Gå til innhold

Spm om celleprøve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun celleprøve man trenger å ta hvis man skal finne ut om man har livmorkreft eller livmorhals kreft? Holder det med kun celleprøve? Eller trengs det andre typer prøver/test? Tenkte å bestille time.

Noen som har tatt celleprøve hos famklinikken? Er de flinke? Ser at det ikke koster så mye å ta celleprøven hos dem

Anonymkode: 7a811...936

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir oppdaget celleforandringer så vil de også ta biopsi etter noen uker.

Anonymkode: 43519...b34

AnonymBruker
Skrevet

Om det er rutinekontrollen alle over 25 anbefales å ta, så har det vært kun en celleprøve, ja. Men har hørt de skal begynne med noe nytt, som er å heller teste for HPV. Kan hende de har begynt med det allerede, anbefaler deg å lese om det.

Celleprøve er forresten ikke noe å være redd for, jeg tok i oktober og det verste med det hele var egentlig at det instrumentet de bruker for å åpne opp litt nedentil var kaldt.

Anonymkode: 5757b...2ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det er rutinekontrollen alle over 25 anbefales å ta, så har det vært kun en celleprøve, ja. Men har hørt de skal begynne med noe nytt, som er å heller teste for HPV. Kan hende de har begynt med det allerede, anbefaler deg å lese om det.

Celleprøve er forresten ikke noe å være redd for, jeg tok i oktober og det verste med det hele var egentlig at det instrumentet de bruker for å åpne opp litt nedentil var kaldt.

Anonymkode: 5757b...2ad

Celleprøve har jeg tatt før også 2-3 ganger. Sist tok jeg for 2 år siden, noen uker etter fødsel. Nå sliter jeg med blødninger midt i syklus så mistenker det er noe alvorlig...ellers er alt bra ingen smerter eller vondt

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det kun celleprøve man trenger å ta hvis man skal finne ut om man har livmorkreft eller livmorhals kreft? Holder det med kun celleprøve? Eller trengs det andre typer prøver/test? Tenkte å bestille time.

Noen som har tatt celleprøve hos famklinikken? Er de flinke? Ser at det ikke koster så mye å ta celleprøven hos dem

Det har nylig kommet en viktig endring for hele landet, tidligere var det kun i enkelte deler av landet at de testet for HPV også:

"Fra 1. juli 2023 vil livmorhalsprøver for alle over 25 år undersøkes med en mer effektiv testmetode, en HPV-test. Dette er en sikrere metode sammenlignet med å lete etter celleforandringer i et mikroskop (cytologi), som ble gjort tidligere. Du vil ikke merke forskjell når du er hos legen, endringen skjer på laboratoriet".

Livmorhalsprøve (HPV-test og celleprøve fra livmorhalsen) (kreftforeningen.no)

AnonymBruker
Skrevet
jordy skrev (7 timer siden):

Det har nylig kommet en viktig endring for hele landet, tidligere var det kun i enkelte deler av landet at de testet for HPV også:

"Fra 1. juli 2023 vil livmorhalsprøver for alle over 25 år undersøkes med en mer effektiv testmetode, en HPV-test. Dette er en sikrere metode sammenlignet med å lete etter celleforandringer i et mikroskop (cytologi), som ble gjort tidligere. Du vil ikke merke forskjell når du er hos legen, endringen skjer på laboratoriet".

Livmorhalsprøve (HPV-test og celleprøve fra livmorhalsen) (kreftforeningen.no)

Takk

Men er celleprøve og livmorhalsprøve akkurat det samme?

Ts

Skrevet

Ja, livmorhalsprøve ble tidligere kalt celleprøve. Finner de celleforandringer, HPV- virus eller noe annet de vil sjekke tas det en vevsprøve (biopsi). Men, først altså: Livmorhalsprøve som er veldig viktig å ta regelmessig #sjekkdeg

AnonymBruker
Skrevet
jordy skrev (14 minutter siden):

Ja, livmorhalsprøve ble tidligere kalt celleprøve. Finner de celleforandringer, HPV- virus eller noe annet de vil sjekke tas det en vevsprøve (biopsi). Men, først altså: Livmorhalsprøve som er veldig viktig å ta regelmessig #sjekkdeg

Takk🙂 det skal jeg gjøre.

Har du hørt famklinikken i Oslo? Jeg bor egentlig på Jessheim og er fornøyd med spesialist senteret for kvinner her på jessheim..men her koster det 1750 for celleprøve og famklinkken tar 490kr. Vurderer å bestille time der

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du hørt famklinikken i Oslo?

Nei, men det er en enkel prøve så det spiller ingen rolle hvor du tar den - det viktige er at du gjør det 😊

AnonymBruker
Skrevet
jordy skrev (2 timer siden):

Nei, men det er en enkel prøve så det spiller ingen rolle hvor du tar den - det viktige er at du gjør det 😊

Ok😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 9.45):

Er det kun celleprøve man trenger å ta hvis man skal finne ut om man har livmorkreft eller livmorhals kreft? 

Livmorkreft er ikke det samme som livmorhalskreft, og ved mistanke om det er det andre undersøkelser som gjøres. 

Anonymkode: a7cf9...f80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk🙂 det skal jeg gjøre.

Har du hørt famklinikken i Oslo? Jeg bor egentlig på Jessheim og er fornøyd med spesialist senteret for kvinner her på jessheim..men her koster det 1750 for celleprøve og famklinkken tar 490kr. Vurderer å bestille time der

Den kan tas hos fastlege også for 3-400. Hvis man er så heldig å ha en fastlege da. 

Anonymkode: 369ee...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...