Gå til innhold

Deprimert pga skavank ved kropp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har en skavank ved min kropp som påvirker meg mye. Det er ikke synlig med klær på, men synlig uten. Det er også noe som påvirker mitt selvbilde / selvtillitt og det har også kommet i veien for meg og min samboer. Dette ødelegger en stor del av mitt liv, og jeg har endt opp med en omfattende depresjon og er helt uten glede i livet. Jeg har gått til psykolog for dette i flere omganger, men jeg klarer ikke å "lære å leve med det" Jeg ser ingen annen utvei enn av jeg må gå med denne skammen resten av livet, men har tenkt at det kanskje finnes andre som har noe av det tilsvarende. Noe de skammer seg for nok til at det påvirker / ødelegger livet. Kanskje vi kan dele litt tanker eller eksempler? Kanskje noen har noen eksempler på vanskelig saker, men hvor de faktisk har lært å akseptere det, eller komme til ro med seg selv ift dette? 

Endret av Intence
  • Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken skavank er det snakk om? Ganske relevant å vite for å kunne gi deg gode råd og hjelpe. 

Anonymkode: 93172...71f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som ikke har en feil med kroppen sin. Man må faktisk bare lære seg å godt kroppen slik den er. Man finner en løsning som gjør at man kan leve med det godt nok.

Anonymkode: 781d8...130

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig bare tullesvar. Hvordan kan jeg slette tråden? 

Anonymkode: 5f4dc...3a7

Skrevet

er det mulig å gjøre noe med problemet?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke mulig å gjøre noe med problemet. Jeg har vært til utredning to ganger, og ingen vil operere eller gjøre noe med saken. Dette går kun på egen følelse / skam og sorg for at det er slik..

• Hjerte 1
Skrevet

Da tror jeg at du bør oppsøke hjelp. Det kan hjelpe deg med korte ned betraktelig på tiden det tar å akseptere det. 

Jeg brukt 20 år på akseptere min skavank. Hadde jeg hatt en psykolog å prate med, så hadde jeg antagelig akseptert det lenge før.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som vanlig bare tullesvar. Hvordan kan jeg slette tråden? 

Vitsen med å være anonym nå?

Innimellom så er svadasvar det som er rett. Du må lære deg å leve godt med det. Godta det er sånn. Du kan vel ikke forlange jeg skal forklare min skam på kroppen? Har lært meg å leve med den. Før det tok jeg aldri av meg tskjorter.

Anonymkode: 781d8...130

• Liker 5
Skrevet

Jeg har skavanker, som i mitt tilfelle er store arr, godt fordelt over kroppen. Folk som ser meg uten klær lurer nok på hvorfor jeg har så mye operasjonsarr. I starten plaget det meg litt, men så bestemte jeg meg for at det ikke er utseendet på kroppen som betyr noe, men funksjonen. Så lenge kroppen min gjør det jeg ønsker den skal, betyr det ikke noe at jeg har arr. Det er ikke kroppen min som definerer den jeg er, men det som sitter i hodet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes jo mange eksempler på at folk lever gode liv med små og store skavanker. Den første som slår meg er en kul kar som har vært en del i media, husker dessverre ikke navnet hans nå, som har en type deformitet i ansiktet. Har en deformitet selv som synes veldig godt, såpass at folk både ser bort eller stirrer når jeg går forbi dem på gata, men jeg har aldri hatt et problem med det selv. Hvorfor skal jeg skamme meg for noe jeg ikke kan noe for? Ingen er helt like uansett.

Anonymkode: 73ccd...819

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke én skavank, jeg har mange. Har prøvd å operere noe av det, men det er så mye igjen. 

Jeg må bare leve med det. Kommer aldri til å akseptere at kroppen min er sånn, så jeg skal ikke i noe forhold igjen. De kanskje 40 årene jeg har igjen får bare være tildekket. 

Anonymkode: 37187...e4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke mulig å gjøre noe med problemet. Jeg har vært til utredning to ganger, og ingen vil operere eller gjøre noe med saken. Dette går kun på egen følelse / skam og sorg for at det er slik..

Hva er årsaken til at du blir nektet operasjon? Er det fordi det praktisk talt er umulig å fikse på? 

AnonymBruker
Skrevet

skjønner hva du mener TS. Sliter med det samme. Skammer meg, selv om jeg ikke kan noe for det. Det ødelegger alt. Hater å måtte leve 

Anonymkode: 80f02...fec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hvordan dere lan la noe overflatisk bety så mye for selvbildet. Dere knytter tydeligvis all selvtillit til utseende og å være perfekt. Noe ingen er

Anonymkode: 7a326...a11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte nettopp 40 000 kroner for å fikse en skavank. Joda, fornøyd og sånn, men da kom det jaggu en ny skavank å bekymre seg over. Etter hvert må man bare leve med kroppen sin.

Anonymkode: 0f039...610

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skavankene midt i fjeset. I form av store arr og dype krater etter kviser gjennom 30 år. Før plaget det meg enormt. Jeg så meg aldri i speil og ville aldri være med på bilder. Og skammet meg generelt enormt. Nå? Tja, det har blitt mindre viktig, men jeg gremmes jo stadig likevel. Har tatt det som er mulig av behandlinger, så det blir ikke bedre enn det er nå. 

Jeg tenker nok mest på det når jeg møter nye folk. De som kjenner meg antar jeg har vennet seg til at det er sånn jeg ser ut.

Anonymkode: b9704...17c

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke helt hvordan dere lan la noe overflatisk bety så mye for selvbildet. Dere knytter tydeligvis all selvtillit til utseende og å være perfekt. Noe ingen er

Anonymkode: 7a326...a11

Jeg har ikke noe annet å fokusere på, ingen å være glad i eller som er glad i meg. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke noe annet å fokusere på, ingen å være glad i eller som er glad i meg. 

Altså hele verden er full av bokstavelig talt milliarder av ting å fokusere på. Få deg en hobby, prøv ut forskjellige ting, finn ut av hva du synes er gøy. Lag deg en plan for dagen, uken, gjør noe, hva som helst, annet enn å se deg i speilet hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst folkens. Dere må få dere andre ting å henge dere opp i. Folk kan da ikke noe for utseende man er født med. Hva andre mener burde ikke bety noe som helst, heller ikke hva man tror andre tenker. Folk er folk. Verden har blitt en overfladisk plass med selsvsentrerte mennesker som tar for stor plass i media og skal brette ut hele livet sitt med minst mulig klær på. Det er dette fokuset bør være på, hvorvidt lan skal gi slike folk så mye som et øyekast, kommentar eller oppmerksomhet. Verden er så mye mer enn det og seg seg og seg. 

Anonymkode: 218de...1a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså hele verden er full av bokstavelig talt milliarder av ting å fokusere på. Få deg en hobby, prøv ut forskjellige ting, finn ut av hva du synes er gøy. Lag deg en plan for dagen, uken, gjør noe, hva som helst, annet enn å se deg i speilet hele dagen.

Jeg har hobbyer, betyr ingenting for meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...