AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #21 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): 1. Barna mine. Siden jeg hadde reddet dem alle hadde nok partner og kjæledyr dødd dessverre, men jeg tror de hadde klart å redde seg selv nr.2 vil jeg jo si partner, men han er så svær. Jeg tviler på at jeg hadde klart å redde han, også elsker jeg kattene mine enormt høyt, så han og dyrene kommer veldig veldig likt. nr.3: partner eller dyr. nr.4 andres barn nr.5 andres dyr Nr.6 andre voksne mennesker Anonymkode: 0c1a6...7ee Du redder dyr foran barn som er i nød? 😳 Huff, enda godt du ikke legger føringene under redningsaksjoner. Der kommer alle mennesker før dyr. Heldigvis. Anonymkode: 88ca6...ec7 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #22 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser det for meg: En fremmed mann og en hamster i et bur holder på å bli tatt av vannmassene. Mannen roper om hjelp, og du plukker opp hamsterburet og går din vei 😋 Anonymkode: 4e3fe...ca2 Hadde jeg prøvd å redde mannen hadde nok jeg også dødd. Jeg ofrer ikke livet mitt for noen, utenom barna mine. Hamsteren hadde jeg klart å redde. Dessuten er dyreliv og menneskeliv likestilt, for meg. Han er ikke mer verdt enn hamsteren. Den har også lyst å leve og den også føler på smerte og redsel. Anonymkode: 0c1a6...7ee 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #23 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du redder dyr foran barn som er i nød? 😳 Huff, enda godt du ikke legger føringene under redningsaksjoner. Der kommer alle mennesker før dyr. Heldigvis. Anonymkode: 88ca6...ec7 Svart over. Mine dyr er mer verdt enn andres barn. Andres barn er andre sitt problem. De er ikke mitt ansvar. Mine dyr er mitt ansvar. Anonymkode: 0c1a6...7ee 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #24 Skrevet 9. august 2023 Du burde heller ha stilt følgende scenario, TS: Du er den eneste som har ansvar for sporskifte av et tog. Toget er stappfullt av mennesker. Toget nærmer seg en bro over en dyp kløft. Broen er dessverre forsvunnet, sånn at du har mulighet til å trykke på knappen som leder toget over i en annet spor. På det sporet, som egentlig ikke er i bruk, sitter to av dine kjære og har piknik. Trykker du ikke på knappen til sporbytte vil du sende flere hundre mennesker i døde , trykker du på knappen og toget skifter spor vil dine kjære dø. Hvem ville du da reddet? Flere hundre ukjente eller dine to kjære? Anonymkode: e66b1...639 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #25 Skrevet 9. august 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Du redder dyr foran barn som er i nød? 😳 Huff, enda godt du ikke legger føringene under redningsaksjoner. Der kommer alle mennesker før dyr. Heldigvis. Anonymkode: 88ca6...ec7 Mennesker er også dyr Anonymkode: ab707...e07
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #26 Skrevet 9. august 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: 1. Barna mine. Siden jeg hadde reddet dem alle hadde nok partner og kjæledyr dødd dessverre, men jeg tror de hadde klart å redde seg selv nr.2 vil jeg jo si partner, men han er så svær. Jeg tviler på at jeg hadde klart å redde han, også elsker jeg kattene mine enormt høyt, så han og dyrene kommer veldig veldig likt. nr.3: partner eller dyr. nr.4 andres barn nr.5 andres dyr Nr.6 andre voksne mennesker Anonymkode: 0c1a6...7ee Samme som deg Anonymkode: ab707...e07
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #27 Skrevet 9. august 2023 Partner Dyret mitt Andres barn Anonymkode: 60916...110
Ella-2 Skrevet 9. august 2023 #28 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Svart over. Mine dyr er mer verdt enn andres barn. Andres barn er andre sitt problem. De er ikke mitt ansvar. Mine dyr er mitt ansvar. Anonymkode: 0c1a6...7ee 😳 Så du hadde latt et barn drukne? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #29 Skrevet 9. august 2023 Ella-2 skrev (Akkurat nå): 😳 Så du hadde latt et barn drukne? Å la et annet barn drukne- en ville selvsagt reddet det om det var tid og mulighet men alle setter ikke alle andres barn før sine egne dyr nei, ikke jeg heller. Betyr ikke dermed at en lar noen drukne som i viten og vilje. Anonymkode: 60916...110
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #30 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å la et annet barn drukne- en ville selvsagt reddet det om det var tid og mulighet men alle setter ikke alle andres barn før sine egne dyr nei, ikke jeg heller. Betyr ikke dermed at en lar noen drukne som i viten og vilje. Anonymkode: 60916...110 Vel, det er straffbart å etterlate mennesker i hjelpeløs tilstand Anonymkode: 8af3f...67a 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #31 Skrevet 9. august 2023 Ville valgt barn uansett, selv om jeg ikke hadde egne barn så hadde jeg reddet andre sine barn foran voksne mennesker som ikke var mine barn. Anonymkode: 857b5...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #32 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, det er straffbart å etterlate mennesker i hjelpeløs tilstand Anonymkode: 8af3f...67a Hjelpeplikten er den lovpålagte plikten til å hjelpe andre i nødsituasjoner. En minimumshjelpeplikt inkluderer å ringe nødetatene, stoppe annen trafikk, gi omsorg (gjennom nærvær eller en varm jakke) og være et medmenneske. Hjelpeplikten er avhengig av hva man faktisk kan gjøre for å hjelpe, og derfor varierer den fra person til person basert på bakgrunn og erfaring. For eksempel vil ikke noen bli straffeforfølgt for ikke å kunne utføre hjerte-lungeredning. jeg kunne fint ha ringt etter hjelp etter jeg hadde klart å redde de jeg hadde prioritert i dette hypotetiske tanke eksperimentet og fremdeles ha opptrådt etter lovens lange arm, så nei det er faktisk ikke straffbart å prioritere dyr foran andre mennesker så lenge en sørger for at noen andre kan hjelpe de. Anonymkode: 60916...110
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #33 Skrevet 9. august 2023 Jeg hadde hjulpet fremmede barn før mine egne dyr. Har hatt hunder jeg er veldig glad i, men jeg setter mennesker høyere. Jeg ville heller ha sørget over hunden enn å ha stått å sett på fremmede foreldre sørge over sitt døde barn hvis jeg kunne velge. Anonymkode: 4e3fe...ca2 4 2 1
Ella-2 Skrevet 10. august 2023 #34 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hjelpeplikten er den lovpålagte plikten til å hjelpe andre i nødsituasjoner. En minimumshjelpeplikt inkluderer å ringe nødetatene, stoppe annen trafikk, gi omsorg (gjennom nærvær eller en varm jakke) og være et medmenneske. Hjelpeplikten er avhengig av hva man faktisk kan gjøre for å hjelpe, og derfor varierer den fra person til person basert på bakgrunn og erfaring. For eksempel vil ikke noen bli straffeforfølgt for ikke å kunne utføre hjerte-lungeredning. jeg kunne fint ha ringt etter hjelp etter jeg hadde klart å redde de jeg hadde prioritert i dette hypotetiske tanke eksperimentet og fremdeles ha opptrådt etter lovens lange arm, så nei det er faktisk ikke straffbart å prioritere dyr foran andre mennesker så lenge en sørger for at noen andre kan hjelpe de. Anonymkode: 60916...110 Her snakker vi jo ikke om at andre var istand til å hjelpe de barna. Tankeeksperimentet var hvis DU måtte prioritere. F. eks.: Du ser både et barn som holder på å drukne og du ser ett av dyrene dine holder på å drukne. Det er i dette tilfelle bare du som kan hjelpe. Selvsagt må man redde barnet. Men det betyr ikke at man ikke kan sørge over dyret. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #35 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Svart over. Mine dyr er mer verdt enn andres barn. Andres barn er andre sitt problem. De er ikke mitt ansvar. Mine dyr er mitt ansvar. Anonymkode: 0c1a6...7ee Da dør nok dine barn hvis alle tenker likt som deg, naboen redder kanarifuglen sin før dine unger. Anonymkode: 81104...6ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #36 Skrevet 10. august 2023 Ella-2 skrev (5 minutter siden): Her snakker vi jo ikke om at andre var istand til å hjelpe de barna. Tankeeksperimentet var hvis DU måtte prioritere. F. eks.: Du ser både et barn som holder på å drukne og du ser ett av dyrene dine holder på å drukne. Det er i dette tilfelle bare du som kan hjelpe. Selvsagt må man redde barnet. Men det betyr ikke at man ikke kan sørge over dyret. I dette tankeeksperiment ville jeg ha valgt å redde dyret mitt det er en selvfølge for meg. Så får du dnskke om hva som er en selvfølge for deg. En har også plikt til å hjelpe dyr innenfor det norske lovverket. Anonymkode: 60916...110
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #37 Skrevet 10. august 2023 Partner og dyret mitt ville nok jeg reddet foran andre ukjente barn eller voksne. Sikkert tøft for noen å høre men slik ville nok mine prioritereringer vært. Er ikke alle som mener at menmeskerasen er så mye mer verdt bare fordi vi selv tilhører den. Anonymkode: 09a38...4e2 1
Ella-2 Skrevet 10. august 2023 #38 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I dette tankeeksperiment ville jeg ha valgt å redde dyret mitt det er en selvfølge for meg. Så får du dnskke om hva som er en selvfølge for deg. En har også plikt til å hjelpe dyr innenfor det norske lovverket. Anonymkode: 60916...110 Skremmende at folk har slike holdninger at de ikke vil redde mennesker. Du blir f. eks. avhørt etter en dødsulykke. Og så sier du at «jeg kunne egentlig ha reddet barnet, men jeg prioriterte ikke det». Du hadde nok fått trøbbel…. 1
Ella-2 Skrevet 10. august 2023 #39 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I dette tankeeksperiment ville jeg ha valgt å redde dyret mitt det er en selvfølge for meg. Så får du dnskke om hva som er en selvfølge for deg. En har også plikt til å hjelpe dyr innenfor det norske lovverket. Anonymkode: 60916...110 Ja, men ikke før mennesker 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå