Helgekarjol Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 En lærer forteller fra skolehverdagen. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/153n3K/jeg-var-laerer-fra-19712021-dette-tenker-jeg-om-hvorfor-faerre-soeker-laererutdanningen - Kateteret representerer at lærer har en faglig autoritet i vår setting, sa jeg. En uke senere ble jeg innkalt til min avdelingsleder, som opprørt fortalte meg at jeg hadde truet mine elever med katetermakt. Jeg ble også minnet på at jeg som lærer hadde asymmetrisk makt og måtte passe på slik at ikke elever følte ubehag ved dette. Andre uken av det nye skoleåret ble jeg uten forvarsel tatt av faget historie. Grunn: jeg hadde krenket mine elever ved å «blikke». Mitt lærerblikk var for ubehagelig for de elevene som ikke var forberedt til timen. I forrige skoleår korrigerte en tysklærer jeg kjenner en elev som uttalte et tysk ord feil. Eleven følte seg krenket og klaget inn læreren for rektor. Eleven mente at tysklæreren hadde hengt ut hen for hele klassen. Rektor refset læreren for å ha krenket eleven. 9 9
Jegern Puahate Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Blikking er et ord jeg misliker sterkt, og forøvrig har aldri hørt ute blant folk. 3
Gjest Tycho Urke Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Og det kommer bare til å bli verre, lenge leve krenkesamfunnet.
Helgekarjol Skrevet 8. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 8. august 2023 2 minutter siden, Jegern Puahate said: Blikking er et ord jeg misliker sterkt, og forøvrig har aldri hørt ute blant folk. Det er alvorlige saket, visstnok. https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/blikking/
Bacteria Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Det der med å blinke noen… har mine teorier om hvor det voldsomme oppstusset av «å se stygt på noen» kommer fra. Har aldri vært greit å se stygt på folk, men det er vel ikke før i de siste par tiår slike faktiske eller innbilte handlinger har ført til slike store reaksjoner. Sammenfaller i tid ca med når ideer fra æreskultur fikk et visst fotfeste i landet. I MENA-land bør du passe på blikket ditt. 6
Macro Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 Å herregud. Om ungen min kommer hjem og klager over sånt så skal jeg riste han til Barnevernet tar han. 11 1 2
pep Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 Her må foreldregenerasjonen ta seg selv litt i nakken. Det er de som ringer rektor for den minste ting, og melder inn 9a saker i hytt og pine, på vegne av sine krenkede barn. De lærer barna sine at de kan gjøre hva de vil,så er det bare å la seg krenke når de får tilsnakk. 21
Majer Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 (endret) Det startet med endringene de borgerlige innførte. Få av dem som har jobbet på skole. Endret 8. august 2023 av Majer 2
NakenPanda Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 Er ikke blikking noe som våre nye landsmenn driver med da? 3 1
AnonymBruker 42 Skrevet 8. august 2023 #10 Skrevet 8. august 2023 (endret) "Blikke" ???🤣 Dette må jo være både tull, tøys og fanterier på en og samme gang???????? Endret 8. august 2023 av AnonymBruker 42 2
Granita Skrevet 8. august 2023 #11 Skrevet 8. august 2023 Elever bruker blikking selv og vet godt hva det er . Fint at det går innpå de. Jeg bitchblikka noen tullegutter på en skoleavslutning. Funka fjell. Aldri sett de sitte så fint. #gammeldame 3 4
Gjest Adobyen Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 Jeg husker at læreren kunne se både strengt og oppgitt på oss, men da visste vi jo hvorfor. Det var ikke lærerens skyld. Skal ikke ungene lære noen slags oppførsel lenger? Det er utrolig at lærerne holder ut. Eller lar de det bare skure og gå og blåser i resultatene?
Bombasi Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 Hahaha. Stygt å le, men... altså... blikking. Hadde blikking vært ulovlig når jeg vokste opp så hadde vi vært fri for lærere. Ene læreren vår snakket nesten kun med blikket 😜 Det er helt tydelig at vi har fått inn en papirgenerasjon som elever. Men det verste er vel at bak denne papirgenerasjonen står det foreldre som støtter barna uansett pokker. Men det er vel kanskje derfor det har blitt papirgenerasjon av dem. 8 2
Maleficenta Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 Helgekarjol skrev (21 timer siden): En lærer forteller fra skolehverdagen. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/153n3K/jeg-var-laerer-fra-19712021-dette-tenker-jeg-om-hvorfor-faerre-soeker-laererutdanningen - Kateteret representerer at lærer har en faglig autoritet i vår setting, sa jeg. En uke senere ble jeg innkalt til min avdelingsleder, som opprørt fortalte meg at jeg hadde truet mine elever med katetermakt. Jeg ble også minnet på at jeg som lærer hadde asymmetrisk makt og måtte passe på slik at ikke elever følte ubehag ved dette. Andre uken av det nye skoleåret ble jeg uten forvarsel tatt av faget historie. Grunn: jeg hadde krenket mine elever ved å «blikke». Mitt lærerblikk var for ubehagelig for de elevene som ikke var forberedt til timen. I forrige skoleår korrigerte en tysklærer jeg kjenner en elev som uttalte et tysk ord feil. Eleven følte seg krenket og klaget inn læreren for rektor. Eleven mente at tysklæreren hadde hengt ut hen for hele klassen. Rektor refset læreren for å ha krenket eleven. Herrefred!! 1
språkpurk Skrevet 9. august 2023 #16 Skrevet 9. august 2023 19 hours ago, Majer said: Det startet med endringene de borgerlige innførte. Få av dem som har jobbet på skole. § 9 A-5 ble enstemmig vedtatt av Stortinget. Hvilke andre endringer er det du sikter til? 2
Drizzt Skrevet 9. august 2023 #17 Skrevet 9. august 2023 Helgekarjol skrev (21 timer siden): En lærer forteller fra skolehverdagen. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/153n3K/jeg-var-laerer-fra-19712021-dette-tenker-jeg-om-hvorfor-faerre-soeker-laererutdanningen - Kateteret representerer at lærer har en faglig autoritet i vår setting, sa jeg. En uke senere ble jeg innkalt til min avdelingsleder, som opprørt fortalte meg at jeg hadde truet mine elever med katetermakt. Jeg ble også minnet på at jeg som lærer hadde asymmetrisk makt og måtte passe på slik at ikke elever følte ubehag ved dette. Andre uken av det nye skoleåret ble jeg uten forvarsel tatt av faget historie. Grunn: jeg hadde krenket mine elever ved å «blikke». Mitt lærerblikk var for ubehagelig for de elevene som ikke var forberedt til timen. I forrige skoleår korrigerte en tysklærer jeg kjenner en elev som uttalte et tysk ord feil. Eleven følte seg krenket og klaget inn læreren for rektor. Eleven mente at tysklæreren hadde hengt ut hen for hele klassen. Rektor refset læreren for å ha krenket eleven. Jeg foreslår at de lettkrenket elevene som ikke tåler å være på skolen og bli stilt krav til, rett og slett slutter på skolen. Så lærerne kan fokusere seg på eleven som vil lære. Norsk skole er helt tragisk. Elevene har altfor mye makt og lærerne - altfor lite. 9
Drizzt Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 Bombasi skrev (21 minutter siden): Hahaha. Stygt å le, men... altså... blikking. Hadde blikking vært ulovlig når jeg vokste opp så hadde vi vært fri for lærere. Ene læreren vår snakket nesten kun med blikket 😜 Det er helt tydelig at vi har fått inn en papirgenerasjon som elever. Men det verste er vel at bak denne papirgenerasjonen står det foreldre som støtter barna uansett pokker. Men det er vel kanskje derfor det har blitt papirgenerasjon av dem. Elevene styrer også hjemme. Det er ingen oppdragelse, foreldrene har null makt. Det er elevene/barna som bestemmer. Dårlige holdninger og manglende oppdragelse hjemmefra forplanter seg og forstyrrer skoledagen. 7
Tiuren Skrevet 9. august 2023 #19 Skrevet 9. august 2023 21 hours ago, Helgekarjol said: En lærer forteller fra skolehverdagen. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/153n3K/jeg-var-laerer-fra-19712021-dette-tenker-jeg-om-hvorfor-faerre-soeker-laererutdanningen - Kateteret representerer at lærer har en faglig autoritet i vår setting, sa jeg. En uke senere ble jeg innkalt til min avdelingsleder, som opprørt fortalte meg at jeg hadde truet mine elever med katetermakt. Jeg ble også minnet på at jeg som lærer hadde asymmetrisk makt og måtte passe på slik at ikke elever følte ubehag ved dette. Andre uken av det nye skoleåret ble jeg uten forvarsel tatt av faget historie. Grunn: jeg hadde krenket mine elever ved å «blikke». Mitt lærerblikk var for ubehagelig for de elevene som ikke var forberedt til timen. I forrige skoleår korrigerte en tysklærer jeg kjenner en elev som uttalte et tysk ord feil. Eleven følte seg krenket og klaget inn læreren for rektor. Eleven mente at tysklæreren hadde hengt ut hen for hele klassen. Rektor refset læreren for å ha krenket eleven. Hadde min leder, i dette tilfellet rektor, prøvd seg på noe slikt hadde jeg nektet å ta imot refs. Om hun ikke likte det måtte jeg minne henne på å ikke utøve "asymetrisk makt".... 5 3
Drizzt Skrevet 9. august 2023 #20 Skrevet 9. august 2023 Jeg kommer til å kjøpe boken hans. Visste ikke at han hadde utgitt en bok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå