Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk i ferien, litt over 1 uke. Var i utlandet, og min fastlege hadde ferie. Ville kontakte han, men også meldinger via Helsenorge var stengt av. 

Nå er jeg blitt frisk, men ferien ble ikke som planlagt. For ungene sin del, deltok jeg på aktiviteter, men med feber og dårlig form. Hard forkjølelse. 

Kan jeg nå i ettertid snakke med legen min om å ta igjen ferie? Oppsøkte ikke lege der jeg var, og har sånn sett ingen bevis på at jeg var syk.

AnonymBruker
Skrevet

Når du også var i utlandet og deltok på aktiviteter, nei. Man må også ha forhandsgodkjenning om man skal reise til utlandet med sykemelding, så hadde ikke hjulpet deg om du fikk tak i legen. 

Anonymkode: 2f81a...870

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Du hadde ferie. Få ferier bli som planlagt. Hadde du vært hjemme og kontaktet en lege hadde det vært noe annet.

Anonymkode: a0e8c...0ff

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må til lege når du er syk, kan ikke komme i etterkant 

• Nyttig 2
Skrevet

Du gjennomførte jo ferien, ergo har du ingenting å ta igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For å få igjen noe av ferien, så må du ha vært i kontakt med lege - når du var syk. Nytter nok ikke å komme med det i ettertid.

Har fastlegen din ferie, så er det vel noen andre du kunne snakket med på legesenteret?

Anonymkode: 02f4b...b96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 8bdf2...72a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tatja skrev (6 timer siden):

Jeg har vært syk i ferien, litt over 1 uke. Var i utlandet, og min fastlege hadde ferie. Ville kontakte han, men også meldinger via Helsenorge var stengt av. 

Nå er jeg blitt frisk, men ferien ble ikke som planlagt. For ungene sin del, deltok jeg på aktiviteter, men med feber og dårlig form. Hard forkjølelse. 

Kan jeg nå i ettertid snakke med legen min om å ta igjen ferie? Oppsøkte ikke lege der jeg var, og har sånn sett ingen bevis på at jeg var syk.

Det eneste du kan gjøre er å høre med arbeidsgiver om de synes det er greit at du flytter en ferieuke og registrerer egenmelding den uka du var syk. 

Det kan godt hende arbeidsgiver synes det er helt ok - kg funker slik at alle skal på jobb til enhver tid, selv om de har ett bein i grava. Men arbeidslivet funker slik at enhver arbeidsgiver som har ansatt medarbeidere dyktige nok til at deres arbeid faktisk har verdi synes det er helt topp at folk tar en dag eller to ekstra heller enn å risikere å gå halvsyke eller mindre effektive i månedsvis.

For utenfor kg er ikke verdien av at du måter på jobb at du er til stede mellom 8.00 og 16. Verdien er kvaliteten av de løsningene du finner mellom 8 og 16. Altså har du forsvinnende liten verdi om du ikke er på topp og kan da heller hvile.

Anonymkode: 8efd5...56a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det eneste du kan gjøre er å høre med arbeidsgiver om de synes det er greit at du flytter en ferieuke og registrerer egenmelding den uka du var syk. 

Det kan godt hende arbeidsgiver synes det er helt ok - kg funker slik at alle skal på jobb til enhver tid, selv om de har ett bein i grava. Men arbeidslivet funker slik at enhver arbeidsgiver som har ansatt medarbeidere dyktige nok til at deres arbeid faktisk har verdi synes det er helt topp at folk tar en dag eller to ekstra heller enn å risikere å gå halvsyke eller mindre effektive i månedsvis.

For utenfor kg er ikke verdien av at du måter på jobb at du er til stede mellom 8.00 og 16. Verdien er kvaliteten av de løsningene du finner mellom 8 og 16. Altså har du forsvinnende liten verdi om du ikke er på topp og kan da heller hvile.

Det hadde aldri fungert i etterkant på arbeidsplassen vår og vi er ganske fleksible. Tilbakedatert egenmelding for å få igjen feriedager når egenmelding ikke gir rett på å få tilbake feriedager i første omgang   

Anonymkode: 8bdf2...72a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er faktisk ikke lov. Sykdom må meldes der og da, man kan ikke komme i etterkant. Nav ville nok heller ikke godtatt det. Leger har heller ikke lov og tilbakedatert melding så sant de ikke har fått melding om det da vedkommende ble syk. Så her har nok TS ingen rettigheter. 

Anonymkode: facff...1ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet. Jeg har en fleksibel arbeidsgiver, som vet at jeg har vært syk.

Min fastlege kjenner meg veldig godt, og vet at han kan stole på meg. Skal snakke med han på tirsdag, så får vi se. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...