Gå til innhold

Tidsbegrenset leiekontrakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si at "leieforholdet er tidsbegrenset til 2026, og løper fast i 3 år". Det er vel ikke at man MÅ bo der i 3 år? Eller kan man flytte ut etter 9 mnd?

Anonymkode: be404...7dc

AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke bo der, men man må betale leie hver mnd til 2026. Du kan altså bo hvor du vil, men du må fortsatt betale leie til 2026.

Anonymkode: f6338...fb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må ikke bo der, men man må betale leie hver mnd til 2026. Du kan altså bo hvor du vil, men du må fortsatt betale leie til 2026.

Så man kan ikke flytte ut etter 9 mnd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så man kan ikke flytte ut etter 9 mnd?

Hvis du mener flytte ut som å slutte å betale leie i den aktuelle boligen så er svaret nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du mener flytte ut som å slutte å betale leie i den aktuelle boligen så er svaret nei.

For en svindel, glad jeg så det i kontrakten. Høres ekstremt uvanlig ut da? Kan jeg spørre hun om hun kan endre dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Står det noe om oppsigelsestid i kontrakten? 

Anonymkode: 64020...25a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For en svindel, glad jeg så det i kontrakten. Høres ekstremt uvanlig ut da? Kan jeg spørre hun om hun kan endre dette? 

Det er ganske vanlig å ha kontrakter som varer i 3 år, med mindre utleier eller leietager vet at de kommer til å avslutte leieforholdet tidligere. For leietager betyr det at utleier ikke uten videre kan øke leien (mer enn konsumprisindeksen), så det er en trygghet. Det vanlige er å ha en kontrakt som varer i 3 år, men X antall måneder oppsigelse for begge parter. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig at leiekontrakter er tidsbestemte på en periode på 3 år, det betyr ikke at man må bo der i 3 år. Det bør stå noe om oppsigelsestid også i kontrakten. Spør utleier om du er usikker. 

• Liker 2
Skrevet

Står det noe om oppsigelsestid i kontrakten? 

Dette står :) 

leie.png

AnonymBruker
Skrevet
Svennis skrev (1 minutt siden):

leie.png

Står jo svart på hvitt at du kan si opp etter 9 mnd med 3 mnd oppsigelse, altså du må betale leie i minimum 1 år 

Anonymkode: bab86...fc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Svennis said:

leie.png

Den minste perioden du må betale leie er ett år, 9 måneder + 3 måneder oppsigelse. Du må ikke bo der, men du må betale husleie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er dette som er standard. Men veldig mange velger likevel å bare avtale kontrakt for 1 år hvis man selv bor i samme hus. Dette er lov etter husleieloven.

Alternativt så kan man ha en løpende kontrakt som kan sies opp av deg når som helst. Du får da normalt 1, 2 ,eller 3 måneders oppsigelse. For at huseier skal kunne si opp en løpende kontrakt må han ha saklig grunn.

Anonymkode: b5cdc...155

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den minste perioden du må betale leie er ett år, 9 måneder + 3 måneder oppsigelse. Du må ikke bo der, men du må betale husleie.

Tusen takk! Men hva vil 3 års perioden da si?

Skrevet

Står jo svart på hvitt at du kan si opp etter 9 mnd med 3 mnd oppsigelse, altså du må betale leie i minimum 1 år 

Anonymkode: bab86...fc7

Men hva betyr den tidsbestemte lekeontrakten frem til 2026?

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå du har lagt ut selve kontrakten, det betyr at du må betale leie 1 år.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Svennis said:

Det betyr at leieforholdet varer minst 1 år og maks 3 år. Dere kan fornye kontrakten etter 3 år dersom begge parter er fornøyde. Dersom leieforholdet tar slutt i mellomtiden må dette snakkes om, skriftlig. 

AnonymBruker
Skrevet
Svennis skrev (1 minutt siden):

3 årsperioden vil si at du må flytte ut da uten oppsigelse hvis du ikke inngår fornyet kontrakt med huseier. 

Skrevet

Dette er en tidsbestemt avtale som kan sies opp, og så finnes det tidsbestemte som ikke kan sies opp

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Svennis said:

Men hva betyr den tidsbestemte lekeontrakten frem til 2026?

At da løper leieforholdet ut automatisk. Uten at oppsigelse er nødvendig verken fra deg eller utleier.

Med mindre du og utleier blir enige om å forlenge med en ny kontrakt innen den tid. Noen utleiere foretrekker kanskje utskiftning fordi de er bekymret for at folk skal "gro fast" og da tro de har ekstra rettigheter eller en slags hevd på en eiendom de ikke eier. Jeg tror ikke det er lov med så mye som tre års bindingstid til private. Men det stod jo på bildet at den kan sies opp etter ni måneder, med tre måneders varsel blir det ett års bindingstid. Altså er leieforholdet 1-3 år.

Anonymkode: aefaf...a6c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser nå du har lagt ut selve kontrakten, det betyr at du må betale leie 1 år.

Er det ikke 9 mnd? Om jeg sier ifra skriftlig at jeg vil flytte ut i Mai, så slipper jeg vel og betale leie for de siste tre mnd?

Endret av Svennis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...