AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Er det kun celleprøve man trenger å ta hvis man skal finne ut om man har livmorkreft eller livmorhals kreft? Holder det med kun celleprøve? Eller trengs det andre typer prøver/test? Tenkte å bestille time. Noen som har tatt celleprøve hos famklinikken? Er de flinke? Ser at det ikke koster så mye å ta celleprøven hos dem Anonymkode: 7a811...936
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Hvis det blir oppdaget celleforandringer så vil de også ta biopsi etter noen uker. Anonymkode: 43519...b34
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Om det er rutinekontrollen alle over 25 anbefales å ta, så har det vært kun en celleprøve, ja. Men har hørt de skal begynne med noe nytt, som er å heller teste for HPV. Kan hende de har begynt med det allerede, anbefaler deg å lese om det. Celleprøve er forresten ikke noe å være redd for, jeg tok i oktober og det verste med det hele var egentlig at det instrumentet de bruker for å åpne opp litt nedentil var kaldt. Anonymkode: 5757b...2ad
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er rutinekontrollen alle over 25 anbefales å ta, så har det vært kun en celleprøve, ja. Men har hørt de skal begynne med noe nytt, som er å heller teste for HPV. Kan hende de har begynt med det allerede, anbefaler deg å lese om det. Celleprøve er forresten ikke noe å være redd for, jeg tok i oktober og det verste med det hele var egentlig at det instrumentet de bruker for å åpne opp litt nedentil var kaldt. Anonymkode: 5757b...2ad Celleprøve har jeg tatt før også 2-3 ganger. Sist tok jeg for 2 år siden, noen uker etter fødsel. Nå sliter jeg med blødninger midt i syklus så mistenker det er noe alvorlig...ellers er alt bra ingen smerter eller vondt Ts Anonymkode: 7a811...936
jordy Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det kun celleprøve man trenger å ta hvis man skal finne ut om man har livmorkreft eller livmorhals kreft? Holder det med kun celleprøve? Eller trengs det andre typer prøver/test? Tenkte å bestille time. Noen som har tatt celleprøve hos famklinikken? Er de flinke? Ser at det ikke koster så mye å ta celleprøven hos dem Anonymkode: 7a811...936 Det har nylig kommet en viktig endring for hele landet, tidligere var det kun i enkelte deler av landet at de testet for HPV også: "Fra 1. juli 2023 vil livmorhalsprøver for alle over 25 år undersøkes med en mer effektiv testmetode, en HPV-test. Dette er en sikrere metode sammenlignet med å lete etter celleforandringer i et mikroskop (cytologi), som ble gjort tidligere. Du vil ikke merke forskjell når du er hos legen, endringen skjer på laboratoriet". Livmorhalsprøve (HPV-test og celleprøve fra livmorhalsen) (kreftforeningen.no)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 jordy skrev (7 timer siden): Det har nylig kommet en viktig endring for hele landet, tidligere var det kun i enkelte deler av landet at de testet for HPV også: "Fra 1. juli 2023 vil livmorhalsprøver for alle over 25 år undersøkes med en mer effektiv testmetode, en HPV-test. Dette er en sikrere metode sammenlignet med å lete etter celleforandringer i et mikroskop (cytologi), som ble gjort tidligere. Du vil ikke merke forskjell når du er hos legen, endringen skjer på laboratoriet". Livmorhalsprøve (HPV-test og celleprøve fra livmorhalsen) (kreftforeningen.no) Takk Men er celleprøve og livmorhalsprøve akkurat det samme? Ts Anonymkode: 7a811...936
jordy Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 Ja, livmorhalsprøve ble tidligere kalt celleprøve. Finner de celleforandringer, HPV- virus eller noe annet de vil sjekke tas det en vevsprøve (biopsi). Men, først altså: Livmorhalsprøve som er veldig viktig å ta regelmessig #sjekkdeg
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 jordy skrev (14 minutter siden): Ja, livmorhalsprøve ble tidligere kalt celleprøve. Finner de celleforandringer, HPV- virus eller noe annet de vil sjekke tas det en vevsprøve (biopsi). Men, først altså: Livmorhalsprøve som er veldig viktig å ta regelmessig #sjekkdeg Takk🙂 det skal jeg gjøre. Har du hørt famklinikken i Oslo? Jeg bor egentlig på Jessheim og er fornøyd med spesialist senteret for kvinner her på jessheim..men her koster det 1750 for celleprøve og famklinkken tar 490kr. Vurderer å bestille time der Anonymkode: 7a811...936
jordy Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du hørt famklinikken i Oslo? Nei, men det er en enkel prøve så det spiller ingen rolle hvor du tar den - det viktige er at du gjør det 😊
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 jordy skrev (2 timer siden): Nei, men det er en enkel prøve så det spiller ingen rolle hvor du tar den - det viktige er at du gjør det 😊 Ok😀 Anonymkode: 7a811...936
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 9.45): Er det kun celleprøve man trenger å ta hvis man skal finne ut om man har livmorkreft eller livmorhals kreft? Anonymkode: 7a811...936 Livmorkreft er ikke det samme som livmorhalskreft, og ved mistanke om det er det andre undersøkelser som gjøres. Anonymkode: a7cf9...f80
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk🙂 det skal jeg gjøre. Har du hørt famklinikken i Oslo? Jeg bor egentlig på Jessheim og er fornøyd med spesialist senteret for kvinner her på jessheim..men her koster det 1750 for celleprøve og famklinkken tar 490kr. Vurderer å bestille time der Anonymkode: 7a811...936 Den kan tas hos fastlege også for 3-400. Hvis man er så heldig å ha en fastlege da. Anonymkode: 369ee...38d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå