Gå til innhold

Hvorfor pisser voksne katter inne når de ikke er fysisk syke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten til samboer er 4 år og er ute et par dager i uken.

Han begynte å pisse inne med engang han ble kjønnsmoden, men ble da kastrert og fortsatte noen måneder etter kastrering.

For to år siden begynte han igjen i perioder med skvetting, men det er ikke markeringspiss.

Han har ikke uvi, har alltid ren do, rent vann og full matskål.

Han blir stimulert og lekt med når han er inne, og utendørs går han greit ihop med nabokattene.

Han pisser ofte om natten og de siste månedene har samboer kastet 4 sekker, en bokhylle og masse bøker med piss på.

I gode perioder glemmer særlig jeg at han kan pisse på ting som ligger på gulvet, så jeg har i dag kastet et par nye Hoka sko, et par platåsandaler og mine spesiallagde innleggsåler som jeg er helt avhengig av å bruke og som koster 2400,-

Katten må jo ha psykiske problemer, for dette er ikke normalt.

Har vokst opp med katter og kjenner mange som har katter, og ingen av de pisser inne uansett om de maser for å komme ut, doen er full eller de vil ha mat.

Tips?

Anonymkode: ec843...dfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som har erfaring med katter som pisser inne?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er det ingen som har erfaring med katter som pisser inne?

Ts

Jeg har en katt som dessverre tisser inne. Men han er veldig usikker og redd andre katter, og kan reagere på nabokatter som lusker utenfor huset. 

Anbefaler at dere tar pus med til dyrlege for en sjekk, han kan ha urinstein som i perioder gjør at han tisser utenfor kassen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (19 minutter siden):

Jeg har en katt som dessverre tisser inne. Men han er veldig usikker og redd andre katter, og kan reagere på nabokatter som lusker utenfor huset. 

Anbefaler at dere tar pus med til dyrlege for en sjekk, han kan ha urinstein som i perioder gjør at han tisser utenfor kassen. 

Er det vondt for katten å ha urinstein?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det vondt for katten å ha urinstein?

Ts

Ja, og i verste fall kan de få urinstopp slik at blæren ikke blir tømt, det kan katten dø av. Så anbefaler en sjekk hos dyrlege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre katter gjør det, de er ikke helt enige om hvem som er sjef. De er kastrerte.

Anonymkode: 768a9...8ae

AnonymBruker
Skrevet

Min kan gjøre det. Skjer ikke ofte, men det skjer. Mannen kan ikke legge buska si på gulvet, da går han på den, men aldri hvis min bukse ligger på gulvet.  

Ikke noe galt med katten ellers. Men han slet litt med å bli renslig som ung, var nesten 6 mnd før han slutta å tisse på dyner.

Anonymkode: 50bd1...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Min gamle katt begynte å tisse og bæsje over hele huset, vasket og tørket, ren do og kattesand og har alltid vært renslig...måtte avlive henne. Her var det sykdom som ikke kunne helbredes ( 20 år )🥲

Anonymkode: 7b4f7...56e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du til dyrlege. Typisk tegn på urinveisinfeksjon og urinsteiner. Måtte selv på 2 dyrlege timer før de tok ultralyd av blæra og det var urinstein. Katten kan i værstefall dø og det er smertefullt. 

Anonymkode: 35ce7...a8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katten kan og være stresset. Har dere do og matskålene i nærheten av hverandre? Mange gjør den feilen, katter liker ikke det. Noen ganger er det og uhell men når det er gjentakende så er jeg enig i det som andre og skriver her at katten bør sjekkes mer. Har katten anledning til klorestativ som er høyt, katter liker og ha oversikten.  Eventuelt andre plasser katten kan være i høyden. Noen ganger kan det og være for bare og markere faktisk. Større endringer i hjemmet kan og gjøre katten stresset sånn at den gjør fra seg inne. Var katten sånn før du flyttet inn? Ikke alle katter liker endring i hjemmet. Som du skjønner så kan det være uendelig muligheter hvorfor pus gjør som den gjør. 

Anonymkode: f9914...6a6

• Liker 1
Skrevet

Når voksne katter tisser inne så kommer det som regel av:

• Fysisk årsak/sykdom. UVI eller annet.
  • Kattedoen. Det kan være katten ikke liker stedet hvor doen står, kan være den ikke liker at det er tak over (eller at det ikke er tak over), feil kattesand, for ren, for skitten osv. 
  • Stress. Hvis katten er anspent/nervøs så blir den stresset og kan tisse for å forsøke å roe seg selv ned. En slik nervøsitet kan komme av mange ting: Problemer med nabokattene, endringer hjemme (flytting, ommøblering, mye besøk, nytt barn osv osv).
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ville nok gått til dyrlegen og fått en mer grundig sjekk av urinveier og nyrer ja. 

Når det er sagt, man kan altså vaske sekker, sko, innleggssåler etc... Man kan bløtlegge først og man får også kjøpt spesialvaskemiddel for fjerning av urin på dyrebutikker. Det skader ikke  å prøve om man likevel har tenkt å kaste det... 

Anonymkode: 67b80...14c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, ville nok gått til dyrlegen og fått en mer grundig sjekk av urinveier og nyrer ja. 

Når det er sagt, man kan altså vaske sekker, sko, innleggssåler etc... Man kan bløtlegge først og man får også kjøpt spesialvaskemiddel for fjerning av urin på dyrebutikker. Det skader ikke  å prøve om man likevel har tenkt å kaste det... 

Anonymkode: 67b80...14c

Ikke alt kan vaskes og lukten går ikke bestandig bort-vi har prøvd med alt som kan prøves.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Katten kan og være stresset. Har dere do og matskålene i nærheten av hverandre? Mange gjør den feilen, katter liker ikke det. Noen ganger er det og uhell men når det er gjentakende så er jeg enig i det som andre og skriver her at katten bør sjekkes mer. Har katten anledning til klorestativ som er høyt, katter liker og ha oversikten.  Eventuelt andre plasser katten kan være i høyden. Noen ganger kan det og være for bare og markere faktisk. Større endringer i hjemmet kan og gjøre katten stresset sånn at den gjør fra seg inne. Var katten sånn før du flyttet inn? Ikke alle katter liker endring i hjemmet. Som du skjønner så kan det være uendelig muligheter hvorfor pus gjør som den gjør. 

Anonymkode: f9914...6a6

Vi har matskål og do i to forskjellige rom 

Ts

Skrevet

Som andre her skriver, så kan det være både uvi og urinstein.  En venn hadde hannkatt som gjorde det samme, det viste seg å være urinstein. Katten tålte rett og slett ikke foret og måtte ha spesialfor. Da ble han fin. 

Når katter får vondt når de tisser så assosierer de dette med dokassa og tisser utenfor. 

Det kan også være adferd, men for å gå på den bite så må det andre utelukkes. Noen har god effekt av feilway(beroligende slukt) mens atter andre ikke har hjelp av den. 

Sjekk også ut "kattens adferd og helse" på fb. Mange folk med mye kunnskap og erfaring fra katter der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...