Gå til innhold

Kjære Norge. Woke/Antiwoke-debatten er fordummende!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjære Norge. Woke/Antiwoke-debatten er fordummende! Værsåsnill og slutt å snakke om woke/antiwoke. 
Hvorfor har drøssevis av norske folk adoptert et ord som republikanerne begynte å bruke som skjellsord i sin valgkamp mot alt som var progressivt? Hvorfor går dere rett inn i fella til DeSantis og andre republikanere som vil kjempe for å bevare tradisjonelle familieverdier? 
Er det ikke mulig å være politisk ukorrekt uten å bruke woke/anti-woke-begrepene? 
Det var det jo før! 
Ordet «woke» er jo bare ei eneste stor suppe som betyr «alt jeg ikke liker». Spør man 100 forskjellige personer, får man 100 ulike svar på hva woke er. 
Hva har egentlig LGBT og Pride med hijab og islamisering å gjøre? Og sensur av bilder på museum? 
Kan man ikke ta tak i hver sak hver for seg? Det kunne man gjøre før! 
Begrepet «politisk korrekt» var et mer konkret ord enn woke/antiwoke. 

Anonymkode: 941aa...a43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anti-woke er for intellektuelle undermålere. De er så vage i talen at ingen vet hvem de snakker om en gang. De er fullstendig ute av stand til å føre debatter om helt konkrete saker uten å sette det i forbindelse med anti-rasisme, feminisme etc., og de fører nesten bare metadebatter ala: se for deg at noen hadde skrevet dette om menn eller, som hvit mann kan jeg vel ikke si dette, eller: jeg skrev helt likt som denne kvinnen, men hvorfor fikk ikke jeg samme credz, eller påpeker at meningsmotstandere ikke mener det de sier, men at det er moralsk pynt. Blir helt svett i ørene av dem, og de anklager folk for ting de hele tiden gjør selv.

Anonymkode: 56f97...d17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Woke/antiWoke føler jeg er boomersene sin "kjepp" for å slå ned på alt de ikke liker/diskusjoner de ikke orker å ta. 
Litt som den yngre generasjonen som har offensive/cultural apropriation som en kjepp for å slå ned på alt det de ikke liker/diskusjoner de ikke orker å ta. 

Jeg himler med øynene til begge deler. 

Anonymkode: a89ef...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes samlebegrep som "woke" og "anti-woke" ofte er veldig fordummende ja, og det blir på mange måter begge "stammene" sine merkelapper på "noe" uten at dette noe er særlig klart definert. Da har jeg mer sansen for ta saken for seg, og eventuelt sette det i en kontekst med andre lignende saker eller bevegelser, uten å forurense bildet med vage begreper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Det er tribalism. Mennesker vil ha en tendens til å flokke seg til sin "tribe", sin stamme, i møte med sterke meninger som går imot det man selv mener. Det er derfor mange debatter blir polariserte, fordi man har behov for å velge sin side og forsvare den med nebb og klør. man føler at det nesten er farlig at motstanderen kan ha gode poenger på noen områder, eller at egen stamme kan ta feil om enkelte ting. Det føles som en trussel.

Generelt slår sterke følelser av de mer analytiske og rasjonelle delene av hjernen og gjør oss dummere. Dess sterkere vi føler om noe, dess dårligere tenker vi om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det å dytte det diskuterte temaet over på enten woke eller antiwoke er en hersketeknikk for å slippe å diskutere temaet.

Man kan fint diskutere negative sider ved feminismen uten å bli stemplet som antiwoke. Eller menneskerettigheter uten å bli kalt woke.

Anonymkode: 04a17...014

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg kan ikke fordra disse utenlandske ordene som ødelegger det norske språket. Det hadde vært så mye bedre om det ble brukt vanlig språk for å beskrive problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woke er for meg å dele befolkningen inn i grupper også deretter begrense rettigheter. Det er en farlig bevegelse selv om de som selv er en del av den ofte "handler i god tro". 

At man bruker begrepet "woke" har med hvor tankesettet stammer fra, son regel amerikanske universiteter.

Begrepet blir brukt og utbyttet av ulike parter. Jeg synes personlig ikke "politisk korrekt" har helt den samme betydningen. Woke-bevegelsen har gjerne noen meninger som høster såpass lite støtte, også i det offentlige rom, at det ikke er politisk korrekt heller. Derfor synes jeg det er greit å skille på dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler mye om offer-mentalitet, både når det gjelder å sette befolkningsgrupper opp mot i hverandre, kjønn, og seksuell legning. Når en konstruerer at en er et offer, eller at en taler på vegne av noen en har konstruert til å være offer, så føler mange at de har det etisk riktige ståstedet, og er dermed ikke villig til å se nøyere på problemstillingene, eller å lytte til en motpart som problematiserer.

Denne formen for idealisme hører jo oftest unge til, hvor de enda ikke har levd et liv, og erfart at saker oftest er sammensatte. Selvfølgelig har vi disse på andre siden av spektrumet også, hvor enhver form for diskriminering blir avfeid.

Personlig synes jeg det er greit at vi er uenige, og det er greit å være idealistisk, men er helt i mot virkemidlene som blir brukt mot meningsmotstandere. Kansellering er en uting, og kansellering tatt ut av kontekst, eller uten vilje til å faktisk prøve å forstå motpart er enda verre. Jfr. Rowling og Jordan Peterson. I disse tilfellene har Rowling blitt (forsøkt) kansellert for å skape et skille mellom biologisk kjønn og opplevd kjønn, og Petersen at de Canadiske myndighetene ikke kan lovpålegge å bruke/gjøre straffbart å ikke bruke pronomener om folk som har en annen kjønnsidentitet. Som konsekvens av dette kan en jo bli anmeldt/saksøkt for en muntlig "glipp", noe som er helt vanvittig.

Anonymkode: dc64a...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 9.02):

Kjære Norge. Woke/Antiwoke-debatten er fordummende! Værsåsnill og slutt å snakke om woke/antiwoke. 

Folk bruker jo ord forskjellig, men for min del skiller jeg dem slik:

Politisk korrekt = mener Menn kan være i jentegarderoben

Woke = mener Menn kan være i jentegarderoben OG at motstandere av dette er "fober"/onde/ bør miste jobb venner familie etc.

Er samme greia men mer militant og aggressiv "progressiv" holdning.

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 9.02):

Hva har egentlig LGBT og Pride med hijab og islamisering å gjøre? Og sensur av bilder på museum? 

Å gjemme historiske verk i en kjeller ingen får besøke, av politiske årsaker, er ganske radikalt og "militant". Politisk korrekt vil være å si "jeg synes bildet er problematisk" . Og om noen synes det har jeg ikke noe problem med det, mange ting jeg også ser og misliker i verden.. Woke er "jeg synes bildet er problematisk OG vi må gjemme det i en kjeller et sted så ingen får se det" Det er en helt overdreven handling, som er problemet med Woke folk. De har ikke både rett, men agerer ekstremistisk på bakgrunn av "rett-heten" deres.

Det er mulig å være progressiv, uten å ødelegge landet. Woke derimot ødelegger landet, og er progressive. Viktig skille slik jeg ser det.

Anonymkode: cb31f...e36

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...