Gå til innhold

Melde fra om ulovelig utleiebolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

som mange andre fattige studenter i et boligmarked med høye priser har jeg vært på husleiejakt. Fikk en visning på et lite naust (som så ut som en hybel på bildene). Utleierene var meget spesielle og opplevde å blir utskjelt da jeg spurte om nauset var godkjent som utleiedel (hadde feks små vinduet som jeg mistenker ikke kvalifiseres som rømningsvei, ingen brannalarm eller brannslukker, dessuten et svært lavt tak). Hele visningen ble en svært ubehagelig opplevelse for å si det mildt.

nå lurer jeg på, finnes det noe måte å melde inn slike boliger til kommunen? 

takk for svar ☺️

Anonymkode: 667d8...58d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å innrede naust er ulovlig - og du burde absolutt melde i fra. 

Noen kommuner har en egen avdeling for slikt, og kanskje et eget innmeldingsskjema, men det enkleste kan være å sende en e-post til postmottaket til kommunen, eventuelt spør om et innmeldingsskjema der. Gjerne ta med lenke til annonsen!

Anonymkode: ba5c2...420

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, utleierene legger aldri ut annonse, men kontakter folk som legger ut «ønskes til leie» selv. Superscetchy! 

- TS

• Nyttig 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

ei, 

som mange andre fattige studenter i et boligmarked med høye priser har jeg vært på husleiejakt. Fikk en visning på et lite naust (som så ut som en hybel på bildene). Utleierene var meget spesielle og opplevde å blir utskjelt da jeg spurte om nauset var godkjent som utleiedel (hadde feks små vinduet som jeg mistenker ikke kvalifiseres som rømningsvei, ingen brannalarm eller brannslukker, dessuten et svært lavt tak).

Det er ikke  krav om vindu som rømningsvei om boenheten har utgangsdør direkte til terreng (altså dør rett ut uten bruk av trapperom). 

Røykvarsler er påkrevd. 

Håndslukker eller brannslange er påkrevd. 

Takhøyde kan være helt ned til to meter, litt avhengig av type rom, plassering, byggeår osv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å sende e-post til byggesak i kommunen. 

Anonymkode: 8f95d...3a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Det er ikke  krav om vindu som rømningsvei om boenheten har utgangsdør direkte til terreng (altså dør rett ut uten bruk av trapperom). 

Røykvarsler er påkrevd. 

Håndslukker eller brannslange er påkrevd. 

Takhøyde kan være helt ned til to meter, litt avhengig av type rom, plassering, byggeår osv. 

nauset foreligger i to plan, hvor 2 etg har et lite form for vindu (kanskje man hadde klart å presse ut hodet ved brann). I 2 etg er det laget bad og soverom 

Skrevet

Om naustet har to etasjer, og det er et eget soverom der oppe skal det være et stort fint vindu der. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra!

Liv kan gå tapt når sånne griske idioter tror at de kan kjøre på som de vil.

At du ble utskjelt sier sitt om at dette er ulovlig.

Anonymkode: ca798...536

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det vil bare bli lagt bort basert på mangel på bevis, og de fortsetter. 

Og du står igjen med ustabile personer, som nå også er sure, og mulig kan gjette seg frem til at det var deg. 

Anonymkode: 86af7...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du står igjen med ustabile personer, som nå også er sure, og mulig kan gjette seg frem til at det var deg. 

Bevis? Om det ikke er godkjent for varig opphold kan kommunen komme på befaring. Det er ganske enkelt å se om et naust er innredet for beboelse, med bad og kjøkken.

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

som mange andre fattige studenter i et boligmarked med høye priser har jeg vært på husleiejakt. Fikk en visning på et lite naust (som så ut som en hybel på bildene). Utleierene var meget spesielle og opplevde å blir utskjelt da jeg spurte om nauset var godkjent som utleiedel (hadde feks små vinduet som jeg mistenker ikke kvalifiseres som rømningsvei, ingen brannalarm eller brannslukker, dessuten et svært lavt tak). Hele visningen ble en svært ubehagelig opplevelse for å si det mildt.

nå lurer jeg på, finnes det noe måte å melde inn slike boliger til kommunen? 

takk for svar ☺️

Bare søk på kommunens "postliste byggesak". Der sender du inn varsel. Du kan også følge saken der videre.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo lett å bevise, da.

Anonymkode: 83f0b...465

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Boligen i seg selv er bevis, enklere blir det jo ikke. 

Anonymkode: 66b84...9cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sendt mail til teknisk etat.

Anonymkode: 22fb5...fa7

AnonymBruker
Skrevet

tok kontakt med kommunen og fikk beskjed om å sende inn bekymringsmelding til brannvesenet. ☺️ 

for min del er det helt ok om de skjønner at det er jeg, men tenker om det skjer en brannutvikling er det game over for den som bor der. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke forbudt å innrede et naust. Det kommer jo an på reguleringsplanen for området og om de har søkt om bruksendring. Mange naust som blir gjort om til hyttenaust. 

Om det er godtkjent som utleiebolig eller varig opphold er jo såklart en forutsetning. Kravene til rømingsvei er heller ikke alltid like strenge som man tror. Det kan f.eks være innvendig trapp som leder ut, vindu fra et tilstødende rom i samme branncelle osv)

AnonymBruker
Skrevet

Dette har du intet belegg for å påstå!  

Det finnes tilfeller der det har blitt nedlagt forbud mot utleie ja 

Anonymkode: 74089...a10

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Er ikke forbudt å innrede et naust. Det kommer jo an på reguleringsplanen for området og om de har søkt om bruksendring. Mange naust som blir gjort om til hyttenaust. 

Om det er godtkjent som utleiebolig eller varig opphold er jo såklart en forutsetning. Kravene til rømingsvei er heller ikke alltid like strenge som man tror. Det kan f.eks være innvendig trapp som leder ut, vindu fra et tilstødende rom i samme branncelle osv)

Det skal litt til å få tillatelse til å innrede naust til bolig, det krever dispensasjon fra byggeforbudet i strandsonen. Det er jo mulig, men det er strengt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Boligen i seg selv er bevis, enklere blir det jo ikke. 

Anonymkode: 66b84...9cc

I tillegg til at kommunen har papirer som viser hva bygningen er godkjent for.

• Liker 1
Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Uten bruksendring er det forbudt å innrede et naust. Slike forhold bøtelegges hvert eneste år. Når kravene til varig opphold ikke er møtt, er det lite sannsynlig at bruksendringen er omsøkt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...