AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Hei. Hva tenker dere om yngre barn (altså under 18) som sier fornavnet til foreldrene fremfor «mamma» og «pappa». Gjør deres barn dette og i så fall har de aldri sagt «mamma»/«pappa» eventuelt når gikk de over til bruk av fornavn? På forhånd takk for svar Anonymkode: 22b6e...870
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Jeg tenker at det er deres valg. Barnet mitt kaller meg mamma. Hun er voksen nå, men kaller meg fortsatt mamma Anonymkode: 9c61e...cd2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Det er helt vanlig at unger i faser kan kalle foreldrene med fornavn, for å være "kul". Eldsteguttten på 5 gjør innimellom det, mest med faren, ikke like mye med meg. Han bruker mest pappa, men innimellom navnet. Det er gjerne når han er litt oppesen og kjekkesen i humøret Anonymkode: 1fba2...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 De har nok vokst opp hos andre, og derfor først blitt kjent med foreldrene i voksen alder. Veldig merkelig hvis ikke Anonymkode: 01e25...19e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Tenker det bare er en vane. Noen kan sikkert tenke det er trist og signaliserer distanse eller noe sånt, men i praksis tror jeg bare det er en vane som ikke sier noe som helst om relasjonen. Det er i hvert fall mitt inntrykk basert på de jeg har hørt gjøre det. Anonymkode: a6eb5...270 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Ene barnet mitt på 4 veksler mellom navnet mitt og mamma. Tror det handler om at han har lært at jeg har et annet navn enn mamma og syns det er gøy å bruke. Når han er lei seg, leter etter meg inni i huset, ønsker hjelp av meg fremfor far ol. bruker han konsekvent mamma. Anonymkode: 53304...e40 3
Gjest EmKay Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Jeg kaller mine foreldre ved fornavn når jeg ikke får kontakt, typisk når det er mange tilstede som er mammaer og pappaer 😛 Min datter på 2 år har begynt å kalle faren ved fornavn om han ikke hører henne når hun sier pappa, til hans store frustrasjon. Jeg synes det er kjempe morsomt 🙈 "pappa, pappa, pappaaaa... STIAN!"
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Tenker ikke noe over det. Barn bruker navnet fordi de hører andre bruker det. Mine sier for det meste mamma, men hender vel de bruker navnet mitt også uten at jeg tenker så over det. Anonymkode: 5cac8...1c8 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 De eneste jeg kjenner som har gjort dette hele oppvekster er autister. Noen gjør det i perioder, andre hvis foreldrene har skrudd av ørene for «mamma/pappa» mas. Anonymkode: b6e01...4e7 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Datteren min har bodd sammen med meg og pappaen sin hele livet, og kalte oss "mamma og pappa" da hun var liten, men fra rundt 8 år begynte hun å kalle faren sin ved navn - og de har på ingen måte et dårlig forhold, de storkoser seg med kino, sjakk, filmkvelder og sånt sammen stadig vekk. Jeg som er mamma er stort sett den kjipe, for det er jeg som maser på lekser og rydding. Hadde hun vært eldre så kunne det kanskje ha vært en "pappa er kompis, ikke autoritetsfigur"-greie men jeg tror ikke det er det heller. Anonymkode: df599...de6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 Barna mine varierer om de sier navna våre eller mamma og pappa. De er 3 og 4 år. Tror det er på samme måte som vi veksler mellom å kalle dem ved navnet sitt eller feks «vennen min». Aldri tenkt over at det skal bety noe at barna av og til kaller oss ved navna våre Anonymkode: ff910...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei. Hva tenker dere om yngre barn (altså under 18) som sier fornavnet til foreldrene fremfor «mamma» og «pappa». Gjør deres barn dette og i så fall har de aldri sagt «mamma»/«pappa» eventuelt når gikk de over til bruk av fornavn? På forhånd takk for svar Anonymkode: 22b6e...870 Sønnen min gjør dette når han er litt sur på meg han. Anonymkode: bbd51...167
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 Min ene gjorde det en lang periode som femåring. Men kun om meg, faren var pappa. Så hun kalte oss konsekvent Astrid og pappa. 😂 jeg følte meg som barnets stemor. Nå er jeg mamma igjen. Anonymkode: 0526b...acc 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Sønnen min kaller faren ved navn fordi han får kontakt da. "Pappa" blir ignorert. Anonymkode: 77598...2e9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 Mine egne foreldre slutta å respondere på mamma og pappa da de ble besteforeldre. Hvis jeg skal oppnå kontakt må jeg bruke barnebarnas kallenavn eller fornavnene. Da jeg var barn kalte naboungene foreldrene for fornavn. Vet ikke helt hvorfor, de bare gjorde det. Mine unger kaller faren sin (min mann) for noe helt annet enn både pappa eller fornavnet, eldste lagde sitt eget navn på ham og nå brukes det av hele ungeflokken samt nabounger (og meg 🤭) Anonymkode: 3c759...32f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 Jeg kjenner en som gjør det og han er autist, antar at det er vanlig for autister? Anonymkode: 269f1...bab
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #17 Skrevet 9. august 2023 Det er 100% normalt at barn tiltaler foreldre med navn i en periode. Vanligvis går de tilbake til å bruke «mamma/pappa-mor/far» av seg selv. Anonymkode: bc4e1...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 Jeg brukte aldri ordet mamma om meg selv, så barnet mitt kalte meg ved navn og sin far for pappa. Jeg kjenner flere barn og voksne som kaller sine foreldre ved navn. I noen familier er det bare mer vanlig, kanskje? Anonymkode: 182e8...648 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #19 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjenner en som gjør det og han er autist, antar at det er vanlig for autister? Anonymkode: 269f1...bab Min sønn er autist og han bruker mamma /pappa, mormor osv, Anonymkode: df02d...921 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #20 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min sønn er autist og han bruker mamma /pappa, mormor osv, Anonymkode: df02d...921 Signerer denne. Anonymkode: 27681...992
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå