Gå til innhold

Beklager ekle detaljer, men hva betyr brunt/gammelt mensblod?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom tidlig i overgangsalderen, den begynte såvidt når jeg var 35-36 år. Nå er jeg 43 år, og har ikke hatt mensen på 1,5-2 år. Jeg har innimellom hatt noen småblødninger, men ellers ingenting. 

For ca 1-1,5 uke siden fikk jeg ømme bryst, slik jeg hadde før mensen, og når jeg var gravid. Har ikke tenkt så mye på det, annet enn at det er litt hormoner som tuller, da jeg innimellom har hatt litt ømme bryst.

Nå i ettermiddag var det blod på papiret når jeg var på do, jeg tenkte ikke så mye på det, iom at jeg innimellom har hatt småblødninger, men nå kommer det brunt, gammelt blod? Jeg har ikke opplevd dette før, og lurer på hva det kan være?

Har hatt noen stikninger i siden av magen på begge sider i det siste, jeg har egentlig tenkt at det sikkert har noe med tarmsykdommen jeg har (uc), selv om det har vært en "ny" smerte,  men nå lurer jeg på om det kan være noe annet?🤷‍♀️ 

Pga ulcerøs kolitt'en er jeg mye dårlig, uggen i mage, sliten og slapp, generelt mye sykdomsfølelse. Samt at jeg har prolaps i nakken og rygg, så tilsammen har jeg endel plager, ubehag og "vondter", og jeg klarer ikke å kjenne om det er noe annet/nytt..

Er det noen som har noen tanker om hva dette kan være?

Anonymkode: 02058...3c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blødning fra skjeden etter overgangsalder skal alltid sjekkes, og særlig siden du har annen sykdom som lager tull i området. Gå til legen du.

Anonymkode: 3ec15...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Riktig det AB over her sier. Blødninger etter overgangsalder må du til legen med.

Brunt blod betyr det samme som friskt blod, det har bare brukt litt lenger tid på å komme ut.

Anonymkode: 0e575...72c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Riktig det AB over her sier. Blødninger etter overgangsalder må du til legen med.

Brunt blod betyr det samme som friskt blod, det har bare brukt litt lenger tid på å komme ut.

Anonymkode: 0e575...72c

Jeg ville heller sagt at brunt blod er gammelt blod? Evt rettere sagt blod som har ligget en tid inni kroppen før det kommer ut. Ferskt blod er rødt.

Ts bør uansett sjekke opp dette med legen om det er etter overgangsalder.

Anonymkode: 635e3...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...