Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk med barnemat og smoothieposer på flyplasser i Porto og Frankfurt, i tillegg til Gardermoen.

Anonymkode: 22b91...0af

Fikk ikke på Sola og Flesland, ingen utenlandske heller.

Anonymkode: fa1ce...1a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (7 timer siden):

Nøtter bør en ikke ta med på fly, trodde det var allmenkunnskap

Tull. Jeg er så lei av alle som skal uttale seg som om ting er en selvfølge, uten å ha noe praktisk erfaring.

Jeg flyr ukentlig med SAS+, der jeg får gratis snacks og drikke. Velger som regel nøtter. 

Er det alvorlig nøtteallergi om bord opplyser de om det, og da tar man jo hensyn og lar nøttene være uåpnet. 

Anonymkode: 0d50d...437

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei

Vi skal ut å fly snart hele familien. ca 5 timers tur.

flyet går kl 06.00 så tviler på jeg får i ungene noe serlig mat før vi drar.

De er ganske kresne, så vi valgte å droppe flymaten, som de skjelden spiser uansett.

Men hva burde jeg ha med til mat, som er lett å ha i håndbagasjen, lett å spise, og lov å ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Alle tips motas med takk:)

Anonymkode: 56016...3e9

Er du sikker på at de ikke ville spist flymaten? Vår syns det er super stas med flymat. Det er som regel veldig barnevennlig. Til frokost vil jeg tippe det er lyse rundstykker og noe ost og skinke kanskje noe yoghurt og müsli og noe juice. De tar ikke av på barnemenyen for å si det sånn. 

Anonymkode: 786dc...820

AnonymBruker
Skrevet

Toast😃 God kald også, som med pizzahorn. 

Anonymkode: 38948...81c

Skrevet

Smoothie/yoghurt klemmeposer. Så lenge de er maks 100ml kan du ta det med. Mulig de av og til vil teste. Men da er det bare å ta korken av og på. Lettvint for å få i de litt mat om de er trøtte eller for litt energi før de er klar for å innta annen mat.

Ellers funker det med pizzasnurrer, ost/skinkehorn, polarbrød og skinkeost (mulig den tuben som er barnestørrelse er maks 100ml), skiver med ønsket pålegg. Hold det enkelt. Hadde ikke orket å hatt masse forskjellige alternativer. Blir fort mye frem og tilbake da. Og så er det jo reise…så lov å ta med kjeks, lefser, boller e.l. hvis det skulle hjelpe på humøret eller gi en liten motivasjon når de synes turen tar lang tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull. Jeg er så lei av alle som skal uttale seg som om ting er en selvfølge, uten å ha noe praktisk erfaring.

Jeg flyr ukentlig med SAS+, der jeg får gratis snacks og drikke. Velger som regel nøtter. 

Er det alvorlig nøtteallergi om bord opplyser de om det, og da tar man jo hensyn og lar nøttene være uåpnet. 

Jeg skal fly med SAS+ for første gang om noen dager (innenlands), og satt akkurat og lurte på hva slags mat jeg kan få velge blant der? Jeg prøver å planlegge effektivt, bl.a om jeg skal bruke mye tid på frokost før jeg drar og hvor sulten jeg må påberegne å være timene etter jeg lander. XD

Anonymkode: cb799...417

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (12 timer siden):

Nøtter bør en ikke ta med på fly, trodde det var allmenkunnskap

Dette er bare tull. Selv med alvorlig allergier må personen kom i kontakt med nøtter eller overflater som har vært i kontakt med nøtter for å få reaksjon. Så hvis du ikke sitter i umiddelbart nærheten av dem, det går helt fint å spise nøtter på flyet. 

Anonymkode: c8abd...6de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal fly med SAS+ for første gang om noen dager (innenlands), og satt akkurat og lurte på hva slags mat jeg kan få velge blant der? Jeg prøver å planlegge effektivt, bl.a om jeg skal bruke mye tid på frokost før jeg drar og hvor sulten jeg må påberegne å være timene etter jeg lander. XD

På morgenen får du frokost. Rundstykke med ost og paprika, en yoghurt med granola, og en smoothie. 

Resten av dagen får du snacks. De har kvikklunsj og en mer eksklusiv sjokolade, cashewnøtter, slik påsmurt knekkebrød, salt chips, muffins... Be gjerne om to ting. Hvitvin, rødvin, øl, brus, vann. 

Frokosten holder godt. Men om jeg er sulten på returen kjøper jeg heller med fra flyplass. 

På gardermoen kan du ta turen innom loungen for litt mer mettende mat. Enkelte andre flyplasser har cafe-lounge, men maten er begrenset til frukt, boller/bakst, mulig ting som lefse/påsmurt knekkebrød og slik. 

*Med forbehold om at jeg nå har hatt en lang sommerferie, uten SAS. Kan gi deg en update om en uke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd!

Pizzasnurrer var jo en genial ide, tror jeg må prøve å rekke å lage det:)

Skal selvfølgelig holde meg unna ting med sterk lukt.

TS

Anonymkode: 56016...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du gjort barna dine kresne? Dette er ditt valg.

Lag skikkelig niste, ikke smoothiespose-galskapen som er full av sukker.

Anonymkode: f2c09...a60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Litt vanskelig å gi tips hvis de er veldig kresne, det viktigste er jo at maten blir spist. Men påsmurte baguetter/rundstykker, oppskåret frukt, nøtter er jo enkelt å ta med. Dersom barna er små er det tillatt å ta med f.eks smoothie på klemmeposer og lignende selv om de er over 100 ml.

Anonymkode: 3b880...e4d

Nøtter blir gambling dersom noen har nøtteallergi og det blir forbud mot å åpne/konsumere.

Anonymkode: 9aa57...526

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi fikk med barnemat og smoothieposer på flyplasser i Porto og Frankfurt, i tillegg til Gardermoen.

Så hele familien skal spise barnemat?

Anonymkode: b568b...5c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er bare tull. Selv med alvorlig allergier må personen kom i kontakt med nøtter eller overflater som har vært i kontakt med nøtter for å få reaksjon. Så hvis du ikke sitter i umiddelbart nærheten av dem, det går helt fint å spise nøtter på flyet. 

Anonymkode: c8abd...6de

Men la oss si at lille Lise på 7 år har hyperallergi og må på toalettet. Trude 40 har spist nøtter, tar på litt armelener, seterygger og dørhåndtak på tur inn og ut av toalettet før lille Lise. Lise er syv år og tenker kanskje ikke på ALT hun tar på, og så klør hun litt på nesa. Kanskje stryker hun seg over ansiktet etter å ha tatt på dørhåndtak. Og så er hun blitt eksponert for det. Epipen, førstehjelp og nødlanding er et faktum. Kjedelig for alle andre, potensielt livsfarlig og traumatiserende for barnet.

Det kan da vel ikke være et så stort offer å stå over nøtter på en flyreise/i forkant?

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg reiste med fly, fikk vi servert indisk gryte som lagde mye lukt, så de er ikke så opptatt av å unngå mat med sterk lukt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men la oss si at lille Lise på 7 år har hyperallergi og må på toalettet. Trude 40 har spist nøtter, tar på litt armelener, seterygger og dørhåndtak på tur inn og ut av toalettet før lille Lise. Lise er syv år og tenker kanskje ikke på ALT hun tar på, og så klør hun litt på nesa. Kanskje stryker hun seg over ansiktet etter å ha tatt på dørhåndtak. Og så er hun blitt eksponert for det. Epipen, førstehjelp og nødlanding er et faktum. Kjedelig for alle andre, potensielt livsfarlig og traumatiserende for barnet.

Det kan da vel ikke være et så stort offer å stå over nøtter på en flyreise/i forkant?

Nå dikter du opp noe som aldri har skjedd eller kommer til å skje. Er større sjanse for at piloten får et illebefinnende og deiser i bakken.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hele familien skal spise barnemat?

Hæ? Jeg svarte bare på spørsmålet om noen hadde fått med barnemat/smoothie gjennom sikkerhetskontrollen på noen flyplasser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ta med havregrynsvafler med smør og sukker, og brunost. 

Vet at noen holder på å daue av brunostlukt, men jeg synes at all chips-spisingen er verre.

Anonymkode: 5e43d...b24

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du reiser ut fra Gardermoen kan du beregne tid og dra innom loungen for å spise frokost der, men du har ikke ankomstlounge - altså du kan ikke gå innom der etter endt flytur. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjøp mat på flyet! 
Utrolig harry og lite omteksomt ovenfor medpassasjerer. 

Kresne barn bør dessuten lære og ikke være kresne. 
Kult og bli voksen og ikke like noen ting! Nyttig i sosiale sammenhenger 🫠

Anonymkode: eb10a...9d5

Hvorfor skal jeg kjøpe dyr og dårlig flymat når jeg kan lage bedre selv? Selvsagt uten makrell i tomat og lignende. Hvorfor er det lite omtenksomt overfor medpassasjerer? Og hvordan er det harry å ønske skikkelig mat på flyet? Det er ikke akkurat helsekost det som kan kjøpes.

Anonymkode: 2fc58...63e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...