AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Hvis jeg og min kusine får barn, hva blir jeg til barna hennes og hva blir barna våre til hverandre? 🙄 Anonymkode: 11fee...a50
uglejenta Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Du får ingen tittel, men dine barn og hennes barn blir tremenninger😊 2
Tipaa Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 Ah trodde du mente hvis du fikk barn med din kusine🤣 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Barna blir tremenninger. Du har ikke en egen tittel i forhold til hennes barn, bare slektning - evt fulgt av forklaringen , fetter til min mor, barna av kusina mi. Anonymkode: 1a7e9...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 Barna deres blir tremenninger. Enkelt og greit. Du blir derimot bare "mammas kusine" eller "moren til tremenningene" for dem. De blir "tremenningene til barna mine" eller "barna til kusinen min" for deg. På engelsk har man egne begreper for dette, selv om de er litt kompliserte, men ikke på norsk. Det finnes noen dialekter som har div. begreper, sikkert også for dette, men det er ikke noe som står i ordboken eller som alle nordmenn vil være enige om. Litt som at begrepet filletante brukes om flere forskjellige relasjoner litt avhengig av hvem og hvor man spør. Anonymkode: 271b8...a47 1 1
tussi84 Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 Generasjon nedover 1. Søskenbarn 2. Tremeninger (barn til søskenbarn) 3. Firemeninger (barnebarn til søskenbarn) Du får derfor ingen tittel til din kusine sine barn, men Hennes barn og dine barn blir tre meninger. Får de barn igjen i fremtiden så blir det firemeninger.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 Her (sikkert veldig lokalt) blir mors søskenbarn kalt filletante og filleonkel. Anonymkode: 681dc...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her (sikkert veldig lokalt) blir mors søskenbarn kalt filletante og filleonkel. Anonymkode: 681dc...d3b Sier du det? Det har jeg ikke hørt før 😊 Her er tantes mann filleonkel og onkels kone filletante. Mors/fars onkler og tanter er grandonkel / grandtante. Anonymkode: 1a7e9...0b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #10 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her (sikkert veldig lokalt) blir mors søskenbarn kalt filletante og filleonkel. Anonymkode: 681dc...d3b AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sier du det? Det har jeg ikke hørt før 😊 Her er tantes mann filleonkel og onkels kone filletante. Mors/fars onkler og tanter er grandonkel / grandtante. Anonymkode: 1a7e9...0b8 Se der, her kom allerede et eksempel på det jeg mente da jeg skrev "filletante brukes om flere forskjellige relasjoner litt avhengig av hvem og hvor man spør" over her. Samtidig er det mange som naturlig nok, siden de er så vant til det, tenker at det er et mye mer etablert og entydig begrep. Jeg ser jevnlig utvekslinger der person 1 med den største selvfølgelighet sier at filletante betyr en ting og person 2 sier at det like selvfølgelig betyr noe helt annet. Ikke dere, altså, dere var jo bare blide og syntes det var artig selv. Bare litt morsomt hvordan du iblant ikke skal mer enn en kommune bortover før det brukes helt annerledes 🙂 Anonymkode: 271b8...a47 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #11 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Se der, her kom allerede et eksempel på det jeg mente da jeg skrev "filletante brukes om flere forskjellige relasjoner litt avhengig av hvem og hvor man spør" over her. Samtidig er det mange som naturlig nok, siden de er så vant til det, tenker at det er et mye mer etablert og entydig begrep. Jeg ser jevnlig utvekslinger der person 1 med den største selvfølgelighet sier at filletante betyr en ting og person 2 sier at det like selvfølgelig betyr noe helt annet. Ikke dere, altså, dere var jo bare blide og syntes det var artig selv. Bare litt morsomt hvordan du iblant ikke skal mer enn en kommune bortover før det brukes helt annerledes 🙂 Anonymkode: 271b8...a47 Meg som skrev vi bruker det om tante/onkels ektefelle : Jeg syntes dette var litt intressant, så googlet det. Ser det står at begge er «godkjente» bruksmåter - min måte er vanligst på nynorsk og landlige strøk. Den andre varianten er vanligst på bokmål og byområder. ( lett blanding selvfølgelig ). Dette stemmer for min del! Vi bruker dette på begge sider av slekta, selv om mor kommer fra en annen del av landet - men, fortsatt nynorsk og bygd 😅 Anonymkode: 1a7e9...0b8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 Hvorfor har ikke det noe navn egentlig? Hva jeg er til barna til søskenbarna mine. Det er jo skikkelig teit at det ikke heter noe! Anonymkode: a3d7d...ba6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor har ikke det noe navn egentlig? Hva jeg er til barna til søskenbarna mine. Det er jo skikkelig teit at det ikke heter noe! Anonymkode: a3d7d...ba6 I noen deler av landet bruker de filletante/onkel om dette 😊 jeg lærte også noe nytt her. Anonymkode: 1a7e9...0b8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Men viktigst - er det slik at man ikke plikter å gå i selskap til slekt det ikke finnes eget ord for? Anonymkode: c9f78...7f8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 Kaisada skrev (50 minutter siden): innavl Nei, nå må du slutte! Det er mange som ligger med kusina si. Anonymkode: 00398...cc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå