AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Jeg har fra jeg var ca 12 år av reagert med kraftige allergisymptomer på pollen, dyrehår (spesielt katt), gress, støv og burot. Jeg har gått på allergimedisiner like lenge (øyedråper og piller året rundt). I år var jeg hos spesialist for å vurderes for allergivaksinasjon. Men legen fant ikke tegn til allergi verken på prikktest eller blodprøve. Hva i all verden er årsaken til symptomene da? Hvis jeg ikke bruker medisiner, nyser jeg hele tiden, hovner opp rundt øynene, blir veldig rød i øynene og har generelt mye ubehag. Noen som vet? Anonymkode: 25d72...c69
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Allergi. Man får ikke alltid påvist. Får alltid ugyldige prøver og har tatt endel. Anonymkode: 94cd6...5a8 8
pia mater Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Tror det er ganske vanlig, er samme hos meg. Går på allergimedisin året rundt og reagerer periodevis kraftig på pollen, spesielt gress. Ellers vet jeg ikke hva jeg reagerer på. Ingen påvisbar allergi på blodprøve eller prikketest. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 Hvor lenge var du uten medisiner før testene? De skal taes når du har vært medisinfri. Jeg er i noe samme situasjon som deg. Jeg reagerer på pollen på vår og sommer, og må ta aerius. Tok allergitest da jeg var liten som slo ut på bjørk, støv og hund. Den jeg tok i år slo ikke ut på noe, men basert på symptomene konkluderte fastlegen at jeg fortsatt er allergisk og skal ta allergimedisin på sommerhalvåret. Anonymkode: 5baf3...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor lenge var du uten medisiner før testene? De skal taes når du har vært medisinfri. Jeg er i noe samme situasjon som deg. Jeg reagerer på pollen på vår og sommer, og må ta aerius. Tok allergitest da jeg var liten som slo ut på bjørk, støv og hund. Den jeg tok i år slo ikke ut på noe, men basert på symptomene konkluderte fastlegen at jeg fortsatt er allergisk og skal ta allergimedisin på sommerhalvåret. Anonymkode: 5baf3...ff8 Da er vi to Jeg har såpass kraftig allergi, og legetimen var om våren, så jeg droppet å være medisinfri en periode før undersøkelsen. Hadde jeg vært det, ville det blitt heftig i noen uker etterpå. Legen sa at blodprøveresultatet ikke blir påvirket av at man bruker allergimedisiner? Anonymkode: 25d72...c69
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Det er allergi, men det kan være at du har histamin intoleranse som gjør at du får allergiske reaksjoner. Altså det er histamin intoleransen som man må se på, og her vil kosthold spille inn. Det er individuelt hva folk trigges av, men for min del kuttet jeg ut prosessert mat, melkeprodukter, hvete, sukker, gjær, og ble helt kvitt allergiene. Jeg var hardt rammet. Citronsyre i mat og tilskudd er noe flere sier hjelper å kutte ut. Man må prøve seg frem Anonymkode: f85cd...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Samme her. Jeg har alltid hatt tydelig tegn på allergi mot hund og katt hele livet.... men fått negativ på blodprøver. Veldig frustrerende. Anonymkode: 68837...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er allergi, men det kan være at du har histamin intoleranse som gjør at du får allergiske reaksjoner. Altså det er histamin intoleransen som man må se på, og her vil kosthold spille inn. Det er individuelt hva folk trigges av, men for min del kuttet jeg ut prosessert mat, melkeprodukter, hvete, sukker, gjær, og ble helt kvitt allergiene. Jeg var hardt rammet. Citronsyre i mat og tilskudd er noe flere sier hjelper å kutte ut. Man må prøve seg frem Anonymkode: f85cd...ab4 Det har jeg aldri hørt om. Takk for tips. Jeg får konsultere dr Google litt Anonymkode: 25d72...c69
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er allergi, men det kan være at du har histamin intoleranse som gjør at du får allergiske reaksjoner. Altså det er histamin intoleransen som man må se på, og her vil kosthold spille inn. Det er individuelt hva folk trigges av, men for min del kuttet jeg ut prosessert mat, melkeprodukter, hvete, sukker, gjær, og ble helt kvitt allergiene. Jeg var hardt rammet. Citronsyre i mat og tilskudd er noe flere sier hjelper å kutte ut. Man må prøve seg frem Anonymkode: f85cd...ab4 Men kan det være histaminintoleranse når jeg merker tydelig reaksjon f eks ved besøk hos noen som har mange dyr, når pollensesongen starter etc - altså at jeg reagerer på typiske allergener, og ikke mat? Anonymkode: 25d72...c69
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Allergitester tester bare for et utvalg av allergener, altså du kan reagere allergisk på et annet protein enn det som er i testen. Det gjelder både blodprøve og prikktest. Støvallergi eller rett og slett bare en irritativ reaksjon kan også gi symptomer, og disse kan også lindres av allergimedisiner. Anonymkode: 12617...452
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Allergitester tester bare for et utvalg av allergener, altså du kan reagere allergisk på et annet protein enn det som er i testen. Det gjelder både blodprøve og prikktest. Støvallergi eller rett og slett bare en irritativ reaksjon kan også gi symptomer, og disse kan også lindres av allergimedisiner. Anonymkode: 12617...452 Det visste jeg ikke. Takk! Anonymkode: 25d72...c69
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men kan det være histaminintoleranse når jeg merker tydelig reaksjon f eks ved besøk hos noen som har mange dyr, når pollensesongen starter etc - altså at jeg reagerer på typiske allergener, og ikke mat? Anonymkode: 25d72...c69 Ja. Jeg hadde det på samme måte, ble plutselig allergisk mot pelsdyr, og hadde sterk pollenallergi. Astma lignende symptomer, men ingen astma. Jeg hadde aldri noen direkte reaksjoner på mat, dvs jeg fikk ingen akutte symptomer så vidt jeg kan huske. Jeg gjorde ganske inngripende endringer i kosthold pga andre ting, og vips var pollenallergi og allergi for dyr borte i samme slengen. Det er nok litt individuelt hva som er triggeren til folk, man må prøve seg litt frem. En god start er å eliminere prosessert mat og sukker. Jeg anbefaler også lymfebehandlinger hvis du har mulighet, det hjelper kroppen skille ut avfallsstoffer bedre (som gjør at kroppen tåler mer). Anonymkode: f85cd...ab4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå