Gå til innhold

Faller restene etter flåtten av selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man fjerner flått fra katten og det sitter litt igjen, vil dette falle ut av seg selv, eller skal jeg gjøre noe?

Gjør det forresten vondt for katten når jeg drar ut flåtten?

Anonymkode: 50889...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten kjenner kanskje bittelitt når du drar flåtten av, og eventuelle rester faller av selv etter en liten stund. Det viktigste er at kroppen fjernes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man fjerner flått fra katten og det sitter litt igjen, vil dette falle ut av seg selv, eller skal jeg gjøre noe?

Gjør det forresten vondt for katten når jeg drar ut flåtten?

Anonymkode: 50889...d4e

Håper ikke du drar den rett ut. Du skal skru, da slipper den taket selv.

• Liker 1
Skrevet
PITTY skrev (Akkurat nå):

Det går da helt fint, bare få den vekk. Og ikke alltid skruing funker uansett. 
Det som evt sitter igjen forsvinner av seg selv etter hvert. 
Hilsen ei som bor i flåtthelvete og løper i skogen og jevnlig fjerner titalls fra både hunden og meg selv… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (2 minutter siden):

Det er feil. Den skal dras rett ut, og det gjør ingenting om hodet ligger igjen. 

Anonymkode: 31995...08f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alltid, følg eventuelt med på området om du ikke fikk hele flåtten ut.

En gang fikk ikke min mor fjernet flåttmunnen, og det skapte infeksjon hos meg.

Anonymkode: 750bb...2ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere er mye plaget av flått på katten, kan dere få tabletter hos dyrlegen? Har halsbånd på hunden, men hverfall på min katt var dette upraktisk… det viktigste er å få bort kroppen ja, prøv å vri, men av og til går det ikke. Følg med litt evt om det blir en byll der hodet står, men som regel går det veldig greit. 

Anonymkode: c8ee5...82f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er feil. Den skal dras rett ut, og det gjør ingenting om hodet ligger igjen. 

Ok, da er det en gammel myte da. Hørte det i sin tid av veterinær. Jeg skrur og skrur til den store gullmedaljen.

I det minste ganske morsomt å se den rusle litt på bordet etterpå med hodet og alle ben på plass...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drypper sitronsaft/Sitrusolje på flåtten og den slipper taket og beveger seg da bort fra bittstedet, og da er det bare å ta tak i den.

Anonymkode: 26fd4...5a2

• Liker 2
Skrevet
PITTY skrev (25 minutter siden):

Nei, det er gammel "overtro". Det enkleste er å trekke den rett ut.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Stemmer!

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Drypper sitronsaft/Sitrusolje på flåtten og den slipper taket og beveger seg da bort fra bittstedet, og da er det bare å ta tak i den.

Det er det siste du skal gjøre, for idet den dør, så tømmer den mageinnholdet inn i bittstedet, og det er der de farlige bakteriene/virusene sitter. OG ja, dyr kan også få borreliose.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (51 minutter siden):

Nei, det er gammel "overtro". Det enkleste er å trekke den rett ut.

Stemmer!

Det er det siste du skal gjøre, for idet den dør, så tømmer den mageinnholdet inn i bittstedet, og det er der de farlige bakteriene/virusene sitter. OG ja, dyr kan også få borreliose.

Legen min sier at flått ikke liker sitrus/eteriske oljer, og den slipper taket og prøver å slippe unna når man drypper eteriske oljer på den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Legen min sier at flått ikke liker sitrus/eteriske oljer, og den slipper taket og prøver å slippe unna når man drypper eteriske oljer på den. 

Alle leger bør vite at man tar livet av flåtten når man drypper olje på den, og at den da tømmer mageinnholdet. Men samme for meg, det er ikke jeg som risikerer å bli syk av fremgangsmåten din. :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (2 timer siden):

Hvis man er uheldig og dreper flåtten i det man drar den ut (ved at den "eksploderer" i grepet ditt rundt den). Vil den fremdeles rekke å tømme mageinnholdet da, eller blir det en så brå død at det ikke skjer da?

Anonymkode: 34d9a...4e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis man er uheldig og dreper flåtten i det man drar den ut (ved at den "eksploderer" i grepet ditt rundt den). Vil den fremdeles rekke å tømme mageinnholdet da, eller blir det en så brå død at det ikke skjer da?

Anonymkode: 34d9a...4e3

De er ganske store hvis de "eksploderer" så da har de gjerne sittet en stund uansett. Jo lenger flåtten får sitte, jo større "fare" for å bli smittet av borreliose eller tbe.

Men nei, da napper du den jo løs og så "eksploderer" den da, og da er det jo ikke noe som kan tømmes gjennom munndelene, det er mellom fingrene dine. Eventuelt pinsetten hvis du bruker det når du fjerner flått. Jeg bare napper dem rett ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før ble det sagt at flåtten skulle skrus/vries ut. Nå sier ekspertene at den skal dras rett ut.

Min egen erfaring er at hodet blir sittende igjen når jeg drar den rett ut. Mens når jeg vrir (bruker O'Tom flåttfjerner, hekter den på helt nede ved hodet til flåtten og vrir til den slipper) da kommer hele flåtten av, og jeg kan se den krype rundt etterpå med alle bein, hode og kjever intakt.

Det gjør ikke noe om deler av hodet blir sittende igjen visstnok. Det jobber seg ut av kroppen selv. Men det kan gå infeksjon i såret, så følg med bittstedet de neste dagene.

Anonymkode: ee0f3...fb8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en flått-gaffel som jeg "skrur" den ut med. Veldig effektiv og får som regel da alltid med hele.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dersom dere er mye plaget av flått på katten, kan dere få tabletter hos dyrlegen? Har halsbånd på hunden, men hverfall på min katt var dette upraktisk… det viktigste er å få bort kroppen ja, prøv å vri, men av og til går det ikke. Følg med litt evt om det blir en byll der hodet står, men som regel går det veldig greit. 

Anonymkode: c8ee5...82f

Skulle ønske jeg kunne få noen dråper mot flått i nakken eller et halsbånd...

• Liker 1
Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Skulle ønske jeg kunne få noen dråper mot flått i nakken eller et halsbånd...

Det finnes et insektmiddel som heter Autan. Dette selges på Rema1000 og det virker mot flått. 

Jeg tar litt rundt anklene før jeg går ut, og i år har jeg bare hatt en eneste flått på meg, den tok jeg i farten, så den rakk ikke å bite seg fast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...