AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Boligfeltet vårt har hatt mye tyveri i det siste og vi kan ikke lenger bestille en pakke på døren uten at den blir stjålet. Nå har mannen kjøpt overvåkningskamera og satt i vinduet. Har visst gjort det mest i hensikt å skremme tyvene, men si at vi får flere klipp/bilder av at tyvene stjeler og anmelder dem, kan det slå tilbake på oss at vi har filmet dem? Det finnes jo tusen regler for kameraovervåkning og personvern, så jeg er redd for å bryte disse. Vi bor i et enderekkehus, så vi filmer i utgangspunktet ikke noen andre hus, kun ut i hagen til naboen😅 Anonymkode: d049d...a2b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Du har lov å filme egen eiendom. Anonymkode: ebdab...5b6 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har lov å filme egen eiendom. Anonymkode: ebdab...5b6 Men ikke naboens hage Anonymkode: 79f70...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har lov å filme egen eiendom. Anonymkode: ebdab...5b6 Apekattene i den forrige tråden mente man ikke hadde det, så lenge 1 mm av offentlig plass ble fanget opp av kameraet. Anonymkode: ce56f...610
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Hvis dere filmer deler av naboen sin hage, så er dere pliktig til å informere om det. Jeg hadde lett anmeldt naboer som filmet min hage uten å informere meg om det, både til datatilsynet og til politi. Det er fullstendig uakseptabelt. Anonymkode: e6be7...0c2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis dere filmer deler av naboen sin hage, så er dere pliktig til å informere om det. Jeg hadde lett anmeldt naboer som filmet min hage uten å informere meg om det, både til datatilsynet og til politi. Det er fullstendig uakseptabelt. Anonymkode: e6be7...0c2 Er det virkelig uakseptabelt at vi får en del av naboens busk på film?😅 hadde forstått det om vi hadde filmet rett inn i stua deres. Glad jeg ikke er naboen din🙈 Anonymkode: d049d...a2b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det virkelig uakseptabelt at vi får en del av naboens busk på film?😅 hadde forstått det om vi hadde filmet rett inn i stua deres. Glad jeg ikke er naboen din🙈 Anonymkode: d049d...a2b Jeg hadde mer enn gjerne sagt ja om du hadde spurt, det hadde vært absolutt null og nada problem! Kunne tilogmed vært med å spleiset på kameraet da! Problemet er når du gjør det uten å informere. Anonymkode: e6be7...0c2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men ikke naboens hage Anonymkode: 79f70...5c5 Nei ikke naboens hage. Men mulig de ikke bryr seg hvis TS spør og det bare er utkanten de aldri oppholder seg på som kommer med. Anonymkode: ebdab...5b6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 Jeg har undersøkt det grundig og 1) du har lov til å filme din egen eiendom 2) du har ikke lov til å sette kamera slik at du fåt med gangsti, offentlig vei eller naboens eiendom Konsekvenser er små, og det som rådes ved misnøye fra naboens side er konfliktrådet. Datatilsynet f.ex. tar ikke i det om det er filmet av private hensyn av en privat person. Naboloven paragraf 2 er førende, og det handle om å ikke påføre andre ubehag ved sine handlinger. Så for å unngå en sur nabo kan du ta kontakt og informere samt vise hvor lite av dems eiendom (om det kun er en busk) det er berørt. Så kan du håpe på forståelse. Anonymkode: abd1a...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Du kan filme på egen eiendom, det er det du bruker bildene til i ettertid som kan være ulovlig, eks publisering Anonymkode: 58c2a...e59
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har undersøkt det grundig og 1) du har lov til å filme din egen eiendom 2) du har ikke lov til å sette kamera slik at du fåt med gangsti, offentlig vei eller naboens eiendom Konsekvenser er små, og det som rådes ved misnøye fra naboens side er konfliktrådet. Datatilsynet f.ex. tar ikke i det om det er filmet av private hensyn av en privat person. Naboloven paragraf 2 er førende, og det handle om å ikke påføre andre ubehag ved sine handlinger. Så for å unngå en sur nabo kan du ta kontakt og informere samt vise hvor lite av dems eiendom (om det kun er en busk) det er berørt. Så kan du håpe på forståelse. Anonymkode: abd1a...7a2 Tusen takk for oppklaring! Anonymkode: d049d...a2b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis dere filmer deler av naboen sin hage, så er dere pliktig til å informere om det. Jeg hadde lett anmeldt naboer som filmet min hage uten å informere meg om det, både til datatilsynet og til politi. Det er fullstendig uakseptabelt. Anonymkode: e6be7...0c2 Og hvis du hadde hatt tyveri hadde du ikke spurt naboen med videoovervåking om de hadde fått filmet uvedkommende? (For det ville jo vært dobbelmoral) Anonymkode: d0b53...364
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 https://lovdata.no/dokument/HRSTR/avgjorelse/hr-2021-966-a?q=Kameraovervåkning En kvinne som var tiltalt etter strl. § 351 for å ha ripet opp en bil som sto parkert i et lukket garasjeanlegg, var blitt filmet av en mobiltelefon mens hun angivelig ripet opp bilen. Bilens eier, som hadde opplevd tidligere at bilen var blitt ripet opp, hadde satt opp telefonen, som var rettet mot hennes egen parkeringsplass, og som automatisk startet filming ved bevegelse. I egen sak om hvorvidt opptaket kunne benyttes som bevis i straffesaken, kom Høyesterett, som behandlet saken i avdeling, som de tidligere instanser til at opptaket kunne benyttes som bevis, selv om det skulle være fremskaffet på en ulovlig eller utilbørlig måte. Det ble lagt til grunn at lagmannsretten hadde foretatt en tilstrekkelig bred vurdering basert på relevante kriterier, og bygget på en korrekt forståelse av den bevisavskjæringsnormen som er kodifisert for sivile saker i tvl. § 22-7. Det ble ikke tatt stilling til hvorvidt opptaket var ulovlig etter personopplysningsloven eller EUs personvernforordning. Den tiltalte kvinnens anke over lagmannsrettens kjennelse ble forkastet. Anonymkode: a482d...c40
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei ikke naboens hage. Men mulig de ikke bryr seg hvis TS spør og det bare er utkanten de aldri oppholder seg på som kommer med. Anonymkode: ebdab...5b6 Det er sant. Men ut i fra HI ser det ikke ut som TS har spurt og bare begynt å filme, noe som i mine øyne er veldig ugreit. Problemet blir hvis en bare tar seg tilrette. Anonymkode: 79f70...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og hvis du hadde hatt tyveri hadde du ikke spurt naboen med videoovervåking om de hadde fått filmet uvedkommende? (For det ville jo vært dobbelmoral) Anonymkode: d0b53...364 Da måtte først naboen innrømmet at han filmet min eiendom ulovlig da... Og nei, jeg synes fortsatt ikke det er greit å overvåke andres eiendommer ulovlig, selv om det kan bidra til oppklaring av andre ulovligheter. Om noen gjør innbrudd hos meg, så er det ett sterkt inngripen i mitt privatliv. Om jeg da får vite at jeg i tillegg har blitt overvåket av en nabo uten min viten, så er det jo ett enda større inngripen i mitt privatliv. Så ja, jeg hadde fortsatt anmeldt naboen for ulovlig overvåkning av min eiendom. Og som sagt, jeg hadde mer enn gjerne spleiset på ett kamera, om naboen hadde snakket med meg. Det er ulovlig overvåkning uten informasjon jeg ville ha anmeldt. Er det problem med tyverier i området, så sett gjerne opp det kameraet, sett det gjerne mot min eiendom, send meg regningen også, men jeg SKAL vite om at min eiendom blir overvåket. Kan gjerne filme inn i stua mi også, om jeg bare får vite om det. Jeg har absolutt null problemer med overvåkning, så lenge man gjør det lovlig. Anonymkode: e6be7...0c2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Jeg tviler på at politiet kommer til å bry seg uansett. Der jeg bodde før hadde en av naboene lenger borti gaten sånn kamera-overvåkning. Men når han opplevde innbrudd, og kameraene hans fanget opp hva slags kjøretøy kjeltringene hadde brukt - og bil-nummeret på bilen deres - så ble hele saken likevel henlagt av politiet kort tid seinere. Anonymkode: 3a410...ee8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå