Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xgWXen/demokratiet-kan-doe-i-dagslys

Dersom Trump på ny blir det republikanske partiets presidentkandidat, har USA antagelig sett sitt siste fredelige og demokratiske maktskifte, og dét uavhengig av hvem som vinner eller taper, siden altfor mange kommer til å bestride valgresultatet – hva det nå måtte bli.

Et demokrati som ikke kan gjennomføre et fredelig og demokratisk maktskifte, kan ikke forbli et demokrati.

Et demokrati der demos – folket – ikke har tillit til demokratiets institusjoner og prosedyrer, kan heller ikke forbli det.

Hva tror du skjer om Trump taper presidentvalget for andre gang?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida.

Vel så spennende som resultatet av presidentvalget er hvordan fordelingen blir i Representantenes hus og hva som skjer med de 34 setene i Sentatet som skal velges. Det kan også være med på å påvirke hvordan folk forholder seg til resultatet i presidentvalget.

Spørsmålet om Trump blir republikanernes kandidat tror jeg er avhengig av hvordan han utad forholder seg til sine rettslige utfordringer fremover. Noen utspill vil gå hjem hos kjernen uansett, men om han fremmedgjør for mange før og i løpet av primærvalget kan han slite. Dessverre for GOP har de få alternativer de fleste kan slutte opp om i stedet for. Splittelsen er ikke stor bare nasjonalt mellom rødt og blått, den er også synlig innad.

Men hva som skjer, det er ikke godt å si. Jeg vet hvordan tallene ser ut, men like fullt har jeg vanskelig med å se for meg at Trump faktisk blir kandidaten. Om han blir det så tror jeg han taper med større margin enn i 2020, og forhåpentligvis vil det republikanske partiet ta eierskap over seg selv og anerkjenne resultatet, og effektivt isolere Trump for seg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...