Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 8 måneder som får en meltdown hver gang hun skjønner at det er leggetid. Hun er sur og grinete og helt åpenbart stuptrøtt, men hun vil bare ikke sove. Går vi ut av soverommet blir hun blid med en gang, men fortsatt stuptrøtt og grinete. Men når hun først sovner, så sover hun stort sett natten igjennom og hvis hun våkner, så ønsker hun selv å sovne igjen så fort som mulig. Slik har hun alltid vært og er også et utpreget b-menneske. 

Føler vi har forsøkt alt: legge tidligere, legge senere, faste rutiner, droppe rutiner, mer mat, mindre mat rett før leggetid, tidligere kveldsmat, mer stimuli, mindre stimuli, byssing, bæresele, fokus på selvstendig innsvoving, søvnassoiasjoner og sikkert mye mer jeg ikke kommer på nå. Vi leser bok på sengen med god effekt, men det er ikke nok. Hun er flaskebarn, så amming i søvn er desverre ikke et alternativ og flasken kan ikke måle seg med puppen. 

På dagtid trenger hun mye støtte for å finne søvnen, og det er absolutt protester, men ikke i like stor grad. Det funker på et vis. Hun sover mellom 2-3 dupper, men som regel kun 40 min per dupp. Det er helt unntaksvis at jeg klarer å hjelpe henne til å koble søvnsyklusene på dagtid. Jeg har ikke klart å få henne til å sove og spise til faste tider. 

Hun sover ca. 12 timer i døgnet. Dette er for lite for henne. Tror det som hadde passet henne best er å sove mer på dagen og ha sen leggetid, type 21 eller noe. Men mer dagsoving får vi altså ikke til. 

Hvordan kan vi få legging for kvelden til å gå enklere? Hva gjør vi feil? 

Anonymkode: 45ca6...eac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men det kan hende at dere ikke gjør noe feil men at det bare er vanskelig en periode 😬 Jeg vet, det er superfrustrerende! og man håper at det finnes et triks man ikke har prøvd enda, som løser saken. Det kan for all del hende altså, men hos oss var det bare dritt en periode og jeg tror at jeg hadde hatt mer roen om jeg tenkte at "dette går snart over" i stedet for å jakte på løsningen. Mener det var i den tiden 8-11mnd eller deromkring at ting var ordentlig styrete. Det var jo også en periode med mye utvikling og mye som skjedde med krabbing, reise seg, gå langs møblene etc.

Kanskje noen andre her har noen ideer, men ha det i bakhodet at det kanskje er mye grubling og utprøving for lite gevinst.

Anonymkode: 555eb...2f8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mye som skjer i denne alderen. Og godt mulig at babyen skulle vært fast nede på 2 dupper og ikke 3.

Men jeg ville prøvd å bare "go with the flow". Drit i faste tider på søvn og mat. Ha et halvt øye på klokka så du lettere klarer å forutse hva behovet er (3 timer siden siste måltid? Da skyldes kanskje denne uroa sult. Lenge siden sist dupp? Kanskje trøtt da?), men ellers følger du bare barnet. Prøv å legg til rette for søvn feks ved å trille en tur rundt duppetid, men om barnet ikke sovner - da er hen ikke trøtt nok. Men det kan jo være en hyggelig stund på tur og hvile lett i vogna allikevel. 

Så gjør du likedan på kvelden. Drit i rutiner. Hvis ungen bare er kråkebolle i senga, gi det maks 15 min. Ta hen med på stua og la hen leke rolig selv uten for mye oppmerksomhet eller noen herjing. Prøv igjen etter en halvtime eller når hen begynner å gjespe og gni seg i øynene.

Det er ingen av dere som er tjent med langdryg, shitty leggetid hvor barnet gråter og dere blir sure og frustrerte.

Rutiner er ikke så viktig - de kommer naturlig av seg selv etter hvert som barnet vokser. Når de er babyer endrer de jo behov hele tiden, man må bare henge på. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts her. Tusen takk for svar 🙂 Her har det skjedd mye de siste dagene, så tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering: 

Vi er for tiden i et annet land der det er normalt at også de aller minste er ute på restaurant til klokken 22. Så jeg ble litt inspirert og  gjeninnførte den tredje duppen slik at vi også kunne spise ute til sent på kveld. Den siste duppen er nå ca. kl. 18. Normalt ville tre dupper betydd at vi rushet gjennom hele dagen for å rekke leggetid i skapelig tid , mens to dupper betydde for lange våkenvinduer og overtrøtt unge.

Men nå sikter vi altså på leggetid klokken 22. Og vet dere hva? I løpet av ca. to døgn var alt løst og nå har hun lagt seg for kvelden helt uten protester i flere dager på rad. Hun våkner til samme tid om morgenen som før, men tar igjen den tapte nattesøvnen i løpet av dagen. Selv om hun ikke sover flere timer i løpet av døgnet, så er hun vesentlig mer fornøyd når hun er våken og virker ikke konstant overtrøtt. Dagsøvnen er også enklere og mer forutsigbar. 

Anonymkode: 45ca6...eac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...