IssaKnife Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Hei. Har et spørsmål og kjøretid/reisetid kan regnes som arbeidstid i dette tilfellet. En person jobber i et firma i en by, la oss si Stavanger. Arbeidstid er 07.30 til 15.30. Jobben krever oppmøte på stedet hvor de har lager/kontor og hvor firmabilene står. Firmabilene brukes for å kjøre til steder hvor arbeidet utføres. Det utføres ikke arbeid på kontoret/lageret. Firmaet har fått et oppdrag i en annen by, 1t og 15 min kjørevei fra Stavanger. Så hver dag møter de opp på lageret i Stavanger og kjører derfra. Når de er ferdige kjører de til lageret i Stavanger for å levere firmabilene. Det er 2,5 t totalt i reisevei til og fra lageret hver dag. Mitt spørsmål er om man kan kreve å få betalt for reisetiden? Evt om arbeidsgiver kan kreve oppmøte i den andre byen kl. 07.30? Selv om man må innom lageret for å hente firmabil for å komme seg til den byen de har oppdrag i. Hvis noen jurister har peiling blir jeg veldig glad for svar.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Dette skal regnes som arbeidstid. Anonymkode: bed6a...50f 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Dette er lovfestet som arbeidstid (gjelder hele eu/EØS). Anonymkode: 172fe...6dc
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette er lovfestet som arbeidstid (gjelder hele eu/EØS). Anonymkode: 172fe...6dc Et lite sidespor: Jeg er enig med deg i at TSs reisetid i arbeidstid skal lønnes. Men hvilket regelverk henviser du til? Jeg er bemanningsvikar, og dagen jeg reiser til og fra oppdrag er ikke betalt enda jeg og andre henviser til likhetsprinsippet i Vikarbyrådirektivet. Så jeg lurer på om det fins noe lovverk å slå i bordet med.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Vikarsykepleier skrev (17 minutter siden): Et lite sidespor: Jeg er enig med deg i at TSs reisetid i arbeidstid skal lønnes. Men hvilket regelverk henviser du til? Jeg er bemanningsvikar, og dagen jeg reiser til og fra oppdrag er ikke betalt enda jeg og andre henviser til likhetsprinsippet i Vikarbyrådirektivet. Så jeg lurer på om det fins noe lovverk å slå i bordet med. Usikker på hvordan reglene er når du er vikar og ikke har et fast arbeidssted til vanlig. Hvis du er ansatt med et fast oppmøte/arbeidssted, da skal reiser til andre, midlertidige steder telle som arbeidstid. For sent til at jeg orker Google frem regelverket i kveld… Anonymkode: 172fe...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Vikarsykepleier skrev (3 timer siden): Et lite sidespor: Jeg er enig med deg i at TSs reisetid i arbeidstid skal lønnes. Men hvilket regelverk henviser du til? Jeg er bemanningsvikar, og dagen jeg reiser til og fra oppdrag er ikke betalt enda jeg og andre henviser til likhetsprinsippet i Vikarbyrådirektivet. Så jeg lurer på om det fins noe lovverk å slå i bordet med. Tiden hjemmefra til "fast" arbeidssted regnes ikke som arbeidstid. Det samme gjelder deg som vikar. Heller ikke i ts sitt tilfelle regnes tiden hjemmefra til oppmøtested som arbeidstid. Det er tiden etter oppmøte som regnes som arbeidstid, og man er dekket av arbeidsgivers forsikring. Anonymkode: 6ca56...814 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå