Gå til innhold

Til dere som kjører "avslappet prøving"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forteller dere når eggløsningen er til partner? 

Vi har i noen mnd nå sagt at vi er "uoffisielt prøvere" og med en prøver men prøver ikke holdning til det. - Hadde vært fint med en spire men det ikke skje akkurat nå. 

Mannen er avslappet, er litt mer gira på sex når han vet det er rundt 14 dager siden syklusstart, og er litt ferdig når hans egne beregninger for denne mystiske eggløsningen mest sannsynlig har skjedd. Jeg har litt lyst til å begynne med eggløsningstester neste syklus, men redd jeg blir oppslukt i det og lei meg om sex ikke står på agendaen den dagen jeg får positiv. Så lurer egentlig på om dere gjør partneren bevisst på når dette er? Er også litt redd for å legge stress på sexlivet om jeg skulle begynt å teste og.

Anonymkode: b521a...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenger vel ikke legge stress på sexlivet? Jeg følte meg mer sexy når vi prøvde og "tiden var inne", så da spilte jeg bare på trådene jeg visste at mannen likte. Vi hadde kjempemasse god, morsom og spennende sex i den perioden😄

Anonymkode: 4cfe1...b27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er prøver så fort man har ubeskyttet samleie, uansett om man tester etter EL eller ikke. Personlig ble jeg helt gal av å teste etter EL, så jeg sluttet etter 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 3 barn, det ene tok nesten 3 år med prøving å lage.

Jeg prøvde EL-tester én periode, men det var så mye ekstrajobb at jeg droppet det. Sa heller ikke til mannen min "i dag har jeg eggløsning" men tok litt ekstra initiativ til sex og sa ifra (på en sexy måte, håper jeg) at i dag måtte han komme inni meg.

Anonymkode: 1cbe4...733

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker man ikke prevensjon er man prøvere. Sperm kan leve i 4-5 dager mens det venter på egget, så med et normalt sexliv vil man jo treffe greit de fleste syklusene uansett. Testing og slik er jo da gjerne bortkastet. 

Anonymkode: af36d...32d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke anbefalt å ha sex 2-3 ganger i uka når man prøver? Test det noen måneder først før du begynner med testing?

Anonymkode: d9f86...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som flere har nevnt, man er jo prøver så lenge man har sex og ikke bruker prevensjon.

Vi falt i den kategorien og kan nok klassifiseres som 'avslappede prøvere' da vi ikke arrangerte for noe som helst.

Dette endte dessverre med å bli et lite konfliktområde for oss. Det var mannen min som sa han ønsket at jeg sluttet på prevensjon, men at vi "tok det som det kommer". Han er noen år eldre enn meg og har flere venner som er skilt, hvorav noen slet med å få barn og benyttet seg av IVF etc. Fra hans ståsted er alt slikt døden for sexlivet - og dermed ekteskapet. 

Jeg følte at jeg ikke engang kunne ytre ordet "eggløsning" uten at det ble press og negativitet, for alt skulle være spontant, romantisk og naturlig sexy. Men vi bodde ikke sammen på dette tidspunktet, og var i ferd med å selge hver vår bolig. Det gjorde at sjansene ble ytterligere minimert, da det bare var flaks om han/jeg overnattet mens jeg hadde eggløsning. Jeg har også en noe uregelmessig syklus. Jeg kunne iblant kikke på kalenderen og planlegge litt selv, men hvis det ikke gikk opp ble jeg frustrert, uten at jeg kunne si hvorfor. Dessuten var det jo jeg som måned etter måned fikk menstruasjon som jeg håpet jeg ikke ville få. Jeg følte meg alene om det hele.

Etter omkring 7 måneder uten prevensjon og uten resultat, sa jeg at nok er nok, og kjøpte et lass med EL-tester. Jeg testet hver dag til den ga utslag, vi hadde sex den dagen, og jeg ble gravid den måneden.

Nå vet jeg at 7 måneder ikke er det verste, men det oppleves ekstremt lenge når man står i det. I tillegg var det en viss bitterhet i det, vi prøver, men vi prøver ikke ordentlig. Når man først slutter på prevensjon er man jo gjerne faktisk helt klar. Og plutselig er månedene gått. 

Anonymkode: 11977...10c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være en avslappet prøver er ikke å teste etter eggløsning og så ha sex så fort testen er positiv.

Vi hadde bare sex når vi ville, testet ikke etter eggløsning, ei heller graviditet før uteblitt mens. Vi var helt avslappet, bare nøt hverandre og tiden vi hadde sammen begge gangene. 

Anonymkode: dd0f3...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller å bli kjent med syklusen din og kjenn på tegnene etter eggløsning. Et av tegnene er jo nettopp økt sexlyst så da vil det jo falle seg veldig naturlig å ha sex akkurat rundt eggløsning.

Om du har gått på hormonprevensjon kan det ta noen måneder før syklusen er skikkelig i gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ved avslappet prøving hadde vi sex ca hver 2 dag, som vi pleide før vi startet å prøve. Jeg regnet ikke ut nåe eggløsning var, visste uansett at vi klaffet da vi hadde sex hver 2 dag. Vi ble gravide etter 2 mnd med første. og første forsøk på nr. 2. (2 uker etter jeg hadde tatt ut spiralen.)

Mitt råd er å tenke minst mulig på det, slutt med prevensjon og ha jevnlig sex, sæd kan leve i opptil 5 dager

Anonymkode: ec8be...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde daglig sex uansett, men jeg ville vite akkurat når eggløsning med tanke på når jeg kunne ta en graviditetstest og sånn😊 Begynte med testing allerede noen måneder før prøvestart for å bli best mulig kjent med kroppen og syklusen min. Det klaffet veldig raskt oss. Opplevde ikke at testingen medførte noen form for stress - snarere motsatt, men det er jo så klart individuelt. 

Anonymkode: eca6d...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke eggløsningstester, men fulgte en sånn app som viste ca når eggølsning ville være i en normal syklus (mest for å logge mens så jeg visste hvilken dato jeg skulle bruke for beregning av termin når vi ble gravid). Fortalte ikke mannen når det var sannsynlig eggløsning, sånt gjorde han stressa 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han har klart å holde seg oppdatert uansett (han han selv regnet ut min syklus, og vi har jo sex hver dag). Så det er ikke nødvendig å si det. :)

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke i starten. Vi var avslappede prøvere i 8 måneder. Så begynte jeg å teste for eggløsning tidlig og seint, hver dag i 2 måneder uten å få utslag. Brukte også app, og ble mer obs på å legge inn aksjer på rett tidspunkt ifølge den, så da fikk han vite det. Fikk fortsatt ikke resultat, og et halvår etter det igjen var vi til utredning, og ingenting galt funnet, og jeg har etter alle solemerker regelmessig eggløsning selv om testene ikke slår ut. Etter 15 måneder er jeg lei av å lide i stillhet, så nå får han alle detaljer med tanke på hvordan det føles uka før mens, når jeg går og kjenner på symptomer på den hver eneste dag. Han tåler det heldigvis 🥰

Anonymkode: b324e...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke i starten. Vi var avslappede prøvere i 8 måneder. Så begynte jeg å teste for eggløsning tidlig og seint, hver dag i 2 måneder uten å få utslag. Brukte også app, og ble mer obs på å legge inn aksjer på rett tidspunkt ifølge den, så da fikk han vite det. Fikk fortsatt ikke resultat, og et halvår etter det igjen var vi til utredning, og ingenting galt funnet, og jeg har etter alle solemerker regelmessig eggløsning selv om testene ikke slår ut. Etter 15 måneder er jeg lei av å lide i stillhet, så nå får han alle detaljer med tanke på hvordan det føles uka før mens, når jeg går og kjenner på symptomer på den hver eneste dag. Han tåler det heldigvis 🥰

Edit: kan legge til at i vårt tilfelle er det han som har mest lyst på barn. Jeg kan fint klare meg uten, så da føler jo han også at han må hjelpe meg å bære den følelsesmessige byrden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel bare å ha sex hver dag, så ordner det seg til slutt. Ikke noe vits å overtenke dette 

Anonymkode: 8bd48...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var veldig avslappede. Jeg hadde sånn nogenlunde oversikt over syklusen min, men testet ikke etter eggløsning. Jeg ble gravid på første forsøk, men mistet dessverre i uke 7. 

Etter aborten brukte jeg eggløsningstester for å se om eggløsningen dukket opp når den skulle. Det gjorde den, så nå skal vi begynne å prøve igjen. Jeg kommer ikke til å ta flere eggløsningstester, det kommer både jeg og samboeren bare til å bli stressa av. Hadde vi hatt problemer med å bli gravide hadde jeg nok vurdert å fortsette testinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forteller ikke eksakt når jeg har eggløsning til partner, han blir bare stresset av dette. Hvis jeg forteller gjør jeg det en uke før eller rett i etterkant. Han har selv sagt at han blir stresset og ønsker å prøve aktivt men på en "naturlig måte". Uten at det blir kommandoer på at vi "MÅ" ligge nå. Men han vet at jeg tester fast med el-tester.

Vi har selv vært uten prevensjon siden 2020 og tok alt som det kom. Men uten noen graviditet og nå aktiv prøving i over 14 sykluser er vi i gang med utredning. Dessverre ser det ut til at hans sperm ikke svømmer godt nok, og at det ender med IVF.

Hvis du har lyst til å starte med EL-tester hadde jeg gjort dette for å få oversikt over syklus. Men det blir dessverre fort en stressfaktor med ligging på riktig tidspunkt (hvis dere ikke allerede har som vane å ligge flere ganger i uken).

Anonymkode: 76193...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Edit: kan legge til at i vårt tilfelle er det han som har mest lyst på barn. Jeg kan fint klare meg uten, så da føler jo han også at han må hjelpe meg å bære den følelsesmessige byrden.

Uansett så er han med på å prøve å få et barn. Jeg fatter jeg ikke menn som ikke vil bli involvert, i det minste som støtte. Det blir veldig altoppslukende etterhvert, og ekstremt teknisk når du også introduserer utredning, syklusdager, spray, sprøyter, og alt det der. Det er klart at sexlivet lider litt en periode. Det som gjorde at vi kom oss gjennom det, og fant tilbake også til den delen av oss, var jo at vi snakket åpent, og visste at dette var en fase i livet. Og selv om alt det fysiske handlet om meg, så var vi to som stod i det mentalt. 

Det tyder jo ikke akkurat bra for fortsettelsen om han ikke vil høre noe om kvinnekroppen. For er det noe det kommer til å handle ekstremt mye om det neste 1,5 året så er det jo akkurat det. 

Anonymkode: af36d...32d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble samboer stresset når han viste om eggløsning. Han ble også litt irritert da han merket jeg var mer på rundt eggløsning enn ellers. Han tenkte vel at jeg "ga opp" sex etter eggløsning og kun var fokusert på å bli gravid og ikke på sexen også. Men sannheten er jo at kvinner ofte blir mer kåt rundt eggløsning. 

Jeg ville ikke sagt noe. Men hvis han blir mindre giret etter 14 dager, så kan du vel late som eggløsning ikke skjer før dag 16? Man kan jo fremdeles bli gravid et par dager etter.

Anonymkode: 21068...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...