Gå til innhold

Felles gave eller en gave fra hver i barnebursdag?

Gave i barnebursdag: hver sin eller fellesgave ?  

65 stemmer

1. 1. Hva slags gaveordning foretrekker du i barnehage- og klassebursdager?

• Alle gir hver sin gave
      36
    • Fellesgave
      23
    • Ingen gave
      6

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en diskusjon på jobb om gaver i barnebursdager. Da tenker jeg bursdager der hele avdelingen eller klassen er invitert, ikke bursdag med 2-3 venner. En del synes det er supert med ordninger der det kjøpes felles gave som da blir mer ordentlig, dette kan organiseres på flere måter, mens noen synes at det tar bort en del av gleden med bursdag, både med å få gaver av hver enkelt, og med å få gi noe personlig. 
Så da ble jeg nysgjerrig: hva synes folket/KG?

Anonymkode: f07ac...f50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss blir alle av samme kjønn invitert og vi har blitt enig om at alle gir 50 kr hver. Vi slår sammen flere bursdager også, så det ikke blir så mange å møte opp i, men samtidig enklere å prioritere alle bursdagene, det er veldig godt oppmøte i klasse. Fungerer veldig bra. 

Anonymkode: 86243...753

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle tar med sin egen gave om det så bare er en tegning så velger foreldrene det selv. 

Jeg er virkelig ikke for at jeg skal være en av de som bestemmer i andre sine hjem og andres barn sine bursdager. 

Så her bestemmer hver enkelt forelder. 

Anonymkode: 8216d...460

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å si ingen gaver. Alle kan heller donere til et godt formål. Ungen min har nok av leker, og får gaver av oss og familie. Det som er gøy er festen, og at alle kommer. Vi vil ikke ha 15-20 unyttige ting til mellom 50 og 100 kroner liggende ubrukt rundt i huset. Jeg er så lei av unyttige ting som flyter 😭

Anonymkode: 0c628...fb5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kommer til å si ingen gaver. Alle kan heller donere til et godt formål. Ungen min har nok av leker, og får gaver av oss og familie. Det som er gøy er festen, og at alle kommer. Vi vil ikke ha 15-20 unyttige ting til mellom 50 og 100 kroner liggende ubrukt rundt i huset. Jeg er så lei av unyttige ting som flyter 😭

Ja men ungen din synes sikkert det er gøy å få gaver. Hvorfor frarøve hen det? Er noe med at det gjør bursdag ekstra gøy. 

Anonymkode: 7b24d...d40

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja men ungen din synes sikkert det er gøy å få gaver. Hvorfor frarøve hen det? Er noe med at det gjør bursdag ekstra gøy. 

Anonymkode: 7b24d...d40

Får masse gaver i 2 familieselskap. Det holder. Ungen lider ingen nød. Gavehysteriet er blitt en skikkelig uting. Trodde vi tenkte litt mer på miljøet i disse moderne tider?

AnonymBruker
Skrevet

Vi foretrekker en mellomting. Altså at flere av gjestene går sammen om å kjøpe felles gave. Da får de kjøpt noe litt ordentlig, samtidig som det ikke er EN gave fra 10 gjester. (Men mer 4 gaver fra 10 gjester.) 
Da kan også de som har lyst gi egen gave, dersom de faktisk har funnet noe billig og bra. 

Som flere går vi ofte sammen flere bursdagsbarn i samme bursdag, slik at det bli færre bursdager totalt. Og da er det ganske praktisk at hvert bursdagsbarn får et mindre antall gaver. 

Det ligger noe glede i å ha plukket ut gave til vennen sin også, så mange av de som tar ansvaret for å kjøpe gave, tar med barnet, som får være med og velge hva de som har gått sammen skal gi. 

For meg blir det helt feil at foreldrene skal "detaljstyre" alt som har med gaver å gjøre. 
Sett heller en anbefalt sum, og oppfordre til å gå sammen om å kjøpe gaver!

At vi som foreldre kjøper "gaven fra klassevennene" synes jeg blir helt feil. Det betyr jo ofte i praksis at foreldrene styrer flertallet av alle gaver barnet får. (Ofte er jo gaver fra familie etter foreldrenes ønskeliste.)
F.eks: 
Mitt barn har bursdag. 
Jeg kjøper gaven fra meg og far. 
Jeg kjøper gaven fra søsken.
Svigers vet ikke hva barnet ønsker seg, og spør om vi kan kjøpe gave for ca 500kr fra dem. 
Mine foreldre og barnets onkler og tanter ber om gaveforslag fra meg. 

Barnet får 6 gaver til bursdagen. Jeg har kjøpt 3 av dem selv. De 3 andre er plukket ut fra en ønskeliste jeg har skrevet. 

Når barnet da har bursdag med venner, kan det være det får et kosedyr av en populær figur jeg ikke har hørt om, eller en bok fra en serie en av vennene har lest. Eller Lego som flere av vennene egentlig ønsket seg selv. 
Altså mer impulser fra jevnaldrende, enn ting jeg som forelder egentlig ønsker at barnet skal ha. (Men jeg skal jo heller ikke bestemme alt.) 

Skal man tenke på miljøet, ville jeg oppfordret til "re-gifting" eller å kjøpe brukte gaver. 

Anonymkode: 7792d...4a2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også motstander av at gaver detaljstyres. Synes det er ok at man blir enig om å tenke moderasjon og evt en ca sum og så får det bli opp til hver enkelt om det betyr å gi brukte leker, gå sammen med flere, gi en tegning eller kjøpe den gode, gamle legoeska. Synes ikke man skal undervurdere at barn både synes det er stas å velge ut gaver til venner og å få gaver på bursdagen sin. Da kan man heller redusere gaver til voksne familiemedlemmer, synes jeg. Hos oss kommer det også med jevne mellomrom inn forslag om gavefrie bursdager, og det er alltid flere som er veldig enige når det drøftes på fb, men til syvende og sist viser det seg at det sitter langt inne å faktisk bestemme det.

Anonymkode: f5b72...d73

AnonymBruker
Skrevet

1 klassingen min synes det var stor stas å få over 20 pakker. Pakke opp en og en og bli glad for en blyant med troll på. 

Anonymkode: 8c9e2...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint at barna lærer å gi og glede andre. Gave hører med i en bursdag. Det er en av de sosiale kodene de må lære seg synes jeg. Barna mine pakker inn gaven selv og tegner en tegning eller skriver et kort 

Anonymkode: 2ab11...b56

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her var det mye jeg, jeg, jeg, jeg og lite barnet. Hvem er det som har bursdag egentlig?

Endret av Me for life
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan si hva man vil, men du finner ikke et barn som på ekte (uten påvirkning fra foreldre) ikke vil ha gaver når vennene kommer i bursdag.

Anonymkode: 58d0f...0e2

• Liker 2
Skrevet

Man gir en gave hver.

Stusselig om barnet får én gave fra 13 klassekameratet..

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner fordelene ved en felles gave, men det er mye sosial læring både i å gi og få gaver, i alle størrelser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Me for life skrev (2 minutter siden):

Her var det mye jeg, jeg, jeg, jeg og lite barnet. Hvem er det spm har bursdag egentlig?

Ja stakkars barn. Tenk å ikke få 20 viskelær, en miniatyrbamse og såpebobler på bursdagen sin. Tenk å bare få ha en stor fest med god mat, kaker og alle vennene sine. Uff. Tenk å bare få gaver fra mamma og pappa, mormor og morfar, farmor og farfar, oldemor og oldefar, 3 onkler og 2 tanter og 5 grandtanter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er fint at barna lærer å gi og glede andre. Gave hører med i en bursdag. Det er en av de sosiale kodene de må lære seg synes jeg. Barna mine pakker inn gaven selv og tegner en tegning eller skriver et kort 

Anonymkode: 2ab11...b56

Her gleder barna andre med å pakke inn og gi lekene de har vokst fra, til barn som ikke har så mye. Gjør dette hver jul. 

Gjest odin33
Skrevet
Me for life skrev (14 minutter siden):

Her var det mye jeg, jeg, jeg, jeg og lite barnet. Hvem er det spm har bursdag egentlig?

Klar tale fra "Me for life" 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En del synes det er supert med ordninger der det kjøpes felles gave som da blir mer ordentlig, dette kan organiseres på flere måter, mens noen synes at det tar bort en del av gleden med bursdag, både med å få gaver av hver enkelt, og med å få gi noe personlig. 

Anonymkode: f07ac...f50

Nå har jeg bare erfaring med barnehagebarn. Da er det vi foreldre som skaper forventningene hos barna. Når vi ikke fokuserer på gavene som barnet skal få fra gjestene, så vil barnet heller ikke fokusere på det. Barnebursdag burde jo først og fremst handle om å ha det gøy og koselig sammen. Barnet opplever ikke at gleden blir borte selv om det ikke får en masse smågaver.

Dette med å gi noe personlig løses uansett, da de barna som vil kan ta med en tegning, et kort eller en perle-ting. Mitt barn legger mye innsats i å lage kortet. Da tegner hun seg selv og bursdagsbarnet under en regnbue, eller sammen med en katt eller at de holder hender. Og jeg ser at de andre barna også er veldig stolte over kortene sine.

Det kan tenkes at det blir litt annerledes når de blir litt større. Men de kan jo fortsatt skrive personlige kort til bursdagsbarnet. Og forhåpentlig har de lært seg at bursdag og feiring handler om å kose seg sammen, ikke nødvendigvis å få masse dill-dall (som det lett blir når man skal kjøpe noe innenfor en grense på 50-100 kroner).

Anonymkode: 6c70c...b74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg bare erfaring med barnehagebarn. Da er det vi foreldre som skaper forventningene hos barna. Når vi ikke fokuserer på gavene som barnet skal få fra gjestene, så vil barnet heller ikke fokusere på det. Barnebursdag burde jo først og fremst handle om å ha det gøy og koselig sammen. Barnet opplever ikke at gleden blir borte selv om det ikke får en masse smågaver.

Dette med å gi noe personlig løses uansett, da de barna som vil kan ta med en tegning, et kort eller en perle-ting. Mitt barn legger mye innsats i å lage kortet. Da tegner hun seg selv og bursdagsbarnet under en regnbue, eller sammen med en katt eller at de holder hender. Og jeg ser at de andre barna også er veldig stolte over kortene sine.

Det kan tenkes at det blir litt annerledes når de blir litt større. Men de kan jo fortsatt skrive personlige kort til bursdagsbarnet. Og forhåpentlig har de lært seg at bursdag og feiring handler om å kose seg sammen, ikke nødvendigvis å få masse dill-dall (som det lett blir når man skal kjøpe noe innenfor en grense på 50-100 kroner).

Anonymkode: 6c70c...b74

Løsningen på å unngå masse dill-dall er å gå sammen flere og spleise. F.eks. om 4 går sammen, så kan det kjøpes en gave til 200-400kr, som lett blir en litt finere gave. 
Om to foreldre møtes og tar med seg sine barn, som får velge ut en gave til 350 kr til vennen sin, så blir det ofte en ganske kul gave. Spesielt om de blir enige om hva de vil kjøpe.

Så kan de enten tegne hvert sitt kort, eller forsøke å samarbeide om å lage kortet. 

Med klassebursdager kjenner jo foreldrene til barna av samme kjønn hverandre ganske godt etter et par-tre bursdager også. Så det blir bare enklere og enklere å sende en melding og spørre om man skal spleise.

Når det blir klassebursdager blir det fort bursdager på lekeland og bowling og kino og andre ting også. Og da kan det være greit at foreldrene uansett samarbeider om kjøring og henting. 

Anonymkode: 7792d...4a2

Skrevet
odin33 skrev (1 time siden):

Klar tale fra "Me for life" 😅

Den kan leses på to måter, du leste det på den ene av dem....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...