Svennis Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 (endret) Jeg står som hovedleietaker på et bofelleskap på fire stk. Tenker en slik kontrakt for ekstra sikkerhet i gruppen, https://docs.google.com/document/d/1qD-I-9eIv5GcYROT3D-CKP2Y06Ox7kGVW7oSmKfqGfc/edit?pli=1 Hvor juridisk er det? Om de har signert på punkt 2(les under), men allikevel forlater leiligheten? § 2. Kollektivt ansvar. Medleietakere [Navn på alle nedleietakere], og hovedleietaker [fyll inn], er kollektivt ansvarlig for å etterfølge leiekontrakten som er inngått mellom utleieren [navn], og den formelle hovedleietakeren [fyll inn]. Alle kommer med hver sin underskrift lenger ned, om dere sjekker dokumentet. Endret 8. august 2023 av Svennis
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Hva mener du med forlater leiligheten? En avtale er nå like juridisk bindende uansett hva den gjelder, spørsmålet blir ofte hva avtalen sier om eventuelle brudd på avtalen. Anonymkode: 0ab2e...70b
smurfebuss Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Aldri stå som ansvarlig for andres leieforhold. Den som står som hovedansvarlig er også ansvarlig for at utleier får leia si hver måned. Altså blir det du som får pes når vennene dine ikke betaler for seg. Be utleier leie ut for hvert rom, eller finn noe annet. Jeg tror ikke du har noe å komme med ang den kontrakten om noen av de flytter ut før tida siden de ikke betaler til deg men til utleier. 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 Kollektivt ansvar er ikke noe jeg ville ha ønsket å skrive under på. Anonymkode: 58636...9c2 1 1
Gjest Chroma Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Jeg ville heller aldri ha vært ansvarlig for andres leieforhold.
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2023 Chroma skrev (1 time siden): Jeg ville heller aldri ha vært ansvarlig for andres leieforhold. Går nok greit. Folk jeg kjenner svært godt.
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2023 (endret) smurfebuss skrev (1 time siden): Jeg tror ikke du har noe å komme med ang den kontrakten om noen av de flytter ut før tida siden de ikke betaler til deg men til utleier. De har jo skrevet under med underskrift på den kontrakten, selvom det er en innad i gruppen, som jo vel jeg kan gå videre med. Signert er signert. Endret 8. august 2023 av Svennis
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med forlater leiligheten? En avtale er nå like juridisk bindende uansett hva den gjelder, spørsmålet blir ofte hva avtalen sier om eventuelle brudd på avtalen. Den kontrakten øverst er en kontrakt mellom oss innad i kollektivet, med allés underskrift og signering, på at alle må betale leie ett år, og div andre regler, som en ekstra sikkerhet. Hva kan jeg gjøre om noen ikke betaler leie etter 6 mnd? Hvem kan jeg gå videre med til? Den er jo signert.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 Svennis skrev (3 minutter siden): Går nok greit. Folk jeg kjenner svært godt. Det gjør ikke det. Det går ALDRI greit. Hør på oss som gjorde samme naive tabben. Anonymkode: 6109d...360
Alice123 Skrevet 8. august 2023 #10 Skrevet 8. august 2023 Svennis skrev (4 minutter siden): Går nok greit. Folk jeg kjenner svært godt. Nei
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #11 Skrevet 8. august 2023 Svennis skrev (4 minutter siden): Går nok greit. Folk jeg kjenner svært godt. Ignorant Anonymkode: dd859...975
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #12 Skrevet 8. august 2023 Svennis skrev (1 minutt siden): Den kontrakten øverst er en kontrakt mellom oss innad i kollektivet, med allés underskrift og signering, på at alle må betale leie ett år, og div andre regler, som en ekstra sikkerhet. Hva kan jeg gjøre om noen ikke betaler leie etter 6 mnd? Hvem kan jeg gå videre med til? Den er jo signert. Det er kollektivt ansvar, så om noen ikke betaler må du punge ut. Anonymkode: 58636...9c2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #13 Skrevet 8. august 2023 Svennis skrev (7 minutter siden): Den kontrakten øverst er en kontrakt mellom oss innad i kollektivet, med allés underskrift og signering, på at alle må betale leie ett år, og div andre regler, som en ekstra sikkerhet. Hva kan jeg gjøre om noen ikke betaler leie etter 6 mnd? Hvem kan jeg gå videre med til? Den er jo signert. Ingen? Muligens namsmannen, men usikker når du ikke er utleier. Anonymkode: 0ab2e...70b
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #14 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det gjør ikke det. Det går ALDRI greit. Hør på oss som gjorde samme naive tabben. Anonymkode: 6109d...360 Men da får det gå galt 😅 livet er en risiko.
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #15 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er kollektivt ansvar, så om noen ikke betaler må du punge ut. Anonymkode: 58636...9c2 Ok. Så at den er signert og skrevet på betyr niks og nada? Kan ikke gå med den til utleier eller retten?
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #16 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ingen? Muligens namsmannen, men usikker når du ikke er utleier. Anonymkode: 0ab2e...70b Såpass? Er du sikker? Høres jo utrolig rart ut da. Skal dobbeltsjekke.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #17 Skrevet 8. august 2023 Svennis skrev (10 minutter siden): Såpass? Er du sikker? Høres jo utrolig rart ut da. Skal dobbeltsjekke. Du kan forresten gå til retten som du skrev over, men det er jo en lang og dyr prosess. Anonymkode: 0ab2e...70b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #18 Skrevet 8. august 2023 Er litt av grunnen til at utleiere hat depositum for eksempel, å få dekket leie om det ikke betales. Men utleieres mulighet for å få ut folk er namsmannen, og det tar månedsvis. Og jeg tror ikke nødvendigvis de får igjen pengene, det handler om å få dem ut av boligen. Anonymkode: 0ab2e...70b
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #19 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan forresten gå til retten som du skrev over, men det er jo en lang og dyr prosess. Anonymkode: 0ab2e...70b Veldig? Er vel ikke mer enn 2-3000,-?
Svennis Skrevet 8. august 2023 Forfatter #20 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er litt av grunnen til at utleiere hat depositum for eksempel, å få dekket leie om det ikke betales. Men utleieres mulighet for å få ut folk er namsmannen, og det tar månedsvis. Og jeg tror ikke nødvendigvis de får igjen pengene, det handler om å få dem ut av boligen. Anonymkode: 0ab2e...70b Depositumet går jo til meg, fra alle i kollektivet, hvor jeg overfører til utleier. Men jeg har vel ikke krav og bruke depositumet? Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå