Gå til innhold

Hvis Høyre blir store under kommunevalget kommer vi til å få et svakere demokrati

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da viser det tydelig at folk ikke lenger bryr seg like mye om demokratiet som før. Det er en kjensgjerning at demokrati ofte svekkes i nedgangstider- se til USA, Ungarn, Tyrkia etc. 

Høyre som parti kommer med mange løgner. Det er stor forskjell på den type løgner og løftebrudd. Førstnevnte handler om å lure befolkningen til å tro på liksom-sannheter for å vinne valg. Det hører ikke hjemme i et demokrati (eks Trump sine beskyldninger om valgfusk). 

Det er så mange løgner at jeg ikke vet hvilke jeg skal ta med, men la meg i det minste ta tre:

1 "vi får mindre monopol". Ser vi på boligbyggingen ser vi at en av årsakene til at det bygges sakte er fordi Selvaag sitter på så mange tomter. Da velger de de prosjektene først som er tryggest og som sikrer dem avkastning. Høyre ga masse penger til dagligvarekjeder under corona selv om de hadde klart seg fint selv. Samtidig bevarer de høye leiepriser sånn at mannen i gata ikke har råd til å starte sin egen matbutikk. De spytter og inn penger i enkelte flyselskaper for å redde dem- på bekostning av andre.

2 "vi får mer frihet". Hvem snakker de om da? Den unge fiskeren som ikke får lov til å bli det han vil fordi han må betale 14 millioner for en fiskekvote eller han som vil bli bonde, men må kjøpe gård til tilsvarende pris? Han som vil slå gjennom med utleie, men ikke får nok leieinntekter i sin egen hjemby, og derfor føler seg tvunget til å flytte til Oslo?

3 "folk får mer penger". En sannhet med modifikasjoner. Høyre solgte eks en haug av boliger i Oslo som så har blitt leid tilbake for milliarder av kommunen. Det ble mer penger der og da, men de blir spist opp x flere. Eller hva med vanlige folk som får høyere lønn, men så er den lavere enn de økte prisene på boliger, mat, strøm og andre varer og tjenester?

Endret av Majer
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis folk stemmer på partier som er uenig med deg er det en svekkelse av demokratiet? 

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
10 hours ago, Majer said:

Da viser det tydelig at folk ikke lenger bryr seg like mye om demokratiet som før. Det er en kjensgjerning at demokrati ofte svekkes i nedgangstider- se til USA, Ungarn, Tyrkia etc. 

Høyre som parti kommer med mange løgner. Det er stor forskjell på den type løgner og løftebrudd. Førstnevnte handler om å lure befolkningen til å tro på liksom-sannheter for å vinne valg. Det hører ikke hjemme i et demokrati (eks Trump sine beskyldninger om valgfusk). 

Det er så mange løgner at jeg ikke vet hvilke jeg skal ta med, men la meg i det minste ta tre:

1 "vi får mindre monopol". Ser vi på boligbyggingen ser vi at en av årsakene til at det bygges sakte er fordi Selvaag sitter på så mange tomter. Da velger de de prosjektene først som er tryggest og som sikrer dem avkastning. Høyre ga masse penger til dagligvarekjeder under corona selv om de hadde klart seg fint selv. Samtidig bevarer de høye leiepriser sånn at mannen i gata ikke har råd til å starte sin egen matbutikk. De spytter og inn penger i enkelte flyselskaper for å redde dem- på bekostning av andre.

2 "vi får mer frihet". Hvem snakker de om da? Den unge fiskeren som ikke får lov til å bli det han vil fordi han må betale 14 millioner for en fiskekvote eller han som vil bli bonde, men må kjøpe gård til tilsvarende pris? Han som vil slå gjennom med utleie, men ikke får nok leieinntekter i sin egen hjemby, og derfor føler seg tvunget til å flytte til Oslo?

3 "folk får mer penger". En sannhet med modifikasjoner. Høyre solgte eks en haug av boliger i Oslo som så har blitt leid tilbake for milliarder av kommunen. Det ble mer penger der og da, men de blir spist opp x flere. Eller hva med vanlige folk som får høyere lønn, men så er den lavere enn de økte prisene på boliger, mat, strøm og andre varer og tjenester?

Hvordan synes du selv det går?

• Liker 4
Skrevet

Her er det noen som er blitt hjernevasket ser jeg. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Tycho Urke
Skrevet

Jeg har levd igjennom følgende regjeringer

Ap 

KrF, Sp, V 

Krf, H, V 

Ap, Sp, Sv 

H, FrP 

H, FrP, V

H, FrP, V, KrF

H, V, KrF

Ap, Sp

Og jeg har ikke merket noen forskjell på dem,  livet mitt er akkurat likt om det er venstresiden, sentrum eller høyresiden som styrer.   

Gjest Paramount
Skrevet
Tycho Urke skrev (5 minutter siden):

Jeg har levd igjennom følgende regjeringer

Ap 

KrF, Sp, V 

Krf, H, V 

Ap, Sp, Sv 

H, FrP 

H, FrP, V

H, FrP, V, KrF

H, V, KrF

Ap, Sp

Og jeg har ikke merket noen forskjell på dem,  livet mitt er akkurat likt om det er venstresiden, sentrum eller høyresiden som styrer.   

Slik er det blitt, det er som å bytte bussjåfør. Alle kjører samme ruta, mot mer kontroll og mer skatt.

Skrevet

jeg føler at Høyre begynte å bygge ned velferden vår da dem styrte med Krf og den tid med Frp. Verre for dem som er syke og har minst. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Hva med å redusere skattefordelene ved sekundærbolig, og også ved primærbolig, samt skattepolitikken rundt boliglån og samtidig rente-, penge-, og lånepolitikk? Dette er alt hva som har skyld i problemene vi har skapt for idag. Gjeld må belønnes mindre. Arbeid og investering i risiko må belønnes mer. Skatter og avgifter er majoriteten av hva som avgjør dette. Hvis ikke dette skjer, så vil entreprenører flytte i hopetall og ligeså vil mange som er dyktige. Arbeid må belønnes mer enn gjeld. I tiår er ikke det tilfellet. Dette er skylden av kronekollapsen og vil stadig være Norges akkikeshæl. Selv arv belønnes mer enn inntekt (skatter ikke >30% av den). 

Høyre går til valg på å si at de vil skape arbeidsplasser og at belønne folk for å arbeide. De gjør jo ikke det. Det er absolutt ingen sannhet i det. Det er et eksempel på hvordan de angriper demokratiet.

Endret av Majer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...