AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #81 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hadde sykemeldt meg jeg og, vært rimelig knust etter en slik beskjed på rappen.. har MYE yrkesstolthet. Anonymkode: 0a61e...343 Nei, da har du ikke mye yrkesstolthet. jeg spør ALLTID referanser om personen jobbet ut oppsigelsesperioden, og hadde aldri ansatt en som var sykmeldt da. Så mange utnytter dette. Nei, livets nedturer er ikke grunnlag for sykemelding til enhver tid! Å være litt trist betyr ikke 3 mnd sykemelding!! Å få motgang er ikke 3 mnd sykemedling!! Men nå er det jo enda mer forståelig hva slags arbeidstaker dette mennesket var, og hvorfor bedriften ikke ønsket å ha henne som ansatt lenger. Anonymkode: 13956...d49 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #82 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): står i overskriften Ansatt tok sykemelding når hun ble sagt opp Regner da med at det stemmer, at vedkommende er sagt opp. Anonymkode: 0561a...681 Ts tror hun er sagt opp, glemte bare at det er visse regler for oppsigelse. Anonymkode: e1cb5...134 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 8. august 2023 #83 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg skjønner godt at hun sykemeldte seg da hun ble sagt opp, ingen vits å fortsette der da. Ganske vanlig at folk tar ferie eller sykemelde seg den siste tiden etter at man har sagt opp også. Det kan virke som det ikke var helt denne personens type arbeid. Da er det ikke så lett å være motivert. La henne være. Anonymkode: 91afa...30d Er jo aldeles ikke grunn til å bli sykemeldt, men sånn er det blitt, alt som er litt ubehaglig da er det sykemelding 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #84 Del Skrevet 8. august 2023 Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden): Er jo aldeles ikke grunn til å bli sykemeldt, men sånn er det blitt, alt som er litt ubehaglig da er det sykemelding Arbeidsmoralen til nordmenn er sjokkerende Anonymkode: 13956...d49 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 8. august 2023 #85 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, da har du ikke mye yrkesstolthet. jeg spør ALLTID referanser om personen jobbet ut oppsigelsesperioden, og hadde aldri ansatt en som var sykmeldt da. Så mange utnytter dette. Nei, livets nedturer er ikke grunnlag for sykemelding til enhver tid! Å være litt trist betyr ikke 3 mnd sykemelding!! Å få motgang er ikke 3 mnd sykemedling!! Men nå er det jo enda mer forståelig hva slags arbeidstaker dette mennesket var, og hvorfor bedriften ikke ønsket å ha henne som ansatt lenger. Anonymkode: 13956...d49 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eller ta seg sammen og gjøre jobben sin?? Anonymkode: 0d541...cce Har dere vært gjennom en oppsigelsesprosess selv? Kjent på kroppen, på hodet og ikke minst på yrkesstoltheten hva det gjør med deg å få beskjed om at du ikke lenger er ønsket på arbeidsplassen? Det har jeg. Jeg hadde ikke vært på jobb på lenge på grunn av sykdom, jeg var forberedt på at det kom, innså at det var den beste løsningen for meg også - og det var likevel noe av det vanskeligste jeg har opplevd. I den lange prosessen jeg har vært gjennom med sykdom, tap av livskvalitet og funksjonsevne, akuttinnleggelser og opptrening, som til slutt endte med kronisk diagnose og ufør, var det å bli oppsagt, i en prosess som var formelt riktig, men styrt av en ganske ubrukelig leder, kanskje den aller tøffeste biten av det. Det går så mye på selvrespekt, egenverdi og følelsen av å ikke være vurdert som nyttig for fellesskapet du var en del av. Ikke kom her og snakk om yrkesstolhet, "være litt trist" eller å ta seg sammen, med mindre du faktisk har prøvd det selv. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #86 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsmoralen til nordmenn er sjokkerende Anonymkode: 13956...d49 I dette tilfellet er det jo noe riv ruskende galt med arbeidsgiver. Anonymkode: e1cb5...134 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #87 Del Skrevet 8. august 2023 takinova skrev (1 time siden): Tåler ikke folk en tilbakemelding fra leder uten å bli SM? "Hun ble observert på restaurant" osv. Sladrekjerringer. Vil tro at dette også gjennomsyret arbeidsforholdet. Anonymkode: 2605b...809 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #88 Del Skrevet 8. august 2023 Hvem er vi? Anonymkode: 67f74...b9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #89 Del Skrevet 8. august 2023 Daria skrev (16 minutter siden): Har dere vært gjennom en oppsigelsesprosess selv? Kjent på kroppen, på hodet og ikke minst på yrkesstoltheten hva det gjør med deg å få beskjed om at du ikke lenger er ønsket på arbeidsplassen? Det har jeg. Jeg hadde ikke vært på jobb på lenge på grunn av sykdom, jeg var forberedt på at det kom, innså at det var den beste løsningen for meg også - og det var likevel noe av det vanskeligste jeg har opplevd. I den lange prosessen jeg har vært gjennom med sykdom, tap av livskvalitet og funksjonsevne, akuttinnleggelser og opptrening, som til slutt endte med kronisk diagnose og ufør, var det å bli oppsagt, i en prosess som var formelt riktig, men styrt av en ganske ubrukelig leder, kanskje den aller tøffeste biten av det. Det går så mye på selvrespekt, egenverdi og følelsen av å ikke være vurdert som nyttig for fellesskapet du var en del av. Ikke kom her og snakk om yrkesstolhet, "være litt trist" eller å ta seg sammen, med mindre du faktisk har prøvd det selv. Ok, da gjaldt det deg, og tydeligvis masse underliggende psykiske ting. Men normale ansatte skal ikke sykemelde seg ved oppsigelse, det må vel du også forstå? Alle uføre er så veldig på at alle skal sykemelde seg for alt, men dere trenger jo faktisk at noen jobber for at dere skal få pengene deres. Bedrifter går ikke rundt om alle skal sykemelde seg for den minste motstand, vi kan ikke opprettholde velferdssamfunnet på denne måten. Dere som faktisk er syke bør jo ønske at friske (og litt triste) faktisk møter opp på jobb. Og ja, jeg ble oppsagt en gang grunnet nedlegging av bedriften, var ikke sykemledt en eneste dag, ønsket å slutte med flagget til topps. Mye enklere å få fremtidige gode stillinger da. Men så var ikke jeg dårlig i jobben min, da. Virker som det er grunn nok til å sykemelde seg og senere bli ufør. Anonymkode: 13956...d49 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #90 Del Skrevet 8. august 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Psykisk knekk. Bli oppsagt er nok ikke lett psykisk for de fleste. Anonymkode: 63592...12f 37 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde vært ærlig, sagt at jeg ble helt knust og ikke klarer å fungere i jobben i perioden jeg venter på at oppsigelsestiden skal være ferdig. Anonymkode: 0561a...681 Men det er ikke sykemeldingsgrunn. Quote Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende gir ikke alene rett til sykepenger. Dette innebærer at sykdom i familien, sorgreaksjoner, konflikter på arbeidsplassen, økonomiske problemer, permittering, konkurs, konflikter i ekteskapet, skilsmisse, aldring og normal alderssvekkelse ikke gir rett til sykepenger. Problemet er at hvis man overtaler legen til en sykemelding så er det en selv som setter skjegget fast i postkassa hvis arbeidsgiver bestrider sykemelding (og det bør de!). Har du mottatt sykepenger i X måneder på feil grunnlag må du tilbakebetale alt... Man må derfor være forsiktig med å sykemelde seg for alt mulig rart, at legen gir deg en sykemelding er IKKE en garanti for at du og legen vinner frem hvis sykemeldingen bestrides! Folk har havnet i økonomisk uføre på grunn av dette før, for langt tyngre sosiale årsaker enn en oppsigelse... Anonymkode: d273a...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #91 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er ikke sykemeldingsgrunn. 👎 Problemet er at hvis man overtaler legen til en sykemelding så er det en selv som setter skjegget fast i postkassa hvis arbeidsgiver bestrider sykemelding (og det bør de!). Har du mottatt sykepenger i X måneder på feil grunnlag må du tilbakebetale alt... Man må derfor være forsiktig med å sykemelde seg for alt mulig rart, at legen gir deg en sykemelding er IKKE en garanti for at du og legen vinner frem hvis sykemeldingen bestrides! Folk har havnet i økonomisk uføre på grunn av dette før, for langt tyngre sosiale årsaker enn en oppsigelse... 🔺 Anonymkode: d273a...390 🔺🏃♂️👎 🔺 Anonymkode: 0a61e...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #92 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): står i overskriften Ansatt tok sykemelding når hun ble sagt opp Regner da med at det stemmer, at vedkommende er sagt opp. Anonymkode: 0561a...681 Du må lese mer enn overskriften. Det står noe annet i hovedinnlegget. Anonymkode: ccfa8...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #93 Del Skrevet 8. august 2023 takinova skrev (2 timer siden): Kontakte NAV og gi beskjed om at vedkommende ikke gjør det hen er pliktig til å gjøre når hen er sykmeldt. Hun* Anonymkode: 99415...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #94 Del Skrevet 8. august 2023 Og her er lenke: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykdomsvilkar-og-funksjons-og-arbeidsevne/sykdomsvilkar-vurdere-om-folketrygdens-sykdomsvilkar-er-oppfylt Og denne er også viktig Quote Høyesterett understreker videre at det er den ansatte selv som må dokumentere at retten til sykepenger er tilstede. https://tannhjulet.no/blog/2020/01/15/hoyesterett-sykmelding-betyr-ikke-at-du-er-syk/ Folk må seriøst passe seg for å springe til legen bare fordi det er kjipt på jobben. Anonymkode: d273a...390 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #95 Del Skrevet 8. august 2023 Når stsrtet oppsigelsen og når stsrtet sykemeldingen? Den kan kanskje bestrides. Anonymkode: 580de...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #96 Del Skrevet 8. august 2023 Hva hvis hun har slitt jevnlig over tid og likevel prøvd sitt ytterste. Så får hun sparken og forstår at det hjalp ikke uansett hva hun gjorde. Det siste lille knakk psyken hennes og nå gikk hun endelig til legen. Hva tror du? Anonymkode: 29677...8ea 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 8. august 2023 #97 Del Skrevet 8. august 2023 Alle ledere/bedrifter kan bestride en sykemelding hvis man mener den ikke er riktig. Hvordan det gjøres er jeg usikker på, men jeg ville tatt kontakt med NAV. Jeg regner med at de heller ikke er så hypp på å betale ut sykepenger (etter arbeidsgiverperiode) til noen som reelt sett ikke er (nok) syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #98 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Eller ta seg sammen og gjøre jobben sin?? Anonymkode: 0d541...cce Kan bare snakke for min del. Legen min har villet sykmelde meg lenge, så jeg kunne tatt en lang time-out. Helsen/kroppen trenger det. Men jeg presser meg til det ytterste, vil jo helst jobbe, og ikke være sykmeldt. Men hadde jeg fått en oppsigelse, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde orket eller klart å presse meg på jobb, som jeg har gjort i veldig lang periode, og fortsatt gjør. Helgene går stort sett i å hvile og sove mest mulig, så jeg orker jobben igjen mandag. Anonymkode: 0561a...681 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #99 Del Skrevet 8. august 2023 Husker jeg sleit med arbeidsgiver og arbeidsmiljø en gang. Eneste jeg klarte fint var arbeidsoppgavene mime og kundene, der var jeg super. Ble ganske syk rett før jul, den julen skulle jeg jobbe til og med julaften, samt romjulen og nyttårsaften. Det var helt ok, jeg kranglet ikke på det. Men ble syk, sa til legen at jeg ikke kan sykemelde meg for da får jeg det verre på jobb. Legen min skrev sykemelding likevel og arbeidsgiver bestridet denne. Lite visste sjefen min at min fastlege var også kommuneoverlege, så hun møtte full motstand. I tillegg hadde jeg delt noe med legen min som var rimelig grovt brudd på arbeidsmiljøloven. Så legen meldte til arbeidstilsynet. Da jeg var tilbake og frisk så ble det fort med nedbemanning, jeg var rett ut og en måned senere søkte de 6 tilkallingsvikarer. Anonymkode: 29677...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #100 Del Skrevet 8. august 2023 Folk snakker om oppsigelse som om det skjer titt og ofte. Oppsigelse som ikke skyldes av bedriften blir lagt ned eller liknende er faktisk ikke veldig vanlig. Å bli sagt opp fordi man ikke mestrer jobben er selvsagt en stor belastning for den det gjelder. Det synes jeg man kan anerkjenne. Å snakke om jobbmoral som om det handlet om vanlig oppsigelsestid blir noe annet. Anonymkode: 899d7...60b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå