Gå til innhold

Hva er feminisme EGENTLIG? Får kjeft av venninne fordi jeg reagerer feil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (48 minutter siden):

Nja… ikke egentlig.

Det finnes et meningsløst og fjasete skall av ordet "feminisme" som skjermer en veldig giftig hat-ideologisk kjerne mot berettiget kritikk.

Litt som hvordan partiet Rødt idag prøver å fungere som en "ufarlig" fasade for en ideologi som tok livet av flere hundre millioner mennesker i det forrige århundre – langt flere enn nazismen.

Det verste man kan si om Bjørnar Moxness er ikke å henvise til en litt uheldig episode med et par solbriller, for å si det ekstremt diplomatisk.

Og litt på samme måte er den faktiske ideologien i bunn av moderne feminisme regelrett farlig.

Hvis noen uttrykte tilsvarende innstilling til mennesker med en mørkere hudfarge som f.eks Kvinnegruppa Ottar uttrykker om menn… hvilket ord ville vi umiddelbart bruke for å beskrive vedkommende?

Bare la det synke inn litt.

Jeg tar ikke imot og gidder ikke la visvas synke inn. Du snevrer åpenbart bevegelser inn til det du ikke liker. Da ender du bare opp med å kritisere en stereotypi du selv lager etter oppskrift fra egen misnøye. Det blir for fjernt.

Anonymkode: 1c4b0...789

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tar ikke imot og gidder ikke la visvas synke inn. Du snevrer åpenbart bevegelser inn til det du ikke liker. Da ender du bare opp med å kritisere en stereotypi du selv lager etter oppskrift fra egen misnøye. Det blir for fjernt.

Nettopp… så på den ene siden er det feil å kritisere feminisme fordi begrepet er "nærmest tømt for innhold"… og på den annen side er det feil å kritisere det innholdet som faktisk gjenstår fordi det plutselig er "for snevert".

Hva om du tar og bestemmer deg, så kan vi eventuelt plukke opp diskusjonen når du vet hva du faktisk mener?

Endret av ClausSaus
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
EmKay skrev (39 minutter siden):

Godt mulig alle disse er riktig. 

Synes likevel det er en merkelig oppførsel. Jeg blir så overrasket over å se gutter/menn som jeg vanligvis synes er hyggelig og sympatisk, og som jeg gjerne kan ha dype samtaler med, oppføre seg slik som dette med en gang de er flere og det gjerne blir litt alkohol innabords. Men jeg ser jo at de hauser hverandre opp, og utsagn og oppførsel blir drøyere og drøyere utover kvelden. 

Jeg jobber i et ganske mannsdominert yrke, og arbeidsplassen min er intet unntak. Opplevde aldri dette på arbeidsplasser der det var en jevnere fordeling mellom kjønn. Sikkert fordi raskt ville blitt slått hardt ned på. 
(Jeg jobber i en mindre avdeling og ser kun dette når vi er samlet hele firmaet. Jeg gir tydelig beskjed om jeg ser noe upassende, men synes synd i de få jentene som jobber der til dagen. Vet at de finner seg i mye dritt for å ikke fremstå som "hysteriske")

Vel, det er kanskje noe av det mannfolka driver med også? Konformerer for ikke å bli oppfattet som et eller annet. Jeg vet ikke. Lenge siden jeg har vært sånn selv. Kanskje sist på videregående, da jeg var mer opptatt av å passe inn. Hadde nok ikke orket å jobbe på en arbeidsplass der jeg følte jeg ikke kunne si meningen min fordi konsensusen var så streng og jeg i tillegg opplevde at kjønnet mitt var gjenstand for mye av den.

AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (2 minutter siden):

Nettopp… så på den ene siden er det feil å kritisere feminisme fordi begrepet er "nærmest tømt for innhold"… og på den annen side er det feil å kritisere det innholdet som faktisk gjenstår fordi det plutselig er "for snevert".

Hva om du tar og bestemmer deg, så kan vi eventuelt plukke opp diskusjonen når du vet hva du faktisk mener?

Feil? Stakkars. Du har ikke diskutert noe konkret med meg. I stedet har du tatt på rikssynserhatten og omgjort et vagt begrep til noe annet vagt og gitt det stygg valør. Hvor har du tenkt å gå med det?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, det er kanskje noe av det mannfolka driver med også? Konformerer for ikke å bli oppfattet som et eller annet. Jeg vet ikke. Lenge siden jeg har vært sånn selv. Kanskje sist på videregående, da jeg var mer opptatt av å passe inn. Hadde nok ikke orket å jobbe på en arbeidsplass der jeg følte jeg ikke kunne si meningen min fordi konsensusen var så streng og jeg i tillegg opplevde at kjønnet mitt var gjenstand for mye av den.

Ja, det er nok meget godt mulig. 

Nei, jeg har heldigvis veldig allrighte kolleger på mitt kontor som alltid oppfører seg. 
Men det er nok ikke uvanlig at kvinner med litt ambisjoner i mannsdominerte yrker føler at de må tåle litt ekstra for å komme seg opp og fram. Der en mann blir sett på som standhaftig, blir en kvinne stemplet som hysterisk. +++ Det skal jo ikke være sånn, men sånn er det likevel. 

Endret av EmKay
Skrevet

Slike folk er ikke feminister, ganske drøyt å kalle seg feminist, og allikevel ønsker å begrense friheten til kvinner 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feil? Stakkars. Du har ikke diskutert noe konkret med meg. I stedet har du tatt på rikssynserhatten og omgjort et vagt begrep til noe annet vagt og gitt det stygg valør. Hvor har du tenkt å gå med det?

Det fremgår vel relativt tydelig av denne tråden.

Og nei, du klarer ikke å skjerme den giftige kjernen av moderne feminisme ved å tåkelegge med en masse støy og utenomsnakk.

Vi vet alle hva som ligger i bunn her. Og jeg retter fokus på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (3 minutter siden):

Det fremgår vel relativt tydelig av denne tråden.

Og nei, du klarer ikke å skjerme den giftige kjernen av moderne feminisme ved å tåkelegge med en masse støy og utenomsnakk.

Vi vet alle hva som ligger i bunn her. Og jeg retter fokus på det.

Ånei, klarer jeg ikke skjerme den giftige kjernen fra en som påpeker den uten å si hva den består av eller trekker frem saker han mener dominerer «den» totalt? Som kaller andre tåkete, men ikke er i stand til å fargelegge og trekke linjer selv? Du må jo gjerne dokumentere denne grusomme kjernen, kanskje ved å skaffe litt mer empiri enn en generell henvisning til Ottar? Med andre ord: bevise den. Bevisbyrden er tross alt på din side, ikke hos de mindre skråsikre. Si fra når du er ferdig, så skal jeg lytte. 

Skrevet

Ordet feminisme har over 100 år utviklet seg til å inneholde så mange forskjellige synspunkter og ideologier at det i 2023 ikke lenger innebærer mening å kalle seg feminist. Det blir for upresist.

Alle oppegående mennesker er enig i at det skal være likeverd og likestilling mellom kjønnene.

Så er det mer uklare problemstillinger som lønn. Alle (oppegående) er enige i lik lønn for likt arbeid, og like muligheter for karriereutvikling. Men når man begynner å snakke om lønnsjusteringer rettet mot kjønnsdominerte arbeidsplasser eller spesielle hensyn for å hensynta (kompensere) karriereutvikling ifbm graviditet,  fødsel og barnepass er det uenigheter - også innenfor de såkalte feministene. Eksempelvis: noen mener det er mest pro-feministisk å likedele permisjonen, for da påvirkes menn og kvinners karrierer likt. Andre mener det er mer pro-feministisk å gi kvinner en større del av permisjonstiden. Og begge grupper har gode argumenter.

Oppsummert: det er ikke lenger nok å si "jeg er feminist" for at andre skal forstå hvilke verdier og meninger du har. Derfor unngår jeg å kalle meg feminist; fordi det da er stor risiko for at jeg blir tillagt meninger jeg ikke har bare fordi jeg har en merkelapp andre forstår annerledes enn meg.

Spør meg heller om jeg synes begge kjønn fortjener samme muligheter (ja), samme respekt (ja), har samme verdi (ja) og skal ha samme rettigheter  (ja).

• Nyttig 1
Gjest Mordina
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er hva feminisme burde være, men vi alle vet at  mange feminismer kun er opptatt av å se kvinners perspektiv. De som føler mest utenforskap i Norge i 2023 er unge menn, det er ingen feminister som taler deres sak av den grunn.

Anonymkode: e0941...c5c

Det kan godt hende, men heldigvis ikke alle etter min erfaring. Mange feminister er f.eks opptatt av menns psykiske helse, gutters særlige utfordringer i småskolen og menn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Blant annet. 

Jeg synes jeg ofte leser kronikker av kvinnelige fagfolk om menns særlige utfordringer. Noen av de er uttalte feminister også. 

Jeg vet at flere kommuner i Norge ønsker menn velkommen i 8.marskomiteene. De møter også. Det vet jeg, for jeg har deltatt sammen med dem. 

Men mer kan gjøres for menn. Jeg tror at grunnen til at det er så lite trøkk på de sakene er lav bevissthet om hvilken rolle disse mennene har, hvor de er i hierarkiet i patriarket. 

Jeg ser det slik: på toppen har vi de ganske velstående menn med mye makt (og noen kvinner). 

Under de den store gruppen vi kaller kvinner. En hvit norsk kvinne som ikke har født ligger tett oppunder de privilegier menn med makt har. 

Kvinner som har født, kvinner som har typiske kvinnesykdommer, kvinnelige minoriteter, fattige kvinner, blant flere utsatte grupper har færre privilegier enn den typiske hvite kvinnen uten barn. 

Under her finner vi menn fra arbeiderklassen. Og du vet jo som meg utmerket godt at disse er usynliggjort og også får mye av skylden for de privilegier maktmenn har. 

Og det er her det roter seg til. Hvite kvinner uten barn må sparke oppover og ikke nedover. 

Og på bunn har vi filleproletariatet sine menn. Menn utsatt for omsorgssvikt, menn i fengsler, men med dårlig psykisk helse, fattige menn, og så videre. De får selskap av de mest sårbare kvinnene. 

Jeg mener at bevisstheten er alt for lav rundt dette og at kvinner og menn ender i en kjønnskamp fordi privilegierte kvinner tenker "all men", og ikke ser at det rett og slett er langt fra sannheten. 

Så ender vi med at privilegierte hvite kvinner ikke kommer seg ut av offerrollen og noen utsatte menn blir et lett bytte for menn som Andrew Tate og Peter Jordanson. 

Slik ser jeg det, som uttalt feminist. Hva tenker du om hva jeg skisserer her? 

Skrevet (endret)

Man har mange typer feminister. Her et utvalg jeg kommer på i farten:

- De som er for likestilling for kvinner på generelt grunnlag, slik feminisme er ment til å være.
- De som misbruker feminisme for oppmerksomhet og egen vinning uten at det har noe med feminisme å gjøre.
- De som bruker/misbruker feminisme for å leve vulgært og løssluppen uten at det har noe med feminisme å gjøre.
- De ekstrem-feministene som ønsker å kappe penis av menn for å henge den på seg selv.
- De som har det godt og er tilfreds, og da gir seg blanke i feminisme egentlig, men kaller seg feminister bare for å føle tilhørighet basert på flokkmentalitet og kulturelle normer. 

OSV.

Feminismebegrepet er så utvasket, utnyttet og misbrukt at det er ikke lett å skjønne hva noen som betegner seg som feminist faktisk mener og står for. Og det er ganske vanlig at ulike feminister mener helt ulike ting. Derfor har mange tatt avstand til kulturbegrepet feminisme i seg selv, og erstattet det med det ordinære ordet "likestilling" heller. 

Endret av Bombasi
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som har definisjonsrett på hva feminisme er, og det er masse ulike definisjoner på hva det faktisk er.

Det er og et enormt sosialt press for å si at man er feminist, om du ikke gjør det så blir du kansellert (som det heter).

Jeg er for likestilling, og anser meg da ikke som feminist. Selverklærte feminister som er for likestilling kan heller kalle seg noe annet som er kjønnsnøytralt. Så kan de og markere tydelig avstand fra ekstremfeminister som Kari Jaqueson og co.

Anonymkode: 7ea4c...11f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som har definisjonsrett på hva feminisme er, og det er masse ulike definisjoner på hva det faktisk er.

Det er og et enormt sosialt press for å si at man er feminist, om du ikke gjør det så blir du kansellert (som det heter).

Jeg er for likestilling, og anser meg da ikke som feminist. Selverklærte feminister som er for likestilling kan heller kalle seg noe annet som er kjønnsnøytralt. Så kan de og markere tydelig avstand fra ekstremfeminister som Kari Jaqueson og co.

Anonymkode: 7ea4c...11f

I dag er det da virkelig mer rent og prektig å være upolitisk korrekt enn å være det. Så det eksisterer mer press på å ta avstand fra feminisme enn å være det. En må jaggu tåle å få mye kommentarer slengt etter seg om en sier en er feminist. 

Anonymkode: eacf9...bea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (15 minutter siden):

Man har mange typer feminister. Her et utvalg jeg kommer på i farten:

- De som er for likestilling for kvinner på generelt grunnlag, slik feminisme er ment til å være.
- De som misbruker feminisme for oppmerksomhet og egen vinning uten at det har noe med feminisme å gjøre.
- De som bruker/misbruker feminisme for å leve vulgært og løssluppen uten at det har noe med feminisme å gjøre.
- De ekstrem-feministene som ønsker å kappe penis av menn for å henge den på seg selv.
- De som har det godt og er tilfreds, og da gir seg blanke i feminisme egentlig, men kaller seg feminister bare for å føle tilhørighet basert på flokkmentalitet og kulturelle normer. 

OSV.

Feminismebegrepet er så utvasket, utnyttet og misbrukt at det er ikke lett å skjønne hva noen som betegner seg som feminist faktisk mener og står for. Og det er ganske vanlig at ulike feminister mener helt ulike ting. Derfor har mange tatt avstand til kulturbegrepet feminisme i seg selv, og erstattet det med det ordinære ordet "likestilling" heller. 

Vel. Det er jo ikke særlig feministisk å dømme andre kvinners liv feks? Å leve løssluppent er jo opp til enhver. Ellers enig i at ens eget type seksualliv ikke nødvendigvis sier noe om feminisme. For meg handler feminisme, slik jeg en gang forstod det, om likestilling, og frigjøring. I senere tid har det for meg også handlet om mer kjønnsspesifikke utfordringer, for både kvinner og menn, i mer likestilte samfunn som våre, samt å få bukt med kjønnskampen, som er forferdelig giftig og som forsurer menn og kvinners forhold til hverandre (kanskje mest i hodet, men likevel - representasjonene av «den andre» er forferdelig å se på.) I andre land er jeg mest opp tatt av sosial kontroll i feks religiøse regimer. 

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I dag er det da virkelig mer rent og prektig å være upolitisk korrekt enn å være det. Så det eksisterer mer press på å ta avstand fra feminisme enn å være det. En må jaggu tåle å få mye kommentarer slengt etter seg om en sier en er feminist. 

Anonymkode: eacf9...bea

Der jeg kommer fra er det teit å være feminist, teit å være woke, teit med metoo, teit alt sammen. Likevel sier de: er det ikke lov nå?? Og: ytringsfriheten er truet! De er ikke akkurat ensomme ulver i et land av politisk korrekte, de som sier dette.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 14.20):

Har ofte hørt ordet feminisme og har en veldig nær venninne som kaller seg "hardbarket feminist", hennes ord. Vi hadde en diskusjon i helgen hvor jeg mente at kvinner selv fikk bestemme om de ville strippe eller ikke og at jeg ikke bryr meg. Jeg sa også at jeg synes kvinner i Norge har det veldig bra i forhold til andre land og at likestillingen har kommet veldig langt. Da ble jeg hudflettet og fikk høre at jeg fremmer seksuelle kjøp og at jeg ikke støtter andre kvinner til å få det bedre i landet. 😗Ble litt satt ut av dette. Men hun blir helt fortvilet om mannen ikke gir henne valentines gave eller feirer hvert årsdag med henne med mye dill og dall, men hun klikker om han vil hjelpe henne å bære tunge poser for det klarer hun som kvinne selv. Jeg skjønner ingenting jeg. 

Anonymkode: b7416...5dc

I utgangspunktet er en feminist en som ønsker samme rettigheter, likestilling og frigjøring for kvinner, noe jeg jeg seriøst håper alle kvinner ønsker. Men feminisme er også en bevegelse som innebefatter mye rart, det har blitt et litt ullent begrep.

AnonymBruker
Skrevet
Mordina skrev (1 time siden):

Det kan godt hende, men heldigvis ikke alle etter min erfaring. Mange feminister er f.eks opptatt av menns psykiske helse, gutters særlige utfordringer i småskolen og menn som blir utsatt for seksuelle overgrep. Blant annet. 

Jeg synes jeg ofte leser kronikker av kvinnelige fagfolk om menns særlige utfordringer. Noen av de er uttalte feminister også. 

Jeg vet at flere kommuner i Norge ønsker menn velkommen i 8.marskomiteene. De møter også. Det vet jeg, for jeg har deltatt sammen med dem. 

Men mer kan gjøres for menn. Jeg tror at grunnen til at det er så lite trøkk på de sakene er lav bevissthet om hvilken rolle disse mennene har, hvor de er i hierarkiet i patriarket. 

Jeg ser det slik: på toppen har vi de ganske velstående menn med mye makt (og noen kvinner). 

Under de den store gruppen vi kaller kvinner. En hvit norsk kvinne som ikke har født ligger tett oppunder de privilegier menn med makt har. 

Kvinner som har født, kvinner som har typiske kvinnesykdommer, kvinnelige minoriteter, fattige kvinner, blant flere utsatte grupper har færre privilegier enn den typiske hvite kvinnen uten barn. 

Under her finner vi menn fra arbeiderklassen. Og du vet jo som meg utmerket godt at disse er usynliggjort og også får mye av skylden for de privilegier maktmenn har. 

Og det er her det roter seg til. Hvite kvinner uten barn må sparke oppover og ikke nedover. 

Og på bunn har vi filleproletariatet sine menn. Menn utsatt for omsorgssvikt, menn i fengsler, men med dårlig psykisk helse, fattige menn, og så videre. De får selskap av de mest sårbare kvinnene. 

Jeg mener at bevisstheten er alt for lav rundt dette og at kvinner og menn ender i en kjønnskamp fordi privilegierte kvinner tenker "all men", og ikke ser at det rett og slett er langt fra sannheten. 

Så ender vi med at privilegierte hvite kvinner ikke kommer seg ut av offerrollen og noen utsatte menn blir et lett bytte for menn som Andrew Tate og Peter Jordanson. 

Slik ser jeg det, som uttalt feminist. Hva tenker du om hva jeg skisserer her? 

Det du skriver her er komplett absurd, og du mener du er uttalt feminist, jeg synes å huske en tråd hvor du mente kvinner som ikke ville ta abort når mannen ville det var ikke snille eller whatever

Anonymkode: 9b74b...781

Gjest Mordina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det du skriver her er komplett absurd, og du mener du er uttalt feminist, jeg synes å huske en tråd hvor du mente kvinner som ikke ville ta abort når mannen ville det var ikke snille eller whatever

Nei. Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at kvinner som går aktivt inn for å bli gravid med enkle og naive menn som ikke vil ha barn ikke er noe vi bør hylle. Å lage farløse barn er ikke noe det står respekt av. 

Hvorfor er det jeg skriver absurd? 

Edit: jeg synes ikke noe om at brukere som har sterke meninger om meg og mine meninger skjuler seg bak ab. Litt stalking over det der du gjør der. 

Endret av Mordina
AnonymBruker
Skrevet
Mordina skrev (3 minutter siden):

Nei. Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at kvinner som går aktivt inn for å bli gravid med enkle og naive menn som ikke vil ha barn ikke er noe vi bør hylle. Å lage farløse barn er ikke noe det står respekt av. 

Hvorfor er det jeg skriver absurd? 

Edit: jeg synes ikke noe om at brukere som har sterke meninger om meg og mine meninger skjuler seg bak ab. Litt stalking over det der du gjør der. 

Interseksjonal feminisme er absurd. Man får et slags offerhierarki, de er må plotte inn hvor mange offer-faktorer som hver enkelt har flr man ser hvor mye vekt man skal legge på hva man sier. Hvite menn tar minst de skulle sagt, hvite kvinner litt mer, svarte kvinner noe mer igjen. Men hva om den hvite kvinnen er lesbisk, er hun da over den svarte kvinnen? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Mordina
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Interseksjonal feminisme er absurd. Man får et slags offerhierarki, de er må plotte inn hvor mange offer-faktorer som hver enkelt har flr man ser hvor mye vekt man skal legge på hva man sier. Hvite menn tar minst de skulle sagt, hvite kvinner litt mer, svarte kvinner noe mer igjen. Men hva om den hvite kvinnen er lesbisk, er hun da over den svarte kvinnen? 

Det er nå en gang det jeg mener. Om du vil opplyse meg og lære meg om ditt syn må du bare ta deg bryet med - jeg skal lese det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...