AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Jeg har jobbet innen rus en stund og måtte rett og slett slutte. Jeg begynte å merke flere av symptomene på sekundærtraumatisering - og jeg hadde ikke lenger noe liv utenom jobb. Jeg klarte aldri å koble av. Jeg begynte også å bli veldig engstelig og deprimert. Jeg klarte heller ikke å sove, mistet matlysten og drømte mye relatert til jobb. Jeg merket også at hukommelsen ble dårligere. Da jeg sluttet så følte jeg en enorm lettelse, og nå jobber jeg med noe helt annet som gir meg mye glede. Jeg føler meg også veldig bra psykisk nå. Til tross for det så merker jeg at jeg har endret meg. Jeg reagerer kraftig dersom jeg hører noen rope/skrike og kjenner at pulsen øker. Jeg har også begynt å reagere sterkt dersom jeg ser blod, slåssing eller lignende. Før har jeg ikke hatt noen problemer med det, men nå blir jeg så fysisk dårlig at jeg nesten kan besvime. Det samme gjelder dersom jeg ser mennesker som er tydelige psykisk syke (ser det på atferd, blikk osv.). Pulsen øker og jeg merker det i hele kroppen. Det har vært noen episoder hvor jeg har møtt mennesker på gata som har fremstått ustabile, og i noen tilfeller har de også søkt kontakt med meg. Da har det tatt lang tid før pulsen er tilbake til normal. Det er flere andre ting jeg også reagerer på som minner meg om det jeg har sett, opplevd og blitt fortalt i tidligere jobbsammenheng. Jeg har det bedre enn på lenge nå, men jeg har for høyt blodtrykk og har gått ned mye i vekt på kort tid. Går jeg ned et par kilo til så regnes jeg som undervektig. Jeg tror at jeg har et høyt stressnivå som følge av jobben jeg har hatt, men jeg vet ikke sikkert om det er det som er årsaken. Noen som har opplevd lignende etter å ha stått i en tøff jobb? Anonymkode: fffc5...c81
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jobbet innen rus en stund og måtte rett og slett slutte. Jeg begynte å merke flere av symptomene på sekundærtraumatisering - og jeg hadde ikke lenger noe liv utenom jobb. Jeg klarte aldri å koble av. Jeg begynte også å bli veldig engstelig og deprimert. Jeg klarte heller ikke å sove, mistet matlysten og drømte mye relatert til jobb. Jeg merket også at hukommelsen ble dårligere. Da jeg sluttet så følte jeg en enorm lettelse, og nå jobber jeg med noe helt annet som gir meg mye glede. Jeg føler meg også veldig bra psykisk nå. Til tross for det så merker jeg at jeg har endret meg. Jeg reagerer kraftig dersom jeg hører noen rope/skrike og kjenner at pulsen øker. Jeg har også begynt å reagere sterkt dersom jeg ser blod, slåssing eller lignende. Før har jeg ikke hatt noen problemer med det, men nå blir jeg så fysisk dårlig at jeg nesten kan besvime. Det samme gjelder dersom jeg ser mennesker som er tydelige psykisk syke (ser det på atferd, blikk osv.). Pulsen øker og jeg merker det i hele kroppen. Det har vært noen episoder hvor jeg har møtt mennesker på gata som har fremstått ustabile, og i noen tilfeller har de også søkt kontakt med meg. Da har det tatt lang tid før pulsen er tilbake til normal. Det er flere andre ting jeg også reagerer på som minner meg om det jeg har sett, opplevd og blitt fortalt i tidligere jobbsammenheng. Jeg har det bedre enn på lenge nå, men jeg har for høyt blodtrykk og har gått ned mye i vekt på kort tid. Går jeg ned et par kilo til så regnes jeg som undervektig. Jeg tror at jeg har et høyt stressnivå som følge av jobben jeg har hatt, men jeg vet ikke sikkert om det er det som er årsaken. Noen som har opplevd lignende etter å ha stått i en tøff jobb? Anonymkode: fffc5...c81 Det høye blodtrykket er kanskje spesielt bekymringsverdig da jeg kun er 25 år. Anonymkode: fffc5...c81
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Visse yrker passer ikke for alle, og de er gjerne av typen enten så takler du de, eller ikke. Det er ikke noe man bare delvis klarer. Å utvikle PTSD liknende symptomer etter slik belastning er du ikke alene om, andre får PTSD av jobben. Har enkelte kollegaer som sliter på jobb med å utføre arbeidsoppgaver pga liknende ting du forteller. Andre er diagnosert med PTSD. Å oppleve rusmiljøet på nærthold kan være veldig belastende (jeg gjør det selv på jobb). Anbefaler deg å få snakket med noen om det. Slikt kan gå over av seg selv, men det kan også ikke gjøre det. Så en tur til fastlege for å bli henvist til en privat psykolog (DPS kommer du antakelig ikke inn på, men det er mange som har avtale også). Har du en god fastlege med litt kunnskap om psykisk helse, kan hen være et alternativ og. Ta det alvorlig og få det ut av systemet nå, ikke om 15 år om det kanskje har utviklet seg. Anonymkode: 4df61...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå