AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Jeg føler at jeg har gitt litt opp, men jeg kjenner det ikke på den samme måten som før. Jeg er blitt ganske likegyldig til det meste og interesser meg ikke for mennesker på samme måte som før. Når jeg leser det sånn, så føler jeg jo at det kan likne litt på depresjon, men jeg har vært langt nede før og da gråt jeg absolutt hele tiden. Nå er alt bare flatt og dritt. Mennesker irriterer meg mer enn de gleder meg. Er dette en annen type depresjon, eller er apati knyttet til noe annet? Føler egentlig at jeg bare eksisterer. Det er virkelig ikke bra, men samtidig gråter jeg ikke lenger. Prøver å fylle dagene med trening, men så slår tanken meg om at alt er helt meningsløst. Jeg kan glede meg til å gå en tur, og så smeller denne meningsløsheten meg rett i fleisen og da skjer det ingenting. Anonymkode: ac4e1...e3d
Nekinn@ Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 (endret) Selve definisjonen på apati er mer eller mindre total likegyldighet til det meste - dette kan være en del av eller ett symptom på depresjon. Man kan likevel ikke sammenligne seg selv med andre eller sammenligne seg selv med tidligere erfaringer, selv om dette er naturlig å gjøre. Det viktig å huske på at livet påvirker oss alle med oppturer og nedturer, uten at det nødvendigvis har eller bør ha, en diagnose. Hele følelses spekteret er med oss på godt og vondt gjennom livet. Man kan eksempelvis i perioder kjenne på manglende livslyst og glede men det betyr ikke nødvendigvis at man er deprimert. Er du oppriktig bekymret for din egen sinnstilstand så vil jeg innstendig oppfordre deg til å ta kontakt med fastlege fremfor å søke råd på google og KG og lignende 🧡 Endret 8. august 2023 av Nekinn@
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 En person som har depresjon kan være apatisk, det kan være ett av symptomene i en depresjon. At noe føles meningløst betyr ikke at det er det, så hvis du greier det bør du la være å høre på den følelsen. Ikke la den bestemme. Gå på turen du har planlagt. Anonymkode: e5c4d...431
Nekinn@ Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 (endret) Nekinn@ skrev (2 minutter siden): Endret 8. august 2023 av Nekinn@
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg føler at jeg har gitt litt opp, men jeg kjenner det ikke på den samme måten som før. Jeg er blitt ganske likegyldig til det meste og interesser meg ikke for mennesker på samme måte som før. Når jeg leser det sånn, så føler jeg jo at det kan likne litt på depresjon, men jeg har vært langt nede før og da gråt jeg absolutt hele tiden. Nå er alt bare flatt og dritt. Mennesker irriterer meg mer enn de gleder meg. Er dette en annen type depresjon, eller er apati knyttet til noe annet? Føler egentlig at jeg bare eksisterer. Det er virkelig ikke bra, men samtidig gråter jeg ikke lenger. Prøver å fylle dagene med trening, men så slår tanken meg om at alt er helt meningsløst. Jeg kan glede meg til å gå en tur, og så smeller denne meningsløsheten meg rett i fleisen og da skjer det ingenting. Anonymkode: ac4e1...e3d Det høres litt ut som en bipolar depresjon. Men isåfall en veldig lett depressiv episode. Har bipolar lidelse selv. Depresjoner ved bipolar lidelse kan ofte arte seg ved at man blir apatisk, og får blyfølelse i kroppen. Alt kjennes fysisk anstrengende. Man er selvfølgelig «tung til sinns», men ikke nødvendigvis trist. Depresjonene er ofte tyngre om morgenen, og gir en viss lettelse på kvelden. Vanlige depresjoner er ofte preget av at man sover dårlig, ved bipolare depresjoner kan en like gjerne nærmest sove hele tiden. Før jeg får hele KG på nakken, så må jeg vil si at symptomer varierer fra person til person. Anonymkode: 61d86...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå