Gå til innhold

Hvordan sjenkler man en hest når man har "for lange" bein?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig korte bein, men på et ridekurs jeg var på nettopp red jeg en haflinger i ponnistørrelse, tipper han var rundt 140-145 cm høy. Beina mine kom liksom litt for langt ned på hesten, så syntes det var vanskelig å få skikkelig kontakt, samtidig med alt annet man skal huske på når man rir. Ser også at når voksne folk rir islandshest f. eks, så er beina ofte ganske langt nede. Hvordan gir man da effektive sjenkler? 😅 Sikkert et dumt spørsmål, men jeg er ganske nybegynner og jeg glemte selvsagt å spørre ridelæreren.

Anonymkode: 595d1...c90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig godt spørsmål. Når jeg har ridd mindre hester/ponnier, har jeg løftet beina for å gi sjenkel, men det er kanskje feil ...

Anonymkode: 751c7...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man justerte opp beina sine i stigbøylen slik at det passet med hesten og deg selv? 

Anonymkode: 8174f...f0e

AnonymBruker
Skrevet

Du bruker leggene. Du skal ikke bruke hælene, men klemme forsiktig med leggene. Også kan du bruke stemmen og setet aktivt. Fremover med hoftene når du skal få hesten fremover, og strutte med rumpa når du skal få senka/stoppe hesten. I teorien kan du kun bruke søte for å styre hesten også.

Anonymkode: 9fa94...193

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde man justerte opp beina sine i stigbøylen slik at det passet med hesten og deg selv? 

Stigbøyler justeres så du sitter riktig. Ikke etter størrelsen på hesten, har iallefall aldri jeg gjort. Men det er forskjell på lengden etter hvordan du skal ri. Rir du sprang så har du kortere stigbøyler enn når du rir dressur eks.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal da ikke ri med korte stigbøyler fordi beina dine er lange… 

Anonymkode: eddad...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke bruke hælene, man bruker beina og setet.

Anonymkode: 1d8ad...3bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Egentlig godt spørsmål. Når jeg har ridd mindre hester/ponnier, har jeg løftet beina for å gi sjenkel, men det er kanskje feil ...

Anonymkode: 751c7...4f8

Ja, var det jeg følte jeg måtte gjøre, men det ble veldig vanskelig å holde balansen i trav da.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bruker leggene. Du skal ikke bruke hælene, men klemme forsiktig med leggene. Også kan du bruke stemmen og setet aktivt. Fremover med hoftene når du skal få hesten fremover, og strutte med rumpa når du skal få senka/stoppe hesten. I teorien kan du kun bruke søte for å styre hesten også.

Ja, vet egentlig det. Fikk tilbakemelding om at jeg var for forsiktig, og at det var bedre å gi to litt effektive sjenkler fremfor mange forsiktige som hesten ikke hørte på. Sant nok, hesten gikk jo fremover når jeg ikke var så forsiktig, men det gav en sur bismak. Har vært på noen ridekurs, men føler ikke at jeg har lært den måten å ri på noen steder. Det virker som de er mer opptatt av å i det hele tatt få hesten til å gjøre som den blir bedt om, og da kommer riktig måte av og til i andre rekke :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ridd ponnier hele livet og hatt føttene lenger ned enn hesten går, det er leggene, kroppsvekt, setet, stemmen. 

Anonymkode: 20567...1e0

AnonymBruker
Skrevet

Du velger heller en hest i riktig størrelse. Lettere for deg å ri, og mye bedre for hesten. Er du veldig lett, kan du jo ri den lille hesten. Da er det legger, sete og stemme du kan bruke. 

Anonymkode: 918de...094

AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke bruke føttene til å sitte å kakke hesten i siden, det er i alle fall ikke slik jeg rir. Jeg driver med islandshest og jeg rir 95% med setet, noen prosent med tøyler og resten med stemme. Dersom du KAN ri skal du ikke trenge å drive hesten frem med beina dine, du skal heller slippe den frem og la den gå av seg selv. 

Anonymkode: 92cf8...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man skal ikke bruke føttene til å sitte å kakke hesten i siden, det er i alle fall ikke slik jeg rir. Jeg driver med islandshest og jeg rir 95% med setet, noen prosent med tøyler og resten med stemme. Dersom du KAN ri skal du ikke trenge å drive hesten frem med beina dine, du skal heller slippe den frem og la den gå av seg selv. 

Anonymkode: 92cf8...052

Ja, jeg som er nybegynner og fortsatt går kurs kan åpenbart ikke å ri skikkelig ennå 😅

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du velger heller en hest i riktig størrelse. Lettere for deg å ri, og mye bedre for hesten. Er du veldig lett, kan du jo ri den lille hesten. Da er det legger, sete og stemme du kan bruke. 

Anonymkode: 918de...094

Ja, føler jeg sitter mye bedre på litt større hester.

Men dere som har lært å ri med setet, hvor lærte dere det? Jeg har deltatt på kurs både her og der, men ingen steder har det i det hele tatt vært nevnt.

AnonymBruker
Skrevet

En hest kan kjenne at en flue lander på den, så å sparke med hælene for å få hesten fremover burde strengt tatt være unødvendig for den kjenner godt signalene dine uten å bli sparka. At beina dine er lange er egentlig irrelevant, du bare bruker leggene mer aktivt. Når det er sagt, det er ganske vanlig at spesielt rideskolehester er "signaldøve" både for skjenkler, sete og tøyler.. 

Anonymkode: 30be2...27b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, føler jeg sitter mye bedre på litt større hester.

Men dere som har lært å ri med setet, hvor lærte dere det? Jeg har deltatt på kurs både her og der, men ingen steder har det i det hele tatt vært nevnt.

Jeg vil anbefale deg å ta privattimer i stedet for ridetimer. Da vil du lære så faktisk ri og ikke bare å få hesten til å gå og svinge 😊 ellers vil jeg råde deg til å søke litt på YouTube, det er flere videoer der som lærer blant annet å bruke setet. Start feks med "use seat when riding" eller noe i den duren, og klikk videre derifra. 

Anonymkode: 1d8ad...3bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...