Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 Har vært så heldig å fått masse mørt lammekjøtt, og nå tenkte jeg å lage en lammegryte. Noen som har en god oppskrift? Forslag til andre ting lammekjøtt kan brukes til?
Gjest piaf Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Her et et forslag. Lett å lage, også til mange, hvis du har gryte stor nok. Osso buco med lam Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, laurbærblad, timian, litt salt og pepper, og kok opp. (Omtrentlig mengdeberegning: 1/2 løk, 1/4 sellerirot, 2 gulrøtter og 1/2 boks tomater per pers). I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykker med bein, helst av stek eller bog (ca. 300 gram per pers) og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med litt vann og heller sjyen i gryta. Gi et oppkok, og la småkoke under lokk, eller gjerne i gryte i ovnen ved 150 grader i ca. 2 timer. Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå finhakket hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt). Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatipilaff med surret løk og gurkemeie - godt det også. Ellers kan du jo lage utrolig mye godt av lam, kommer også litt an på hva slags stykker det er du har (bog, lårskiver, nakke, skanker etc.). Fine benfrie stykker av lår egner seg feks perfekt til steking i grillpanne, mens skanker trenger lang koketid, og kan med fordel brukes i gryten jeg gir oppskrift på her, eller i feks en marokkansk gryte med couscous til.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 Tusen takk! Skal prøve den! Har noen fine fileter, vet ikke helt hvor de er hentet fra i lammet..
Arkana Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 Jeg synes lammetagine (marokkansk) er nydelig. Jeg lager min ved å brune lammekjøttet først. Tar ut av gryten og steker hakket løk og hvitløk gyllent. Legger kjøttet tilbake sammen med gulrot og potet i store biter, en boks hermetiske tomater, malt ingefær, cayennepepper, hot karripulver, finrevet sitronskall, gurkemeie, malt koriander, malt spisskummen, salt/pepper og hønsebuljong. Lar småkoke ca 45 minutter. Har i squash i store biter og koker videre ca 15 minutter. Serveres med couscous.
Gjest piaf Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 (endret) Hvis det er lammefileter du har, er nok gryten min ikke den helt ideelle tilberedningsmåten. Fileter er fine å grille eller steke, enten hele omtrent som en biff, sånn at de er litt rosa inni, eller oppskåret til wok eller til grillspyd, gjerne etter å ha ligget i en god marinade. Her er noen oppskrifter. Endret 17. januar 2006 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #6 Skrevet 18. januar 2006 Tusen takk igjen!! Skal prøve arkanas også!
Gjest Tyr Skrevet 18. januar 2006 #7 Skrevet 18. januar 2006 Lammefileer er nydelig mat. De trenger ikke noe marinering el. Har nok smak i seg selv. Lammefileer er så små at det er nok med bruning i steikepanna før de får hvile i folie. Tilbehøret er det du liker. Fløtegratinerte poteter er en klassiker til lamm.
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #8 Skrevet 18. januar 2006 Denne gryta med grasskar er en slager hos oss, den lages på fårikålkjøtt Lamma greskar (Tar lang tid, men kjapp og sette på) 1 kg fårikålkjøtt 300-500 g greskar 2 store lauk 5 ss fint mjøl 1 chili i ringar med eller utan frø 1 boks hakka tomat 1-2 stjerneanis 4 belgar (grøn)kardemomme lett støytt 1 stang kanel 4 tørka chili, eller 1-2 ferske ekstra 1 tommel ingefær i ½ cm skiver 1 glas kvitvin eller rød ( kvitvin er best, kan og bruke 2 ss vineddik) 1 ss karripasta (ikkje nødvendig) salt og pepar Vend kjøtet i mjølet og brun det ilag med lauken og dei heile kryddera( når kryddera blir svidd litt av kommer aromaen betre fram. Ha over boksen med tomat, vin og fyll på med varmtvatn til det dekkar kjøtet. Kok opp og skum av, la trekke i 45 min-1 time og ha i graskaret siste 1/2 timen. Server med ris og gjerne nanbrød.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #9 Skrevet 18. januar 2006 Jeg bruker å lage noe som heter indisk lammegryte. Mener du kan finne oppskriften inne på matprat.no. Den er veldig god, men jeg har funnet ut at det er litt avhengig av hvilken type karripasta man bruker. Jeg har stortsett brukt en med tomat og koriander, og det blir kjempegodt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå