AnonymAvy Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Mitt 16 måneders gammel barn har nettopp startet barnehage og alt går kjempe fint, unntatt ved måltider. Jeg er fortsatt med hun når hun skal spise akkurat for den grunnen, med en gang vi prøver å sette henne ned ( vi bruker stol med bøyle og sele) da skriker hun histerisk. Det er virkelig umulig å trøste henne eller å roe henne ned, hun vil virkelig ikke sitte. Jeg skjønner at dette kan ta tid og jeg skjønner at alt er nytt og at hun må bli vant til denne nye hverdag, har dere noe tips? Vi prøvde med alt mulig mat, tenkte hun liker ikke maten. Det var ikke det heller. Hjemme er det helt greit, vi har jo tripp trapp med bøyle og sele. Aldri gråtet. Hun gråter ikke engang når jeg eller pappa leverer, den eneste problemet er ved måltider derfor vil barnehage så lenge vi har mulighet å være der mens hun spiser slik at hun blir trygg på det.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Kan faktisk hende det er bedre at dere ikke er der. Anonymkode: 0bc9f...6eb 13 2
Gjest Albbas Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Dette burde jo egentlig barnehagen gi råd om? Jeg ville nok bare tatt henne på fanget hvis poenget er å trygge henne. Og så heller ikke delta på måltidene når dere er ferdig med tilvenning, dere kan jo ikke holde på sånn for alltid, så må barnehagen finne løsning. Jeg husker at ett av mine barn rett og slett ikke spiste særlig lunsj de første ukene, ingen krise det, det tar lang tid å bli kjent med alle rutinene. Stusser på at barnehagen ønsker at du er tilstede ved måltidene, dette løser seg nok enklere hvis du ikke er der... Og man bare gir barnet litt tid og ikke tenker at denne utfordringen må løses NÅ.
Gjest theTitanic Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 Barnehagens problem som de løser. Det er jo ikke sånn at barnet ditt aldri vil komme til å sitte ved bordet. Før eller siden så gjør det som alle de andre. Har aldri hørt om at foreldre må være tilstede ved måltider for at barnet skal kunne sitte ved bordet.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Test lavt bord med lave stoler så barnet ikke må settes fast. Hvis man lar barnet skrike så intenst ved bordet vil det utelukkende bli negative assosiasjoner. Til og med piknikk på gulvet på et teppe er bedre enn det der. Anonymkode: 19071...2fb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 Merkelig at barnehagen prøver å skyve dette over på dere. Dette er barnehagen sitt problem, og for mange barn vil det være verre at foreldrene er der, og "forstyrrer" barnehageansatte sin tryggingstilnæring. Anonymkode: c89e4...62f 4
Rotemor Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Merkelig at barnehagen prøver å skyve dette over på dere. Dette er barnehagen sitt problem, og for mange barn vil det være verre at foreldrene er der, og "forstyrrer" barnehageansatte sin tryggingstilnæring. Anonymkode: c89e4...62f Jeg er helt enig. Foreldre bør ikke være der når det er sånne utfordringer. Barn tilpasser seg mye enklere med «barnehageansatte sin trygghetstilnærning» som du så fint sier det. Dette blir litt som å velge at overlevering skal ta evig tid når barnet gråter. Så står foreldrene og henger og trøster i mange minutter. Sannheten er da at barnet gråter mye lenger.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 Jeg tenker at dette må barnehagen klare! De har vel hatt urolige barn før? Lite å gjøre med ett så lite barn. Mitt barn var også en del urolig når barnet skulle sitte ved bordet. Jeg informerte barnehagen om det, at barnet kunne være urolig ved måltidene. Men det var bare uro i kroppen, ikke gråting. Barnet spiste også. Barnehagen nevnte aldri noe, bortsett fra at de også observerte at barnet var urolig. Det ble bedre etter hvert 😁 Anonymkode: 7aadd...47a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 Lever og reis på jobb, dette fikser barnehagen i løpet av få dager. Når dere har gått er det mye lettere å trøste barnet og prøve ut andre løsninger. Anonymkode: 9c5d9...540
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå