Gå til innhold

Hvordan vasker dere ulltøyet til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ting jeg har strikket vasker jeg for hånd, selv om man i teorien kan ta det i maskin (tør ikke det, jeg).

Men hvordan vasker dere ullbodyer, strømpebukser og slikt? Det står at de skal tåle 40 grader, men skal det på ullprogram?

Jeg har vasket det som vanlig finvask, og synes noen av plaggene blir litt tynne. Av og til blir det små hull også. Bruker vanlig vaskemiddel, ikke OMO.

Gjør jeg alt riv ruskende galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg noen barn, men jeg har ganske mye ulltøy. :ler: Strikkeplagg vasker jeg også for hånd, mens ullundertøy o.l. får gå på 30-40 °C ullprogram, med Milo. Det går finfint!

Skrevet

Ull som tåler vaskemaskin skal alltid på ullprogram. Det blir skånsommere vasket og ikke så hardt sentrifugert. Ikke rart du synes tøyet blir "tynt" etter hvert når du vasker det på annet vaskeprogram!

Skrevet

Grunnen til at tøyet blir tynt er at du bruker vanlig vaskepulver som er for sterkt for fine ullfibre. Vanlige vaskemiddel inneholder nemlig sterke enzymer som tærer på/etser vekk fibrene i tøyet, og det er ikke anbefalt å brukes på tynne fibre som ull og silke. Bruk milo på ull. Ellers bør du vel bruke ullvaskeprogram (40 grader), men jeg har selv ofte brukt finvask 40 grader uten problemer (men jeg bruker lavere sentrifugehastighet).

Skrevet

Har ikke barn, men derimot en del tynt ulltøy (ullundertøy). Vasker det i maskin med Milo. Bruker av og til ullprogrammet og av og til finvask (men med lav setrifugehastighet). De eldste genserne har nå vart i 6 år og er like fine.

Skrevet (endret)

Jeg vasker i maskinen på ullprogram 40 gr og bruker Milo.

Endret av Marillia
Skrevet
Jeg vasker i manskinen på ullprogram 40 gr og bruker Milo.

Me too! Når det en sjelden gang sniker seg med en ulltrøye på vanlig program og med vanlig vaskemiddel merkes det på plagget etter vask. men tuji, nå som du skal bli husmor kan du vel vaske alt for hånd, slik at du har noe å gjøre der vest i tåkeheimen...

Skrevet

Vaskes på ullprogram med Milo her og.

Skrevet
men tuji, nå som du skal bli husmor kan du vel vaske alt for hånd, slik at du har noe å gjøre der vest i tåkeheimen...

Ja, jeg tenkte å skaffe meg et vaskebrett og en sinkbalje.

Der skal jeg stå og tralle og vaske dagen lang. Med skaut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...