Gå til innhold

Pengegave - overgangsstønad. / start-husbanklån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei fine folk. 🙂 Jeg mottar utvidet overgangsstønad da mitt barn er funksjonshemmet.  Nå har min bror solgt huset ( vårt barndomshjem ) og ønsker å gi meg et par hundre tusen som gave. Dette er ikke arv eller noe slikt. Hans hus. 

Min datter er myndig om et par år . Jeg er i dialog med  kommunen om veien videre ifht husbanklån / startlån . Vi har i utgangspunktet ikke egenkapital ,da min eksmann satt meg i gjeld. Trusler ,seksuell og  økonomisk  vold .Gjeldsordning i etterkant ,- ferdig for 3 år siden. Har vært på leiemarkedet i en årrekke. 

Kan min bror sette denne pengegaven inn på min konto ,- ifht " veien videre " ? 

Jeg må bruke minst halvparten på å reparere handikappbilen / - og tannlege . Det siste er på overtid ...betennelser / rotfyllinger. 3 år med hevelser og smerter . Så det må ordnes nå . Så glad for at det nå blir mulig. Skal sies at min bror har mottatt mye hjelp fra meg også i tidens løp. Så ingen skjevfordeling. 

Og : må man skatte av hva man har inne på konto ? 

Beklager min uvitenhet . Men vil bare ha best mulig utgangspunkt før søknad om bolig for min datter. 

Anonymkode: e6445...8e7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får du inn store summer kan husbanken kreve at det går som EK, det gjorde de hos oss. Ville derfor ventet med å motta gave til etter innvilget finansieringsbevis. Gave på et par hundre tusen oppgis i selvangivelsen som arv, men er skattefri. Du får ikke formuesskatt på så liten formue. 

Anonymkode: eb7ba...4c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Får du inn store summer kan husbanken kreve at det går som EK, det gjorde de hos oss. Ville derfor ventet med å motta gave til etter innvilget finansieringsbevis. Gave på et par hundre tusen oppgis i selvangivelsen som arv, men er skattefri. Du får ikke formuesskatt på så liten formue. 

Hvordan oppgis det som arv? Ingen er død...😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan oppgis det som arv? Ingen er død...😅

I selvangivelsen kan du skrive det under arv som forskudd på arv. Ser nå at det er din bror, da skriver du det som gave, tror det er på samme sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...