Gå til innhold

Noen ukjente logget seg på facebooken min?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært så flink når det kommer til Facebook, men bestemte meg for å gå inn og oppdatere litt. Og sjekke ut muligheter innen personvern. Når jeg går inn på aktivitet og hvilke enheter det er logget seg på facebooken min fra, så ser jeg at noen i en helt annen kommune har logget seg på min Facebook konto med jevnlige mellomrom. Tilsammen 14 ganger. Sist i går kveld. Kjenner egentlig ingen som bor på det stedet det er blitt logget på fra. Og jeg har ikke vært der selv på over 20 år. Det er logget på fra 3 ulike enheter i løpet av siste måneden. En type iPhone, ipad og Mac. Hva kan ha skjedd her? Blir jeg hacket? Jeg er en særdeles lite intr person og det eneste jeg vet om det stedet er at 1-2 bekjente Facebook venner (klassevenner fra barneskolen) som bor der og en ekskjæreste fra 20 år tilbake. Vi vr bare sammen noen måneder.

iPhonen det er logget på i fra er samme modell som min, så trodde et øyeblikk det kunne være en feilkobling av noe slag. Men jeg har feks ingen Mac.

Hva bør jeg gjøre med dette? Jeg reagerte med å skifte passord og så deaktivere facebooken min. Ble så stresset. Begynte først å sikkerhetssjekke facebooken, men det ble litt omfattende rett før jeg skulle på nattevakt.

Kan noen gi meg mulige logiske forklaringer på dette? Please fortell meg at jeg overreagerer og at dette er helt vanlig ‘feil fra facebook sin side😅

Anonymkode: a55eb...460

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noen har passordet ditt ja,godt du skiftet passord.

Anonymkode: cffa5...9fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det nabokommunen din eller befinner den seg et godt stykke unna? Det er ikke alltid posisjonen er helt nøyaktig.

Det er uansett litt merkelig at det er blitt gjort en innlogging fra en Mac..også har du ikke Mac..

Det høres egentlig ut som at noen andre har logget inn på din Fb, så bra du byttet passord. Det er lurt å følge med på påloggingshistorikken i jevne mellomrom.

Anonymkode: df79d...e86

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ser du hvem som har logget seg inn hvor? Hvor trykker du deg inn på Facebook for å se dette? 

Men bytt passord, ja!

Anonymkode: be84a...cd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor ser du hvem som har logget seg inn hvor? Hvor trykker du deg inn på Facebook for å se dette? 

Men bytt passord, ja!

I tillegg lag deg totrinnsgodkjenning! 

Skikkelig ekkelt å oppdage at andre har tilgang! Håper det ikke stemmer! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Totrinnsverifisering er dessverre noe man MÅ ha nå. 

Anonymkode: c1e5b...440

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner bare ip- adresser når jeg ser på min aktivitetslogg? Det sier meg jo ingenting... Hvor kan du se hvilken enhet og kommune som har logget seg inn på deg?

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men bytt passord, ja!

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg finner bare ip- adresser når jeg ser på min aktivitetslogg? Det sier meg jo ingenting... Hvor kan du se hvilken enhet og kommune som har logget seg inn på deg?

Helt ærlig så husker jeg ikke nøyaktig hvor jeg gikk inn da jeg fant det. Var inne på innstillinger og personvern tror jeg. Jeg sjekket rundt nettopp for å lære mer og det var creepy og finne dette. Det var  ingen IP-adresser, kun stedsnavn det var logget inn fra og hvilken type enhet. Bak kunne jeg hake av for ‘er dette deg?’. Da jeg trykket nei ble det mye mas rundt sikkerhet, så jeg byttet passord og bare deaktiverte kontoen midlertidig.  

Dette stedet ligger flere mil fra meg og det var kun dette stedet utenom fra min adresse det var logget inn i fra med jevne mellomrom. Jeg har ingen store hemmeligheter, men ekkelt likevel. At noen som vet hvem jeg er kan sjekke alle meldinger og all aktivitet😕 Men håper jo fortsatt det har en god og mindre urovekkende forklaring.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan gjør jeg det?

AnonymBruker
Skrevet

https://nb-no.facebook.com/help/148233965247823

Du kan jo først lese litt om det her, men anbefaler deg kanskje å bruke valget om å få påloggingskoden på sms istedet for app tilfelle appen feiler osv.. totrinnsgodkjenning er en ekstra sikkerhet for pålogging der du bruker både passord og en kode du får da tilsendt på sms for å logge på som kun du har tilgang til.

Les litt om det først..

Anonymkode: 68ed2...244

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får tilgang til slutt på gjenopprettingskoder så last ned de eller skriv de opp slik at du får tilgang til kontoen din hvis det skjer noe med mobilen din f.eks slik at du får tilgang med gjenopprettingskode. Tips!

Anonymkode: 68ed2...244

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler flere tiltak:

1) Få deg en passord-database som funker offline sånn som keypassXC eller lignende.

2) Generer deg et sterk passord for facebook med over 60 tegn og høy entropi. 

3) De fleste baser kan faktisk også TOTP som 2. trinn. Det kan brukes midlertidig.

4) Få deg en kryptotoken sånn som f.eks. YubiKey for å få en sikker og effektiv 2. trinn. Den bør støtte FIDO.

https://www.yubico.com/no/product/yubikey-5-series/yubikey-5-nfc/

:skya:

Anonymkode: c90e9...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg anbefaler flere tiltak:

1) Få deg en passord-database som funker offline sånn som keypassXC eller lignende.

2) Generer deg et sterk passord for facebook med over 60 tegn og høy entropi. 

3) De fleste baser kan faktisk også TOTP som 2. trinn. Det kan brukes midlertidig.

4) Få deg en kryptotoken sånn som f.eks. YubiKey for å få en sikker og effektiv 2. trinn. Den bør støtte FIDO.

https://www.yubico.com/no/product/yubikey-5-series/yubikey-5-nfc/

Skikkelig nyttig for en som ikke er "god på data". 

Takk. 

Anonymkode: 288d9...b05

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Skikkelig nyttig for en som ikke er "god på data". 

Takk. 

Anonymkode: 288d9...b05

Yubikey og keepass er dritenkel å bruke. Mine foreldre på 60+ håndterer det greit. De er lavutdannet. I tillegg ble de meget glad for at de ikke trenger å huske alle de passordene lenger. 

Siden alle i familien har en yubikey, så kunne vi legge til alle key for mailene våre. Mister noen en key så har en fortsatt grei tilgang. Vi kjenner ikke hverandres passord og dermed er det sikker nok innad i familien. For ukjente er det 2FA. 

Mister du passordbasen, så kan alle passord tilbakesettes via mail og en ny base. 

Det gjør livet bare enklere. Det krever ikke mye datakunnskap.

Synes det mer morsomt hvordan folk føler seg sikker med en vpn som egentlig har motsatt effekt samtidig som de bruker penger på det hver måned. Yubikey koster bare en gang ^^ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Yubikey og keepass er dritenkel å bruke. Mine foreldre på 60+ håndterer det greit. De er lavutdannet. I tillegg ble de meget glad for at de ikke trenger å huske alle de passordene lenger. 

Siden alle i familien har en yubikey, så kunne vi legge til alle key for mailene våre. Mister noen en key så har en fortsatt grei tilgang. Vi kjenner ikke hverandres passord og dermed er det sikker nok innad i familien. For ukjente er det 2FA. 

Mister du passordbasen, så kan alle passord tilbakesettes via mail og en ny base. 

Det gjør livet bare enklere. Det krever ikke mye datakunnskap.

Synes det mer morsomt hvordan folk føler seg sikker med en vpn som egentlig har motsatt effekt samtidig som de bruker penger på det hver måned. Yubikey koster bare en gang ^^ 

Det er sant at det er enkelt å bruke, men da må man vite hva det er. For å kommunisere effektivt er det greit å bruke ord som "passordhvelv", "NFC sikkerhetsnøkkel" og "autentiseringsapp" istedenfor å bruke begreper som er fremmede for de fleste som ikke er programmere. Den første posten din må oversettes for at de som ikke er kjent med dette fra før skal vite hva du snakker om. 

Når du bruker språk på denne måten skremmer du folk fra å ta sikkerhet på alvor.

Anonymkode: 29b02...af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...