AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Vi har 2 vikarer hos oss. Vi kan kalle de Kine og Marte. Det åpnet seg fast stilling som begge søkte på. Kine fikk den pga hun har flere års erfaring enn Marte. Det var det eneste som skilte de. Marte har klaget til fagforbundet. Hun mente at siden hun begynte som vikar 2 måneder før Kine, så var jobben hennes. Hun er fortsatt ansatt som vikar Til jul blir en kollega pensjonist og da blir det en ny ledig stilling. Regner med at Marte søker på den. Men jeg ble usikker på henne pga at hun kontaktet fagforbundet. Kanskje hun er en person som gjør sånn med alt hun er uenig i. Hva tror dere? Hun viste hvorfor Kine fikk jobben, men så måtte hun dra inn fagforbundet allikevel Anonymkode: 40278...c9c 1
NiceOrNothing Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har 2 vikarer hos oss. Vi kan kalle de Kine og Marte. Det åpnet seg fast stilling som begge søkte på. Kine fikk den pga hun har flere års erfaring enn Marte. Det var det eneste som skilte de. Marte har klaget til fagforbundet. Hun mente at siden hun begynte som vikar 2 måneder før Kine, så var jobben hennes. Hun er fortsatt ansatt som vikar Til jul blir en kollega pensjonist og da blir det en ny ledig stilling. Regner med at Marte søker på den. Men jeg ble usikker på henne pga at hun kontaktet fagforbundet. Kanskje hun er en person som gjør sånn med alt hun er uenig i. Hva tror dere? Hun viste hvorfor Kine fikk jobben, men så måtte hun dra inn fagforbundet allikevel Anonymkode: 40278...c9c Hun har jo sin fulle rett til å dra inn fagforbundet , å få deres tips og råd i saken . De vil nok forklare henne at den andre ble ansatt pga lenger erfaring . Dette viser jo bare at dere har en vikar som er interessert i jobben , overhodet ikke noe som burde ses på som negativt 😊 22
Gjest Mordina Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 En arbeidstaker snakker så ofte hen vil med fagforeninga si uten at ledelsen skal legge seg opp i det. Utover det virker jenta veldig gira på å jobbe for bedrifta og hun vet hvilke redskaper hun eventuelt benytte. Hun der er det tak i. Hva er galt med fagforeninga? Har du konflikt med de?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Er det offentlig sektor? I så fall bør du unngå å fornye vikariatet om du er leder. Dette for din egen del dersom du tenker å ha en karriere der du jobber nå. Anonymkode: b9adc...5f0 4
Maleficenta Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det offentlig sektor? I så fall bør du unngå å fornye vikariatet om du er leder. Dette for din egen del dersom du tenker å ha en karriere der du jobber nå. Anonymkode: b9adc...5f0 på hvilket grunnlag? 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Rødt flagg. En person som drar inn foreninga fordi en ikke får stillingen er en vandrende konflikt! utrolig mye rart man løper til foreninga for i stedet for å bare ha dialog med leder. Anonymkode: 09993...a6a 7 4
Daria Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 At du blir usikker på en ansatt fordi hun snakker med fagforeningen for å klarhet i noe er mye mer bekymringsfullt enn at hun benytter seg av rådgivning hun er i sin fulle rett til. Å stille spørsmål om noe er helt legitimt, det avgjørende er hvordan man håndterer svaret. 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Jeg tenker at det kan være et rødt flagg, men ville ikke dømt henne kun ut fra dette. Noen ansatte er så opptatt av rett og galt, at de blir umulige å forholde seg til. På min arbeidsplass er vi helt avhengige av en viss smidighet, om noen alltid skulle stilt spørsmål ved alt, hadde det blitg tungt å drive. Anonymkode: 3daa8...586 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): på hvilket grunnlag? Om det kommer frem at du latt en sånn «løpe til fagforeninga» person få fortsette så vil du bli ansett som en svak leder i mange deler av det offentlige. Jeg har vært i privat og offentlig sektor, og i offentlig sektor er det å være for nær andre enn typisk små lederforeninger sett på som ekstremt negativt. Dersom du «setter dem på plass» er det karrierefremmende. Sier ikke det er noe galt med fagforeninger, men dette er i alle fall ledelseskulturen i mange kommuner og deler av staten slik jeg kjenner det. I det private er det mer er samarbeid for å drive bedriften godt. I det offentlige oppleves det som at fagforeningene er i veien. Anonymkode: b9adc...5f0 2
Maleficenta Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det kommer frem at du latt en sånn «løpe til fagforeninga» person få fortsette så vil du bli ansett som en svak leder i mange deler av det offentlige. Jeg har vært i privat og offentlig sektor, og i offentlig sektor er det å være for nær andre enn typisk små lederforeninger sett på som ekstremt negativt. Dersom du «setter dem på plass» er det karrierefremmende. Sier ikke det er noe galt med fagforeninger, men dette er i alle fall ledelseskulturen i mange kommuner og deler av staten slik jeg kjenner det. I det private er det mer er samarbeid for å drive bedriften godt. I det offentlige oppleves det som at fagforeningene er i veien. Anonymkode: b9adc...5f0 atte hæ? Man er da ikne en god leder om man straffer ansatte for å bruke fagforbundet. En rettighet de har. En leder er pliktig til å følge atbeidsmiljøloven og får da heller et dårlig rykte på seg om hn sanksjonerer mot ansatte som benytter seg av det de har rett på 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Om det kommer frem at du latt en sånn «løpe til fagforeninga» person få fortsette så vil du bli ansett som en svak leder i mange deler av det offentlige. Jeg har vært i privat og offentlig sektor, og i offentlig sektor er det å være for nær andre enn typisk små lederforeninger sett på som ekstremt negativt. Dersom du «setter dem på plass» er det karrierefremmende. Sier ikke det er noe galt med fagforeninger, men dette er i alle fall ledelseskulturen i mange kommuner og deler av staten slik jeg kjenner det. I det private er det mer er samarbeid for å drive bedriften godt. I det offentlige oppleves det som at fagforeningene er i veien. Anonymkode: b9adc...5f0 Dette kjenner jeg meg overhode ikke igjen i, og jeg har jobbet, lenge, i både stat og kommune. Helt legitimt å gå til fagforening. Dog enig i at de som håndterer svar fra fagforening dårlig, krangler og krever, kan være destruktive ansatte. Det høres imidlertid ikke ut som dette er tilfellet slik jeg leser ts. Anonymkode: e7057...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Rødt flagg. En person som drar inn foreninga fordi en ikke får stillingen er en vandrende konflikt! utrolig mye rart man løper til foreninga for i stedet for å bare ha dialog med leder. Anonymkode: 09993...a6a Vel så rødt flagg å jobbe under en leder som tyr til KG for råd i slike tilfeller Anonymkode: d4735...d2a 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 dersom du er leder og søker til KG for slikt som dette anbefaler jeg deg at du tar noen kurs for å gjøre jobben din bedre for din egen del.. Anonymkode: 1e2bd...746
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Maleficenta skrev (24 minutter siden): atte hæ? Man er da ikne en god leder om man straffer ansatte for å bruke fagforbundet. En rettighet de har. En leder er pliktig til å følge atbeidsmiljøloven og får da heller et dårlig rykte på seg om hn sanksjonerer mot ansatte som benytter seg av det de har rett på Du ønsker gjerne å få opp ryktet ditt riktig sted. Aldri opplevd at de som er flinke til å få ansatte til å ikke følge egne rettigheter i lover og avtaler opplever noe annet enn positive tilbakemeldinger i offentlig sektor. Har derimot opplevd at mange ledere som har vært nye og opptatt av p oppfylle arbeidsmiljølov og avtaler har fått store problemer med egen leder om ikke de tar hint om å gå i en annen retning. De beste lederne gjør det ikke med hard hånd, men får de ansatte til å droppe rettigheter uten å være veldig hardhendte men med mange andre virkemidler. Det blir dog sett som positivt om man også tar tak innimellom. Flere opplever at ryktet som en av dem som «står i det» er svært viktig om man vil være leder i det offentlige. Anonymkode: b9adc...5f0
Maleficenta Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du ønsker gjerne å få opp ryktet ditt riktig sted. Aldri opplevd at de som er flinke til å få ansatte til å ikke følge egne rettigheter i lover og avtaler opplever noe annet enn positive tilbakemeldinger i offentlig sektor. Har derimot opplevd at mange ledere som har vært nye og opptatt av p oppfylle arbeidsmiljølov og avtaler har fått store problemer med egen leder om ikke de tar hint om å gå i en annen retning. De beste lederne gjør det ikke med hard hånd, men får de ansatte til å droppe rettigheter uten å være veldig hardhendte men med mange andre virkemidler. Det blir dog sett som positivt om man også tar tak innimellom. Flere opplever at ryktet som en av dem som «står i det» er svært viktig om man vil være leder i det offentlige. Anonymkode: b9adc...5f0 men kan ikke se at det er positivt
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 En ting er jo å drøfte ting med fagforbundet. En annen ting er å fortelle at man har drøftet med fagforbundet til ledelsen. I hvert fall i en sak som dette. Å tro at 2 måneder lengre fartstid i denne bedriften automatisk betyr mer ansiennitet er ganske naivt. Vil jo håpe hun fikk et fornuftig og edruelig svar fra fagforbundet. Anonymkode: e9b3a...734
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #17 Skrevet 9. august 2023 Tenker at det rødeste flagget er deg som leder. Arbeidstakere er i sin fulle rett til å snakke med fagforening. For meg høres det ut som en person som er et stort ønske om å jobbe hos dere, og det må da være bra? For alt du vet har hun snakket med de om hvordan hun kan øke sin egen kompetanse. Anonymkode: d630c...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rødt flagg. En person som drar inn foreninga fordi en ikke får stillingen er en vandrende konflikt! utrolig mye rart man løper til foreninga for i stedet for å bare ha dialog med leder. Anonymkode: 09993...a6a Hun har vært i dialog med leder og leder forklarte hvorfor det ble sånn Anonymkode: 40278...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå