Gå til innhold

Hvorfor lærer ikke dansker som bor i landet norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi vi forstår hverandre stort sett? 

Anonymkode: 141aa...c1e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste av oss forstår dem jo helt fint.

Min erfaring er sånn sett at de fleste som tenker å bo her permanent "sliper ned" dansken sin så mye at det er uproblematisk å forstå, og de andre pleier også å skru ned tempoet litt. Men jeg tror nok også det ofte er vanskeligere å legge om når behovet er mindre og språkene er såpass like at man skal justere fremfor å tenke helt nytt.

Anonymkode: 9b624...90e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min jobbet med en danske. Han "fornorsket" enkelte ord som var vanlig for oss å misforstå eller ikke oppfatte, ellers gikk han rundt og snakket dansk. Det går som regel fint for nordmenn å snakke med en danske, så hvorfor skal de bestrebe seg på å legge om til helnorsk da?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at dansker i Norge ofte legger om språket slik at det blir en blanding av dansk og norsk. De erstatter «vanskelige» danske ord med norske, og bruker norsk tellemåte. Jeg har ingen problemer med å forstå dem, men jeg synes også vanlig dansk er ganske greit å forstå. 

Anonymkode: 2491d...e17

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi forstår hverandre stort sett? 

De fleste jeg har snakket med om dette, sier de ikke har sjans for å forstå dansk. 

Anonymkode: abeee...046

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste jeg har snakket med om dette, sier de ikke har sjans for å forstå dansk. 

Er det sant? Syns ikke det er et problem i det hele tatt.. Vært i Danmark utallige ganger, og aldri snakket noe annet en norsk og dansk der.. Snakker selvfølgelig tydelig, og spør dersom det skulle være et ord jeg ikke forstod. Aldri hørt noe ha problem med dette… Likeså danske / svenske serier, null problem å følge handlingen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong Haakon snakket dansk til sin død, og han var kongen av Norge i mer enn 50år... Kanskje folk ikke turde å si HÆ???? til ham slik at han tok hintet? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tror de at vi forstår dem? 

hahahahaha nei nå altså, dette må være tidenes tråd, burde nesten vært skrevet om i VG. FOR ET IDIOT SPØRSMÅL :D er du helt ulært om språket vårt og historien eller? Ta deg en tur på skolebenken før du kommer på KG. 

Anonymkode: c21ae...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor tror de at vi forstår dem? 

De aller fleste forstår dansk. Det er jo bare en nyanse av norsk. Det er ikke nødvendig å lære dansk, svensk eller norske dialekter så vi alle snakker helt likt så lenge forståelsen er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

hahahahaha nei nå altså, dette må være tidenes tråd, burde nesten vært skrevet om i VG. FOR ET IDIOT SPØRSMÅL :D er du helt ulært om språket vårt og historien eller? Ta deg en tur på skolebenken før du kommer på KG. 

Anonymkode: c21ae...a57

Seriøst, hvorfor skal jeg bli bøllet for dette spørsmålet? Ikke idiotspørsmål i det heletatt. Dansk er jo uforståelig, her i landet klages det over utlendinger som ikke kan gjøre seg forstått og ikke lærer seg norsk og hva med danskene? Hvirfor får de fribillett?? Ta en tur til skolebenken selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst, hvorfor skal jeg bli bøllet for dette spørsmålet? Ikke idiotspørsmål i det heletatt. Dansk er jo uforståelig, her i landet klages det over utlendinger som ikke kan gjøre seg forstått og ikke lærer seg norsk og hva med danskene? Hvirfor får de fribillett?? Ta en tur til skolebenken selv. 

Det finnes norske dialekter jeg ikke forstår. Dansk er såpass likt norsk at man burde forstå de. Be de snakke saktere er kanskje en ide.

Anonymkode: 24222...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dette premisset de fleste her ikke er med på. Ja, det er for de fleste nordmenn litt mer krevende å forstå muntlig enn svensk, men det er ikke uforståelig og ditt utvalg virker lite representativt. Det sier jeg fordi alle her så langt har motsatt inntrykk. Faren min er oppvokst med et helt annet alfabet enn vårt, på andre siden av kloden, og selv han kommuniserer stort sett alltid fint med dansker.

Min opplevelse er også at dansker som bor her tilpasser seg, både i vokabular, tempo og halspotetfaktor. Hadde du hørt den jevne danske i Norge ved siden av en danske som har levd livet sitt i Danmark ville forskjellene normalt vært ganske store. Men tonefall er gjerne det siste som forsvinner.

Anonymkode: 9b624...90e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du svarte her - men folk flest i landet er nok bare overrasket over at dette skulle være et problem? Bokmål og skriftlig dansk er jo tilnærmet likt.. så har selvfølgelig dansker en egen uttale, men ikke uforståelig stort sett, og da må man jo evt bare spør om de kan ta det en gang til saktere? Tellingen og noen få ord er egne, de lærer man fort eller spør hva betyr… Det er ikke det samme å snakke norsk/dansk/svensk i Skandinavia som dersom man kom og snakker feks fransk…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er utlending og flyttet til Norge for over 10 år siden. Snakker norsk flytende, joda, noen dialekter kan være utfordrende å skjønne men det går som regel fint.

Da jeg skulle føde fikk jeg en dansk jordmor og jeg syns det ikke var greit en plass at mannen måtte fungere som tolk. Hun gjorde absolutt ingen innsats å avhjelpe språkmuren. Det er feil tidspunkt å lære telle på dansk når man har pressrier.

Når man jobber og bor i Norge burde man lære seg norsk, som alle andre. At dansk og svensk er nære beslektet med norsk er ikke nok.

Anonymkode: 5e439...37f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er omvendt. Når det kommer en danske er det du som skal lære deg dansk. Historien har vist at det er sånn det fungerer, hvorfor skal danskene plutselig snu om på noe som har fungert fint (for danskene) i mange hundre år?

Anonymkode: 08ea9...63c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dansk lar seg jo gjøre å forstå, hva med polakker, litauere osv, de er jo mye værre å forstå

Anonymkode: 8f2fd...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...