Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når fikk besteforeldre/annen trygg person lov til å ha baby på overnatting? og hvor gammel synes dere baby bør være for å være borte 24 timer fra mamma for første gang? 

Jeg og mannen skal i bryllup, og må sove på hotell da bryllupet er et stykke unna. Baby er straks 1 år, og vi vet ikke om vi skal ta baby med eller ta med svigermor for pass. 
Noen som har tanker? 😊 

Anonymkode: 847f6...134

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En tommelfingerregel er at babyen kan være borte fra primær(e) omsorgsperson(er) i antall timer som det er mnd, og døgn som det er år. Å da må man selvsagt se an hvert enkelt barn og dets tilknytning til den/de som skal passe. Så dette er en vurdering dere må gjøre selv, finnes ikke noen fasit. 

Anonymkode: 4c9fa...344

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn var 11 måneder da hun sov over hos mormor og morfar for første gang. Hun hadde vært hos dem hele dagen en gang i uken i noen måneder allerede, så det var ikke noe problem. De har hatt kjempegod relasjon helt fra hun var nyfødt. Det var jeg, mor, som syns det var skummelt 😅

Anonymkode: d3b1e...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn ar 4 mnd da han sov borte hos besteforeldre første gang gikk veldig fint. 

Sov to sammenhengende netter med bestemoren sin da han var 6 mnd gikk også veldig fint. 

Anonymkode: b2aa3...b74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Når fikk besteforeldre/annen trygg person lov til å ha baby på overnatting? og hvor gammel synes dere baby bør være for å være borte 24 timer fra mamma for første gang? 

Jeg og mannen skal i bryllup, og må sove på hotell da bryllupet er et stykke unna. Baby er straks 1 år, og vi vet ikke om vi skal ta baby med eller ta med svigermor for pass. 
Noen som har tanker? 😊 

Anonymkode: 847f6...134

Med første hadde vi med ettåringen og svigermor, med nr fire var jeg nettopp borte en helg og hun var hos besteforeldrene sine sammen med søsken 

Anonymkode: 31899...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann var 2 år før jeg greide å sende ham på overnatting, hos besteforeldre. Nå har vi baby (7 mnd) og jeg tror nok han får dra på overnatting litt tidligere enn broren, særlig om de drar sammen, kanskje en gang mellom 12-18 mnd, kommer selvsagt an på hvor lenge han vil ammes i søvn/ammes om natten. 

Anonymkode: 15d81...08f

AnonymBruker
Skrevet

Med en ettåring tenker jeg en natt går fint. Men ville ikke latt det gå flere netter. 

Anonymkode: a2eec...f58

Skrevet

Ta med barnevakt, ☺️

AnonymBruker
Skrevet

10mnd. Leverte og ble en times tid. Så dro vi kl 14 og ble borte til kl 13 dagen etter. Baby ble passet av min mor. Var ofte sammen før det og hadde vært på 4 dagers hyttetur sammen få dager før hun passet. Så baby var trygg på henne. 

Jeg vet mange sier antall timer = måneder. For oss ville det da f.eks vært pass fra kl 20 til 06 dagen etter. Altså vi "måtte" levert etter baby hadde sovnet og hentet før baby hadde våknet. Det er jo mye verre. 

Man kjenner sin egen baby best. 

Anonymkode: bfede...511

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre var hhv 2,5 år og 21 mnd første gang de overnattet hos andre.

Anonymkode: cc9db...26c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det blir en liten stund til enda (hun er snart 1,5 år), men det er mest fordi mormor bor over en time unna. De er med hverandre minst en gang i uka og ofte hele dagen, og vi har overnattet hos henne flere ganger sammen. Så jeg vet at det ville gått fint! Men når avstanden er så stor føles det ikke helt riktig i tilfelle noe skulle skje. Hadde vi bodd i samme by derimot😊

Anonymkode: 197f7...c25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En tommelfingerregel er at babyen kan være borte fra primær(e) omsorgsperson(er) i antall timer som det er mnd, og døgn som det er år. Å da må man selvsagt se an hvert enkelt barn og dets tilknytning til den/de som skal passe. Så dette er en vurdering dere må gjøre selv, finnes ikke noen fasit. 

Den tommelfingerregelen er vel typ en person sitt utsagn i en artikkel i et eller annet blad, som blir plukket opp hele tiden her inne, uten kilde....

Anonymkode: bb067...1d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den tommelfingerregelen er vel typ en person sitt utsagn i en artikkel i et eller annet blad, som blir plukket opp hele tiden her inne, uten kilde....

Elisabeth Gerhardsen skriver det i boken «Gode knep for småbarnsforeldre». Hun er en av landets fremste spesialister i barne- og ungdomspsykologi. 

Anonymkode: a2eec...f58

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eh nei 

Skrevet

2,5 år, og har fortsatt ikke overnattet borte fra oss ❤️ 

Anonymkode: 4514a...239

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er alltid mange her på forumet som hadde baby på overnatting fra de var bittesmå og "de koste seg masse det gikk helt fint!" men man vet jo ikke alltid hvor fint det gikk og om det skadet tilknytningen feks, babyen kan jo ikke akkurat fortelle det. Bare fordi de ikke hylskrek hele tiden betyr jo ikke at det var bra for dem.

Jeg tenker at overnatting 1 natt når de er rundt året hos noen de kjenner er helt innafor da :) Men jeg ville nok vært i nærheten første gang så kanskje øv en natt før bryllupet for å se om det går fint?

Anonymkode: a851e...b5d

• Nyttig 1
Skrevet

Småen var vel rundt året, og det gikk over all forventning. 
Hun har vært jevnlig på overnatting siden det, og helt fra hun kunne prate har hun innimellom selv spurt om å få sove hos besteforeldrene eller om de kan hent i barnehagen :) 

Skrevet

Vår er 2.5 år og enda ikkje overnatta vekke. Vi har ikkje hatt behov, han har ikkje lyst/behov, og ingen har lyst på dårleg nattesøvn då han ikkje søv natta gjennom enda 😅 Men 1 natt vekke med 1åring går nok heilt fint. Evt at barnevaktene blir med :)

Skrevet

Her var baby nesten 9 mnd da mamma var barnevakt en natt. Det var hjemme hos oss selv da, hun har ennå ikke sovet borte. 

Anonymkode: 69666...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...