk om dere synes dette er upassende eller ikke. Upassende eller "innafor" kan vi kanskje si. Deler her to kommentar-eksempler dere kan bedømme litt ut i fra (spøkefult ytret av min far mot svigerdatter/min kone): - "Du trenger jo ikke vibrator når du har han der" (referer til meg, som sitter og rister med beina) - "Skal dere to lekesloss i biki i sommer når vi er på ferie eller?" (referer til min og min brors kone/kjærste, og kommentaren kom ut av det blå, så her er det ingen tapt kontekst). Takk på forhånd for svar, Hilsen #Snartpappaselv! (PS: Hvis du svarer ekstra interessant å vite årgangen din!🙏 I tilfelle det er generasjonsforskjeller..) Anonymkode: 8bd1a...ef3 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Jeg hadde blitt fryktelig ukomfortabel og ville helst sett mindre til svigerfar etter slike kommentarer…. Kvinne, 23 år. Anonymkode: e087b...511 26 14
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Det er bare ekkelt! Langt over streken. Kvinne 61 år. Anonymkode: acc22...fe2 22 11
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Noe gnager veldig på meg.😐 Jeg og min kone har i et par år nå reagert på enkelte sexifiserte spøker og kommentarer fra min far, mot henne. Altså fra svigerfar mot svigerdatter. (Relasjoner mellom alle her er i utgangspunktet gode/helt normale, og han er en skøyer, og det er alltid tydelig ment som lek og morro og ikke noe noe mer). Men nå nylig så sa vi i fra at det oppleves upassende, spesielt for henne selvfølgelig, og at.. ja, vi ønsker mindre av det. Hun har sagt i fra et par ganger før, men "fort å gæli", og uten endring fra hans side. Jeg tok nå en mer seriøs prat, og ber om at han tilpasser seg litt. Her reagerer far litt nå og mener dette ikke burde vært noe å ta opp, og sånn sett avfeier det litt. Han mener jo ikke noe vondt med noen ting (og det vet vi også for øvrig). Men han mener hun og vi kanskje er litt overfølsomme her og sånt må hun tåle, og jeg blir usikker. Jeg tenker jo de aller fleste ville synes det er litt upassende når relasjonen er det den er. Men hvorfor lure når jeg kan spørre internett 🙂 Jeg er veldig nysgjerrig på å høre fra andre folk om dere synes dette er upassende eller ikke. Upassende eller "innafor" kan vi kanskje si. Deler her to kommentar-eksempler dere kan bedømme litt ut i fra (spøkefult ytret av min far mot svigerdatter/min kone): - "Du trenger jo ikke vibrator når du har han der" (referer til meg, som sitter og rister med beina) - "Skal dere to lekesloss i biki i sommer når vi er på ferie eller?" (referer til min og min brors kone/kjærste, og kommentaren kom ut av det blå, så her er det ingen tapt kontekst). Takk på forhånd for svar, Hilsen #Snartpappaselv! (PS: Hvis du svarer ekstra interessant å vite årgangen din!🙏 I tilfelle det er generasjonsforskjeller..) Anonymkode: 8bd1a...ef3 Bare tittelen i seg selv er jo et tydelig svar, JA DET ER UPASSENDE, DET ER ALLTID UPASSENDE AT SVIGERFAR KOMMER MED SEX SPØKER MOT SVIGERDATTER. Dette sier seg selv Anonymkode: 6231a...41f 21 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Langt over streken. Og særdeles upassende mhp relasjonen. mann 46 år Anonymkode: 50e31...9ac 19 8
lillevill Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Hmm. Er voksen dame på 40. Tenker at det er merkelig om svigerfar ikke roer seg litt ned etter tilbakemeldingene, men mener at det er et ikkeproblem, selv om det er noen -han- plager. Det er ingen som erter han, mao. Så jeg synes det er utrolig merkelig svar fra svigerfar her. Hvorfor er han redd for å holde kommentarene inne i seg da? 13 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Det kommer an på spøken, men på generelt grunnlag er det upassende. Selv fikk jeg kommentaren "ja, da vet jeg hva dere driver med på soverommet om natten" med et glis og et blunk da jeg jeg fortalte min far at jeg var gravid, og selv den spøken var over grensen for min del. Spøken i seg selv var ikke så ille, men det var hvem den kom fra som var problemet. Kvinne, 54 Anonymkode: 04cc0...3cb 10 2 6
Olive_North Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Upassende uansett relasjon, jeg hadde kanskje kunne tålt det av min bestevenninne. kvinne, 34 7
Bacteria Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Dette er vanskelig å svare på, uten å vite noe mer. Hadde selv en svigerfar som var kronisk skøyer, prøver å huske hva vitsene hans gikk på… det var garantert noen groviser, men det var mer slik att han fortalte vitser i plenum og spøkene var ikke spesielt rettet mot kvinner/personer som var tilstede… det er jo det som er litt kleint her. Jeg tror ikke han mener noe vondt med det, men forstår ubehaget. Er K54. Har han en kone? Går det an å få henne til å snakke med ham slik at han roer ned på de «morsomme» bemerkningene? 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 Er usikker på om jeg hadde reagert på det første eksempelet. (Det kunne jeg tolket som en spøk, siden det var mer rettet mot din risting med benet enn mot henne.) Den andre uttalelsen ville jeg sagt var HELT upassende. Den henviser til begge svigerdøtrene som pirrende sexuelt for svigerfar. Generelt sett er det slik at det er den som opplever dette som krenkende som har definisjonsmakten på om det er krenkende eller ikke. Hva svigerfar(far) mener er faktisk litt irrelevant. Han er nødt til å ta inn over seg at dere blir ubekvemme med dette. Han kan ikke definere at "dette må dere tåle". I så fall sier han indirekte at "mine behov og følelser er viktigere enn deres, og dermed viktigere enn mitt forhold til dere" Spør om han ville snakket slik til en svigersønn. (Altså kommet med uttalelser om at "skal du lekesloss i speedo når vi er på ferie i sommer" eller tilsvarende.) Hvis svaret er "nei", så bør han få et klart hint om at dette er veldig upassende, og at det ikke kan "kamufleres" som spøk. Kvinne, 45 Anonymkode: dfd10...b9e 23 4
Bacteria Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer an på spøken, men på generelt grunnlag er det upassende. Selv fikk jeg kommentaren "ja, da vet jeg hva dere driver med på soverommet om natten" med et glis og et blunk da jeg jeg fortalte min far at jeg var gravid, og selv den spøken var over grensen for min del. Spøken i seg selv var ikke så ille, men det var hvem den kom fra som var problemet. Kvinne, 54 Anonymkode: 04cc0...3cb Den hadde ikke jeg reagert på igjen, men det har vel mer med hvilken type min svigerfar var. Han var en veldig lun og trivelig fyr… 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 Upassende. Tror irkke han hadde fått passe / være en del av psss for mine unger. Anonymkode: 79a07...a7a 4
RockyRose Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Langt over streken, og eg hadde nok slutta besøkt svigerfar om han fortsatte etter vi har sagt frå éin gong! Her ville eg at mannen skulle ha svart tydeleg "Slutt! Det er j***** ekkelt!" Dame 31 + mannen 34 er einig. 14
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 Det her er vell litt hva #metoo handler om. Jeg tenker at hvis hun syns det er ubehagelig så er det ikke noe hun trenger å tåle. Grisete vitser fra svigerfar er egentlig bare ekkelt og kvalmt. Syns det er bra at du har sagt ifra. Litt synd at han ikke forstår at det verken er morsomt eller sexy. Det er noe med avsender og mottaker her, samt i hvilken sammenheng. Dessverre er det slik at en del menn fra eldre generasjon ikke skjønner bedre. han blir jo bare sett på som kvalm hvis han fortsetter så det beste hadde vært om han forsto det selv. Anonymkode: e73ff...272 8 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 Er din far en som spøker med slikt til alle og ikke bare til henne? Kanskje han tror han er morsom mens han egentlig bare er uggen å være rundt, jeg hadde nok svart hver gang tydelig at "ærlig talt, det der er bare ugreit" og ikke gjort noe større nummer av det men det at han avfeier dere syns jeg sier at han ikke evner se sin egen oppførsel. K52 Anonymkode: fac1f...9eb 4
os Maxilla Skrevet 9. august 2023 #17 Skrevet 9. august 2023 Det er ment som tøys ja, det er jo det absolutt alle eldre menn gjemmer seg bak når de er ekle mot kvinner. Og liker vi det ikke er det vi som er kjipe og ikke har humor. Jeg er 29, og hadde blitt sinnsykt ukomfortabel hvis svigerfar hadde sagt slike ting. 20 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 Bacteria skrev (1 minutt siden): Den hadde ikke jeg reagert på igjen, men det har vel mer med hvilken type min svigerfar var. Han var en veldig lun og trivelig fyr… Som jeg skrev, det var ikke spøken i seg selv som var det største problemet, men at jeg ikke hadde det forholdet til min far at en slik spøk var naturlig. Anonymkode: 04cc0...3cb 2
Gjest EmKay Skrevet 9. august 2023 #19 Skrevet 9. august 2023 (endret) Har en tante og onkel som er rimelig avslappet når det kommer til sex og sånn, og gjerne hiver ut spøker både hit og dit, oftest om eget sexliv. Jeg er ikke helt der og kan bli litt flau, noe de synes er fryktelig morsomt. Pappa er ikke av samme kaliber, men ler godt av onkel, og sikkert litt av "pripne" meg. Uansett, han kommer aldri med personlige stikk som din far tydeligvis gjør, og hadde det vært det hadde ikke jeg syntes det var greit. Om jeg var din kone hadde synes syntes det var fryktelig ubehagelig - godt forbi å bli litt flau. Men onkel er en sympatisk mann som hadde respektert det om noen hadde ytret ønske om å roe ned litt. K33 Endret 9. august 2023 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #20 Skrevet 9. august 2023 TS, dersom svigerfar ikke opplever konsekvenser av egne handlinger, så kommer han til å fortsette. Dere kan roe ned på kontakten, og være klare om grunnen. Kommer det flere spøker, sørg for dårlig/stille stemning, og at dere drar. Enkelte lærer kun slik, dessverre, men garanterer at det vil fungere. Får dere med flere i familien på laget som kan si fra til han? Moren din? Søsken? Det vil også være nyttig. Både før, når, og etter spøkene. Anonymkode: 1362a...f1a 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå